Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nya småstationer

  1. #1
    Avställd
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    7

    Nya småstationer



    MP i Värmland vill ha flera nya småstationer/hållplatser efter Värmlandsbanan och Fryksdalsbanan.
    Detta utöver återöppnade av redan stängda stationer.
    Skåre står på tur. Beläget ca 7km norr om Karlstad C och med såväl länsbussar samt stadsbussar med tät trafik.
    Värmlandstrafik nuvarande strategi är att kraftsamla på få stopp och då enbart på större stationer. Buss får ta hand om anslutningstrafiken (även om busshållplatserna kan ligga flera kilometer från stationerna).

    Skåre ligger invid ett av de två mötesspåren på en av Sveriges i särklass mest belastade enkelspårssträckningar Kil-Karlstad.

    Vad säger ni?

    Ska det satsas på möjlighet till täta stopp för att få många att åka spårbundet?
    Eller ska man hålla tågen snabba och bara stanna vid befolkningscentra?


    Fotnot.
    Om de två talespersonerna står kvar i spåret så kommer tåget nog att stanna. Men i så fall på ett oönskat sätt.


    Bild: Sanna Emanuelsson

    Senast redigerat av JerO den 2018-08-10 klockan 08:46:24.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 875

    Sv: Nya småstationer

    Absolut inga mera stopp på de stora banorna! Detta kommer bara att skapa mera trängsel och förseningar för de långväga resenärerna och godset! Om Miljöpartiet fortfarande bryr sig något om miljön lägger de genast ner dessa idiotiska förslag som är rent skadliga för miljö och samhällsekonomi och enbart kommer att resultera i att flera flyger mellan Stockholm-Karlstad-Oslo och det blir ändå mera av godset från Norge och Värmland som körs på lastbilar!


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 938

    Sv: Nya småstationer

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Absolut inga mera stopp på de stora banorna! Detta kommer bara att skapa mera trängsel och förseningar för de långväga resenärerna och godset! Om Miljöpartiet fortfarande bryr sig något om miljön lägger de genast ner dessa idiotiska förslag som är rent skadliga för miljö och samhällsekonomi och enbart kommer att resultera i att flera flyger mellan Stockholm-Karlstad-Oslo och det blir ändå mera av godset från Norge och Värmland som körs på lastbilar!
    Framförallt på enkelspåriga banor är det krångligt. Ska man ha dubbla trafiksystem (ett med uppehåll på alla stationer och ett snabbare) och båda har timmestrafik äter de upp banans hela kapacitet, det är t o m så att det kräver relativt tätt med mötesspår.

    På dubbelspår är det inte fullt lika illa, men på de flesta av våra dubbelspår är det ändå svårt att frigöra kapacitet för fler lokaltåg.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 673

    Sv: Nya småstationer

    På "avskilda" banor som Fryksdalsbanan är ju det mest relevanta hur nya uppehåll påverkar mötes- och omloppsmönstret. Om man har ett väldigt tajt upplägg som bygger på att man vänder i Torsby på en minut så är det kanske inte så önskvärt med nya uppehåll, och om det finns en dimensionerande bevakningssträcka som tar exakt en halvtimme att köra enkel väg så gör ju ett nytt uppehåll på den sträckan att man sabbar möjligheten att köra jämn entimmestrafik (medan det däremot bör gå bra att lägga nya uppehåll på andra sträckor).

    På "stambanorna" är det ju lite annorlunda men sedan är det ju viss skillnad mellan VSB/SSB och de mer "lågtrafikerade". Det finns alltid de som hittar problem med allting men med lite smååtgärder typ nya mötesspår, fler trespårsstationer och sånt så är inte världen lika svartvit.

    Vad beträffar Skåre så känns det väl lite som att ett uppehåll där skulle bli lite som i Stockholmsområdet innan pendeltågen fanns, d v s tåget var superbra vid de fåtaliga tillfällen det råkar gå när det passar, men vid minsta osäkerhet tar man bussen i stället. Ska det vara någon mening med att pendla med tågen på så korta avstånd så måste de gå med hög och jämn turtäthet.

    Senast redigerat av JDS den 2018-08-10 klockan 09:27:42.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 135

    Sv: Nya småstationer

    Citat Ursprungligen postat av JerO Visa inlägg

    MP i Värmland vill ha flera nya småstationer/hållplatser efter Värmlandsbanan och Fryksdalsbanan.
    Detta utöver återöppnade av redan stängda stationer.
    Skåre står på tur. Beläget ca 7km norr om Karlstad C och med såväl länsbussar samt stadsbussar med tät trafik.
    Värmlandstrafik nuvarande strategi är att kraftsamla på få stopp och då enbart på större stationer. Buss får ta hand om anslutningstrafiken (även om busshållplatserna kan ligga flera kilometer från stationerna).

    Skåre ligger invid ett av de två mötesspåren på en av Sveriges i särklass mest belastade enkelspårssträckningar Kil-Karlstad.
    Man kan undra om det inte finns konkreta planer på dubbelspår Kil–Karlstad, vilket det pratats om länge.
    Plus att det pratats om en ny bana Vålberg (vid Grums)–Karlstad, vilket skulle minska belastningen på Kil–Karlstad.

    Nej, det verkar inte hända så mycket. Man ska:
    Bygga mötesstation i Väse, skulle byggas 2017, uppskjutet.
    Bygga mötesstation över Pråmkanalen (förlänga flerspåret på Karlstad C), klart hösten 2019
    Bygga mötesstation i Välsviken, byggstart hösten 2019
    Alla dessa ligger mellan Karlstad och Kristinehamn. Värmlands landsting har prioriterat denna sträcka före Kil–Karlstad.

    Eftersom man inte tänkt sig bygga både dubbelspår Kil–Karlstad och ny bana Vålberg–Karlstad och inte kan bestämma vilket så avvaktar man tills vidare.
    Mötesspåret i Skåre ska dock förlängas så långa godståg kan mötas, byggstart tidigast 2021.


  6. #6
    Avställd
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    7

    Sv: Nya småstationer

    Det kom en replik på insändarsidan idag:

    https://nwt.se/asikter/insandare/201...-till-lagbrott


  7. #7
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Sv: Nya småstationer

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man kan undra om det inte finns konkreta planer på dubbelspår Kil–Karlstad, vilket det pratats om länge.
    Plus att det pratats om en ny bana Vålberg (vid Grums)–Karlstad, vilket skulle minska belastningen på Kil–Karlstad.

    Nej, det verkar inte hända så mycket. Man ska:
    Bygga mötesstation i Väse, skulle byggas 2017, uppskjutet.
    Bygga mötesstation över Pråmkanalen (förlänga flerspåret på Karlstad C), klart hösten 2019
    Bygga mötesstation i Välsviken, byggstart hösten 2019
    Alla dessa ligger mellan Karlstad och Kristinehamn. Värmlands landsting har prioriterat denna sträcka före Kil–Karlstad.

    Eftersom man inte tänkt sig bygga både dubbelspår Kil–Karlstad och ny bana Vålberg–Karlstad och inte kan bestämma vilket så avvaktar man tills vidare.
    Mötesspåret i Skåre ska dock förlängas så långa godståg kan mötas, byggstart tidigast 2021.
    Nej. Jag håller med om att det inte händer mycket och då får vi dras med sämre tidtabeller och förseningar.
    För mig är dubbelspår Kristinehamn-Karlstad och Vålbergssvängen viktigast.
    Att behöva åka omvägen via Kil när man åker Göteborg-Karlstad är ingen höjdare.
    När detta blir verklighet bör det bli täta pendeltåg Degerfors-Åmål med stopp i Björneborg-Kristinehamn-Ölme-Väse-Skattkärr-Välsviken-Karlstad-Bergvik-Vålberg-Grums-Slottsbron-Segmon-Värmlands Bro-Säffle. Avlastar dessutom Kil-Karlstad vilket gör att det räcker med nuvarande partiella dubbelspår och att vissa tåg kan stanna i Skåre.
    Sedan behöver vi ett nytt spår raka vägen mellan Hasselfors och Vretstorp i stället för omvägen via Laxå Ö.
    Med nuvarande investeringstakt lär nog Kristinehamn-Karlskoga-Örebro dröja länge än.

    Senast redigerat av Fryksdalingen den 2018-08-17 klockan 17:55:38.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •