
Ursprungligen postat av
Bengt Larsson
Man kan undra om det inte finns konkreta planer på dubbelspår Kil–Karlstad, vilket det pratats om länge.
Plus att det pratats om en ny bana Vålberg (vid Grums)–Karlstad, vilket skulle minska belastningen på Kil–Karlstad.
Nej, det verkar inte hända så mycket. Man ska:
Bygga mötesstation i Väse, skulle byggas 2017, uppskjutet.
Bygga mötesstation över Pråmkanalen (förlänga flerspåret på Karlstad C), klart hösten 2019
Bygga mötesstation i Välsviken, byggstart hösten 2019
Alla dessa ligger mellan Karlstad och Kristinehamn. Värmlands landsting har prioriterat denna sträcka före Kil–Karlstad.
Eftersom man inte tänkt sig bygga både dubbelspår Kil–Karlstad och ny bana Vålberg–Karlstad och inte kan bestämma vilket så avvaktar man tills vidare.
Mötesspåret i Skåre ska dock förlängas så långa godståg kan mötas, byggstart tidigast 2021.