Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: OSPA-konsekvenser, fråga

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    OSPA-konsekvenser, fråga

    I ett par trådar har nyligen diskuterats förfarandet efter att det har skett en obehörig stoppsignalpassage. Bland annat utgick diskussionen från ett par fall, som Lokföraren hade redogjort för i sin blogg. I det ena fallet. som utspelades i Karlshamn, hade ett växlingssätt passerat en växlingssignal i stopp med en loklängd, dock utan att någon uppkörning av växel skett. Detta innebar att växlingssättet inte blockerade övrig trafik genom driftplatsen. Sättet fick i avvaktan på utrebingsåtgärder m.m. inte flyttas. Under tiden blockerades trafiken på BKB i fem timmar. Hade det varit tekniskt möjligt för föraren att omgående ta sin radiodosa, promenera till slutet av sättet och flyttat det så att det kom att stå hinderfritt? Att det antagligen hade varit i strid mot föreskrifter är en sak, men det är inte det min fråga gäller.

    Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-08-10 klockan 21:51:31.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    116

    Sv: OSPA-konsekvenser, fråga

    JA, om inget är skadat på varken fordon eller anläggning är det givetvis bara att flytta på grejerna men tyvärr tillåter inte regelverket denna snabba "lösning"

    Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 516

    Sv: OSPA-konsekvenser, fråga

    Citat Ursprungligen postat av USJKPAS Visa inlägg
    JA, om inget är skadat på varken fordon eller anläggning är det givetvis bara att flytta på grejerna men tyvärr tillåter inte regelverket denna snabba "lösning"
    I dagens läge när nästan varenda kotte har en kameramobil hade det varit enkelt att ta en serie bilder som dokumenterar hur det ser ut och sen undanröja trafikhindret. Fast sånt biter inte på byråkrater...


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 672

    Sv: OSPA-konsekvenser, fråga

    Nu tycker jag inte att ni verkar ha läst trådstartarens fråga ordentligt. Han frågar ju mycket tydligt om det är tekniskt möjligt och inte om vad reglerna säger. Ändå svarar ni på vad reglerna säger, och dessutom har ni lite fel.

    (Det är inte sådär svartvitt, utan järnvägsföretagets därför avsedda funktion - "trafiksäkerhetsjour" eller motsvarande - har normalt en ganska stor frihet att avgöra hur faktainsamling ska ske och när röjningsmedgivande kan lämnas. Därför är grundfrågan lite onödig - varför utforska otillåtna lösningar när man kan välja en tillåten lösning, så att säga. Mobilkamera, FaceTime och andra moderna uppfinningar är absolut tillåtna, de både bör och skall användas! Men sen är det inte alltid som det lyckas.

    Och sedan KAN det ju faktiskt någon gång inträffa att någon krånglar till det mer än vad regelverket kräver! Att tillämpa ett regelverk för att uppnå det avsedda målet är ju också en pedagogisk utmaning!)

    För att återvända till frågan om det är tekniskt möjligt, så ja, loket får inte en oåterkallelig punktering eller så (reservation för hur det funkar med ETCS-fordon) men däremot kan det ju hända att det finns en uppkörd växel eller påkörd spårspärr under fordonet och JA, det har hänt mer än en gång att man missat sådant när man skulle undanröja hindret "lite snabbt".


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    494

    Sv: OSPA-konsekvenser, fråga

    Ja växlar med rörlig spets är väl ett ställe där man bör vara väldigt säker på sin sak om man precis har varit med om en OSPA.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    62

    Sv: OSPA-konsekvenser, fråga

    Med stor risk för fåtöljralleri, men däremot med erfarenhet från andra branscher: Vad som är tekniskt möjligt och vad som är regelmässigt tillåtet är väl inte orelaterade? Eftersom säkerhetssystemet (inklusive förare, osv) väl per definition har "gått sönder" (brott mot det som på engelska heter "integrity", hittar inget bra ord för det på svenska) när en OSPA har inträffat så kan väl lite av varje vara fel. Eller är jag ute och cyklar?


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 374

    Sv: OSPA-konsekvenser, fråga

    Citat Ursprungligen postat av ahltorp Visa inlägg
    Med stor risk för fåtöljralleri, men däremot med erfarenhet från andra branscher: Vad som är tekniskt möjligt och vad som är regelmässigt tillåtet är väl inte orelaterade? Eftersom säkerhetssystemet (inklusive förare, osv) väl per definition har "gått sönder" (brott mot det som på engelska heter "integrity", hittar inget bra ord för det på svenska) när en OSPA har inträffat så kan väl lite av varje vara fel. Eller är jag ute och cyklar?
    Jo, en relation är väl att det är dumt att i reglerna uttryckligen tillåta något som är tekniskt helt omöjligt.
    Men, åt andra hållet är väl kopplingen inte lika hård. Det finns väl knappar på ATC för växlingslägen och för passager av signaler i stopp (med fartbegränsning) som gör det möjligt att flytta fordonet efter OSPA även om reglerna säger att det inte får göras förrän efter särskilt tillstånd. Och det är förstås riskfyllt att flytta tåget om det hela beror på något fel på signalsystem, eller annat fordon gjort en OSPA och är på fel plats.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 242

    Sv: OSPA-konsekvenser, fråga

    Ett krux i sammanhanget är väl att då måste det finnas en"annan behörig"att flytta fordonen,då det inte kan/får bevisas att personen
    som utförde förflyttningen i första skedet "är förmögen"att fortsätta?/Ulf


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 924

    Sv: OSPA-konsekvenser, fråga

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Ja växlar med rörlig spets är väl ett ställe där man bör vara väldigt säker på sin sak om man precis har varit med om en OSPA.
    Den försiktigheten får nog anses gälla generellt vid uppkörning av växlar. Dels är det så att om man inte vet exakt vad man pysslar med riskeras en rejäl urspårning av OSPA-fordonet, dels måste växeln ändå (åtminstone!) besiktigas innan fortsatt trafikering och då är det ju inte någon idé att flytta fordonet för att undvika att hindra annan trafik om denna trafik ändå måste invänta besiktningen.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •