Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Betydelse huvuddvärgsignaler

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    65

    Betydelse huvuddvärgsignaler

    Jag undrar om ni kan hjälpa mig med att förklara innebörden av TTJ-texten i modul 3H.

    Vid beskedet "kör 40 varsamhet" (grön blink till vänster) så anges att föraren ska räkna med att nästa hsi visar "stopp" och kan stå på mycket kort avstånd.
    Vid beskedet "kör 80, varsamhet" (grön blink till höger) så anges att föraren ska räkna med att nästa hsi visar "stopp" och kan stå på kort avstånd.

    Mycket kort avstånd, är det minst 100 meter, men oftast 200 m?
    Vad är i så fall kort avstånd?


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 805

    Sv: Betydelse huvuddvärgsignaler

    Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Jag undrar om ni kan hjälpa mig med att förklara innebörden av TTJ-texten i modul 3H.

    Vid beskedet "kör 40 varsamhet" (grön blink till vänster) så anges att föraren ska räkna med att nästa hsi visar "stopp" och kan stå på mycket kort avstånd.
    Vid beskedet "kör 80, varsamhet" (grön blink till höger) så anges att föraren ska räkna med att nästa hsi visar "stopp" och kan stå på kort avstånd.

    Mycket kort avstånd, är det minst 100 meter, men oftast 200 m?
    Vad är i så fall kort avstånd?
    Kort avstånd är normalt minst 200 m, men om sikten är minst 300 m avseende den efterföljande hsi kan det vara ned till 100 m.

    Källa: TDOK 2013:0625 tabell 4 på sidan 17


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 627

    Sv: Betydelse huvuddvärgsignaler

    Sen kan det väl möjligen finnas äldre installationer med ännu kortare avstånd?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    65

    Sv: Betydelse huvuddvärgsignaler

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kort avstånd är normalt minst 200 m, men om sikten är minst 300 m avseende den efterföljande hsi kan det vara ned till 100 m.

    Källa: TDOK 2013:0625 tabell 4 på sidan 17
    Så det är m a o samma avstånd oavsett om det är 40 varsamhet eller 80 varsamhet? Trots att man skriver lite olika i TTJ?


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 627

    Sv: Betydelse huvuddvärgsignaler

    Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Så det är m a o samma avstånd oavsett om det är 40 varsamhet eller 80 varsamhet? Trots att man skriver lite olika i TTJ?
    Det finns en viss skillnad i praktiken. Om huvuddvärgsignalen visar "kör 80, varsamhet" och nästa huvudsignal visar "stopp", så måste den senare vara en huvudljussignal. Om däremot huvuddvärgsignalen visar "kör 40, varsamhet" så kan det vara något annat som är tågvägens slutpunkt (huvuddvärgsignal, stopplykta etc) och då kan man ju möjligen anse att det krävs större uppmärksamhet. Sen vet jag väl inte om det är just det som har föranlett skillnaden i formulering.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 805

    Sv: Betydelse huvuddvärgsignaler

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Sen kan det väl möjligen finnas äldre installationer med ännu kortare avstånd?
    Kraven ha varit desamma åtminstone sedan 2002, men det kan självklart finnas anläggningar som inte ändrats sedan dess.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    65

    Sv: Betydelse huvuddvärgsignaler

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det finns en viss skillnad i praktiken. Om huvuddvärgsignalen visar "kör 80, varsamhet" och nästa huvudsignal visar "stopp", så måste den senare vara en huvudljussignal. Om däremot huvuddvärgsignalen visar "kör 40, varsamhet" så kan det vara något annat som är tågvägens slutpunkt (huvuddvärgsignal, stopplykta etc) och då kan man ju möjligen anse att det krävs större uppmärksamhet. Sen vet jag väl inte om det är just det som har föranlett skillnaden i formulering.
    Där är nog förklaringen, tack!


  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 880

    Sv: Betydelse huvuddvärgsignaler

    Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Där är nog förklaringen, tack!
    Sen ska nog ingen tror att man som förare sitter och funderar på dessa avstånd när man kör.
    Här kommer istället linjekännedomen in och är man osäker så drar man alltid lite mer i spaken...
    Dessa mått och avstånd ska nog mer betraktas som regler för hur man ska bygga, men hur geografin ser ut, påverkar ju naturligtvis linjekännedom och hur man kör.


  9. #9

    Sv: Betydelse huvuddvärgsignaler

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Sen kan det väl möjligen finnas äldre installationer med ännu kortare avstånd?
    Ja, det förekommer kortare avstånd, i strid med standarden. I vissa fall har man löst detta genom att inte visa grönt sken alls om det är kort avstånd. I Kil finns det och på sätt och vis på Stockholm C.

    I Nässjö förekommer tre huvuddvärgar (på spår 11) som står mycket tätt. Ställverket tillåter alla kombinationer av slutpunkt i dessa.

    Lindman

    Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    65

    Sv: Betydelse huvuddvärgsignaler

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Sen ska nog ingen tror att man som förare sitter och funderar på dessa avstånd när man kör.
    Här kommer istället linjekännedomen in och är man osäker så drar man alltid lite mer i spaken...
    Dessa mått och avstånd ska nog mer betraktas som regler för hur man ska bygga, men hur geografin ser ut, påverkar ju naturligtvis linjekännedom och hur man kör.
    Nej självklart inte. Grön blink är ju alltid något restriktivt. Men när din elev frågar varför de har skrivit på det sättet i TTJ, vad svarar du då? Nu har iaf jag mer kött på benen.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •