Många begär ersättning för förseningar från SJ.
Under andra kvartalet 2018 har 105 000 ärenden kommit in, varav 52 500 i juni mot 37.500 ärenden i juni 2017. Det är en ökning med 40 procent.
Källa SVT text
Många begär ersättning för förseningar från SJ.
Under andra kvartalet 2018 har 105 000 ärenden kommit in, varav 52 500 i juni mot 37.500 ärenden i juni 2017. Det är en ökning med 40 procent.
Källa SVT text
Det är inte så konstigt med tanke på hur mycket tågresandet har ökat senaste åren samt vilken katastrofperiod järnvägen har upplevt sedan maj.
Hoppas våra makthavare tar till sig detta och inser att det krävs åtgärder som tex nya stambanor.
Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen
En lustig företeelse som jag dock märkt är att folk tror att dom ska få mer än biljetten och blir smått galna även vid planerade stopp och banarbeten, en tant på Umeå C ville ha 300:- för mat trots att vi bara var +30 minuter från Cst.
Akuta infrastrukturproblem händer och behöver förebyggas på sikt.
Men enligt SVT Text riktar SJ direkt kritik mot Trafikverkets sätt att agera.
SJ:s tillförordnade presschef Tobbe Lundell riktar kritik mot Trafikverket inom två områden.
Det ena är att verket blir bättre på planering och styrning av sina banarbeten så att tåg inte behöver ställas in med kort varsel.
Det andra är att ge bättre prognoser vid störningar.
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-08-10 klockan 09:06:05.
Gällande akuta åtgärder, aldrig. Inte i den verklighet vi lever i. Värsta jag har hört hittills var när en entreprenör kunde göra en tillfällig lösning och således få igång trafiken två timmar snabbare än de tidigare trott. Då fick Trafikverket skit för att den första prognosen ”var fel”, vem hade orkat anstränga sig till nästa gång?
Nu har vi som tur är ett gäng järnvägare kvar i Sverige som fortfarande använder sig av uttryck som ”tågen ska rulla” mer än ”det är inte mitt ansvar” och ”då håller vi inte den första prognosen”. Tack till er!
Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen
Planering av tågen förbi banarbetet torde var tillräckligt bra när de tågen som körs förbi banarbetet inte blir sena p.g.a att de passerar det nämnda arbetet. Planeringen av arbetet kan ur resenärens synpunkt bli tillräckligt bra om arbetet inte förorsakar några tidsöverdrag eller akut inställda tåg samtidigt som resenären faktiskt kan åka tåg förbi arbetet.
/Magnus
jeg fikk 192,- SEVK i retur etter en tur Stockholm - Oslo for 2 pers. Vårt klagomål var at tåg inte var städat från Stockholm, satt med ryggen mot körriktning (bookad andra hållet) samt strul med vagn, blev byte före Årjäng. Vi klagade det i utg pkt inte för nån ersättning, så vi ble nöjda