Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Apropå Interrail

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Apropå Interrail

Samtalade precis med en ung tysk dam som påstod att ha åkt till Sylt (ön alltså, inte inkokad frukt) med en IR-biljett i början av millenniet, tydligen vid den tiden då IR-världen var indelad i zoner. Kan det vara så att då inte gällde hemlandsregeln?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Apropå Interrail

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Samtalade precis med en ung tysk dam som påstod att ha åkt till Sylt (ön alltså, inte inkokad frukt) med en IR-biljett i början av millenniet, tydligen vid den tiden då IR-världen var indelad i zoner. Kan det vara så att då inte gällde hemlandsregeln?
    Jo den gällde då (vid millennieskiftet). De allra första åren av Interrail var dock regeln att IR inte gällde i det land där den köpts, så Stockholmare åkte till Åland och köpte och andra till närmsta utland. Om en Malmöbo köpte i Köpenhamn så gällde den obegränsat i Sverige men man fick betala för Danmark o.s.v . Detta ändrades dock ganska snart och i det land där man var permanent bosatt fick man inte åka mer än att man fick rabatt på anslutningen. Lite märkvärdigheter:BeNeLux anses vara ett land, likaså Nordirland och Irland varav följer att en Nordirländare får åka i England men inte i grannlandet Irland. Men ibland har det varit si och så med kunskaperna hos konduktörer så tyskan som åkte till Sylt kan ha lyckats , om det nu inte rentav var så att hon var bosatt utanför Tyskland. Tiden med zoner var lite krånglig och jag hade tjafs med en konduktör i Österrike som inte visste att det var olika zoner för vuxen IR och ungdoms IR . Men dom flesta brukar ägna biljetten ett flyktigt intresse, ingen har exempelvis hittils bett mig om pass eller Id .

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jo den gällde då (vid millennieskiftet). [...] Men ibland har det varit si och så med kunskaperna hos konduktörer så tyskan som åkte till Sylt kan ha lyckats
    Mycket tur i så fall, hela vägen från Mainz eller Darmstadt eller någonstans i dessa trakter.

om det nu inte rentav var så att hon var bosatt utanför Tyskland.
    Det skulle förvåna mig.

Tiden med zoner var lite krånglig och jag hade tjafs med en konduktör i Österrike som inte visste att det var olika zoner för vuxen IR och ungdoms IR.
    Hur tänkte man då? Det var ju ett alltför fånigt påhitt.

Men dom flesta brukar ägna biljetten ett flyktigt intresse, ingen har exempelvis hittils bett mig om pass eller Id.
    Inte ofta, men jag har för mig att det har hänt mig någon gång. Lite oftare blir man påmind om att fylla i den aktuella färden i listan.

Tack ska du i alla fall ha för den intressanta utredningen. Hur är det förresten om man är bosatt i Liechtenstein? Anses man då som Österrikare? Och huru med Andorringarna?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Berättigade att köpa är dels boende i de länder som deltar i Interrailsamverkan , men också övriga europeiska länder och i regelverket är uppräknat t.ex Liechtenstein, Vatikanen (!) , Andorra , Färöarna, Monaco men även större som Ryssland, Island med flera. Inget speciellt sägs om giltighet för dessa nationer så jag antar att för någon från Andorra så går det att åka i samtliga IR-länder precis som för någon från Ryssland.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Berättigade att köpa är dels boende i de länder som deltar i Interrailsamverkan , men också övriga europeiska länder och i regelverket är uppräknat t.ex Liechtenstein, Vatikanen (!) , Andorra , Färöarna, Monaco men även större som Ryssland, Island med flera. Inget speciellt sägs om giltighet för dessa nationer så jag antar att för någon från Andorra så går det att åka i samtliga IR-länder precis som för någon från Ryssland.
    Det är visserligen kul för påven att få åka i Italien.
    Liechtenstein och Monaco är dock lite speciella eftersom respektive grannland bedriver reguljär järnvägstrafik inom dem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Liechtenstein och Monaco är dock lite speciella eftersom respektive grannland bedriver reguljär järnvägstrafik inom dem.
    Och vatikanen har mig veterligen ingen reguljär trafik. De har en station och några hundra meter spår, med en låst grind mot Italien

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av daf66sl Visa inlägg
    Och vatikanen har mig veterligen ingen reguljär trafik. De har en station och några hundra meter spår, med en låst grind mot Italien
    Därför är det ju ingen tvekan att vatikanborna får åka överallt precis som letterna osv. Med dem andra två länderna är det däremot inte så självklart.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Jag åkte IR för första gången i år, bland annat genom Monaco. I IR Appen angavs Monaco som nationalitet Frankrike. Kanske för att SNCF driver stationen och banan om jag förstått det rätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För att Monacos järnvägsstation alltid legat i Frankrike.
    Både den nya i berget och den gamla.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /ib Visa inlägg
    För att Monacos järnvägsstation alltid legat i Frankrike.
    Både den nya i berget och den gamla.
    Stämmer inte, för både gamla stationen och den nya i berget ligger i Monte Carlo som är en del av Monaco.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Därför är det ju ingen tvekan att vatikanborna får åka överallt precis som letterna osv. Med dem andra två länderna är det däremot inte så självklart.
    Men Vatikanen har faktiskt annonserad passagerartrafik, på sommaren arrangeras några turer från Vatikanens station ut till påvens sommarresidens San Gandolfo. Tillbaks får man åka till Roma Termini. Det har varit en avgång i veckan och man har kunnat boka på nätet , som en bonus får de resande gå förbi köerna och även se lite av trädgården annars inte öppen för besökare.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men jag kan inte få det till något annat än att de får åka i alla länder från det officiella regelverket. Dels räknas det upp de länder som deltar i IR-samarbetet och utöver det övriga europeiska länder som Ryssland, Ukraina, Belarus och ett antal småstater som Andorra, Gibraltar, Isle of Man m.fl. Gemensamt regelverk är att kortet inte gäller i eget land men väl i övriga länder ingående i IR . Inget sägs om någon specialregel för småländerna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •