Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Finland April 2016. (Bildserie)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Finland April 2016. (Bildserie)

En kväll för över två år sedan besökte jag vårt grannland i Öster Finland.
    Det intressanta denna kväll var ett tåg som skulle till Torne och hämta kalk.
    Men innan det detta tåg kom han jag med en del andra tåg och broar.

I Simo som ligger mellan Kemi och Uleåborg kom detta tåg.

Ett tag efteråt kom detta tåg från Helsingfors och skulle upp till Rovaniemi.

Bron över Simojoki.

Lite senare åkte jag ner några km mot Uleåborg och hamnade i Kuivaniemi.

Bron över Kuivajoki.

Ett södergående tåg från Rovaniemi mot Helsingfors.

Tåget som skulle upp till Torneå och hämta kalk. Dock gjorde tåget stopp i Kemi över natten i Kemi och det byttes även lok till Diesellok.

En banbild.

På hemvägen mötte jag tåget från Kolari strax innan Torneå.

Dom sista vagnarna i detta tåg.

Senast redigerat av Mikael Lundberg den 2018-08-10 klockan 21:49:31. Anledning: Felstavning

1. Klass JanneSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Finland April 2016. (Bildserie)

Mycket trevliga bilder !!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Finland April 2016. Vart skulle kalken?

Citat Ursprungligen postat av Mikael Lundberg Visa inlägg
    En kväll för över två år sedan besökte jag vårt grannland i Öster Finland.
    Det intressanta denna kväll var ett tåg som skulle till Torne och hämta kalk.

Tåget som skulle upp till Torneå och hämta kalk. Dock gjorde tåget stopp i Kemi över natten i Kemi och det byttes även lok till Diesellok.
    Vart skulle kalken? Till Outokumpu i Torneå eller SSAB i Brahestad?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nu är jag inte riktigt säker hur allt låg till.
    Men om jag förstod saken rätt så, så följde vagnarna med till Torneå med ordinarie tåg som gick morgonen efter.
    Sedan lastades Kalk på SMA ute i Röyttä eller samma område som Outukumpu ligger.
    Därefter gick vagnarna tillbaka till Kemi som tåg T5268 med Diesellok och vidare till Talvivara, som är en gruva med en del problem vad jag kunnat förstå.
    Om det gick med diesel hela vägen eller om det byttes lok till e-lokl i Kemi ska jag låta vara osagt, åtminstone gjordes ett uppehåll på ca 45 min där.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mikael Lundberg Visa inlägg
    Nu är jag inte riktigt säker hur allt låg till.
    Men om jag förstod saken rätt så, så följde vagnarna med till Torneå med ordinarie tåg som gick morgonen efter.
    Sedan lastades Kalk på SMA ute i Röyttä eller samma område som Outukumpu ligger.
    Därefter gick vagnarna tillbaka till Kemi som tåg T5268 med Diesellok och vidare till Talvivara, som är en gruva med en del problem vad jag kunnat förstå.
    Om det gick med diesel hela vägen eller om det byttes lok till e-lokl i Kemi ska jag låta vara osagt, åtminstone gjordes ett uppehåll på ca 45 min där.
    Undrar om det inte är så att det finns ett kalkbrott i norr och att kalken används av Outukumpu. Om det nu är så, kanske det kalkbrottet även kan leverera kalk till SSAB i Luleå och LKAB när brytning av kalk på Gotland upphör.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kalken skulle till Talvivaara. Enligt Julia.fi i April 2016 har följande tåg gått från Torneå till Talvivaara. Se på länk:

https://julia.dy.fi/timetables/advan...&via=Tor%2CTlv

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nej något Kalkbrott i Norr finns inte.
    Kalken kommer till Svenska Mineralers (SMA) anläggning som ligger i Röyttä vid Outukumpus Järnverk i Torneå med Båt från olika brott , eftersom deras bott på Gotland är stängt.
    Exakt varifrån Kalken kommer är jag inte säker på men till Torneå (eller Röyttä för att vara mer exakt) kommer Kalken med båt och till en liten del på Järnväg från Rättvik
    Tidigare försåg denna anläggning med tillhörande Kalkugn, kalken till Outukumpu stålverk i Torneå.
    SMA i Torneå levererar nu bara ut till externa kunder (utanför järverksområdet) och den Kalken går med bil.
    Däribland kalken som går till Talvivara.
    SMA har vad jag vet inget annat brott i Sverige förutom i Rättvik, sedan finns ett brott utanför Mo i Rana Norge.
    I Finland finns ett brott utanför Torneå (Kalkkimaa) där det bryts Dolomit.
    Hur det är på Gotland vet jag inte men jag tror det brottet är stängt.

Efter årskifitet har Outukumpu bytt någon Fransk leverantör och den Kalken kommer med båt till Kemi och kör sedan därifrån till Torneå med bil.

SMA har även en Kalkugn i vid SSAB i Luleå som tidigare drevs av Nordkalk.
    Sedan har SMA anläggningar i Sandarne och två ugnar runt Rättvik samt en ugn i Mo i Rana Norge..
    Nordkalk har fortfarande kvar sin depå i Luleå och så finns en depå i Örnsköldsvik.
    Nästa Anläggning som Nordkalk driver är i Köping samt att det finns en Kalkugn i Verdal Norge och Vid SSAB i Brahestad Finland.
    Nu ska jag inte säga säkert om Nordkalk fortfarande driver brottet på Gotland annars finns det nog inget Kalkbrott i Sveirge.
    I Norge Finns ett brott i Verdal och tror det finns ett Brott i Finland som kan heta Pargas.

Senast redigerat av Mikael Lundberg den 2018-08-14 klockan 21:03:55.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns ett kalkbrott nordost om Orsa vid banan Orsa-bollnäs.
    Från Kallholsfors kördes provtransporter med kalk via Inlandsbanan till Malmfälten för några år sedan.
    Varför det inte blivit någon fortsättning vet jag ej

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jo, just det stämmer och det finns säkert något fler som jag inte riktigt känner till.
    Det blev som inget av det där med Kalken från Orsa till LKAB.
    Kan vara så att Kalken inte riktigt passar för vad jag förstår så ställs det högre krav på Kalken hos Stål och Pappersindustier än andra användare.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Finland April 2016. Talvivara Gruvan (Länk)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •