Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: OSPA-kategorier: A5 & A8?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    413

    OSPA-kategorier: A5 & A8?

    Obehörig stoppsignalpassage (OSPA) är sedan tidigare indelad i tre huvudkategorier: A, B och C. (A = signalen stod inte på kör, B = signalen föll tills topp av tekniska skäl, C = tkl stoppställde signalen).

    Nu har man delat in dessa ytterligare i underkategorier: A1 - A9, B1 - B3 & B9, etc., där 9 i samtliga fall är "övrigt".

    I OSPA-gruppens rapporter på TrV:s hemsida finns statistik för de olika kategorierna, men det verkar saknas två: A5 och A8. Finns dessa i verkligheten, eller är det luckor i nummerserien?


  2. #2
    Avställd
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    89

    Sv: OSPA-kategorier: A5 & A8?



  3. #3
    Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Sv: OSPA-kategorier: A5 & A8?

    Sen finns även OSPA kategori D, vilket är när vagnar kommer i självrullning och passerat en signal som visar stopp.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 656

    Sv: OSPA-kategorier: A5 & A8?

    Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Sen finns även OSPA kategori D, vilket är när vagnar kommer i självrullning och passerat en signal som visar stopp.
    Nja, OSPA D är "avskaffat" i Trafikverkets begreppssystem, men vissa järnvägsföretag använder fortfarande uttrycket.


  5. #5
    Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Sv: OSPA-kategorier: A5 & A8?

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nja, OSPA D är "avskaffat" i Trafikverkets begreppssystem, men vissa järnvägsföretag använder fortfarande uttrycket.
    Fast det verkar som om vissa operatörer nyligen väckt till liv OSPA D. Hade själv inte hört talas om det förän för ett år sedan.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 656

    Sv: OSPA-kategorier: A5 & A8?

    Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Fast det verkar som om vissa operatörer nyligen väckt till liv OSPA D. Hade själv inte hört talas om det förän för ett år sedan.
    Jo och det finns väl även de som vill väcka liv i säo och säok…

    Men med detta säger jag inte att det ena eller det andra synsättet är "rätt" utan jag ser det mer som en betraktelse över inbyggda trögheter i systemet!


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    197

    Sv: OSPA-kategorier: A5 & A8, och annat

    Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Obehörig stoppsignalpassage (OSPA) är sedan tidigare indelad i tre huvudkategorier: A, B och C. (A = signalen stod inte på kör, B = signalen föll tills topp av tekniska skäl, C = tkl stoppställde signalen).
    Nja, kategori B är Signal oavsiktligt till "stopp" och innehåller underkategori B2 Felaktig/oavsiktlig återtagning som bl.a. omfattar händelsen att tkl stoppställde signalen av misstag. Kategori C är Signal avsiktligt till "stopp" med underkategori C1 Fara som omfattar händelsen att tkl avsiktligt ställde till "stopp" p.g.a. en fara men också t.ex. att signal automatiskt gick till "stopp" för att ett annat tåg gjorde en OSPA kategori A Signal ej ställd till ”kör" och därmed belade en spårledning som inte tillåts vara belagd vid användande av den tågväg för vilken "kör" visades.

    Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Nu har man delat in dessa ytterligare i underkategorier: A1 - A9, B1 - B3 & B9, etc., där 9 i samtliga fall är "övrigt".
    Ja. Även kategori C innehåller en C9, utöver C1 och C2. Men indelningen i underkategorier har funnits sedan det "svenska OSPA-systemet" skapades 1999 vid Statens järnvägars säkerhetsstab efter brittisk förebild. Det tog dock tid innan hela OSPA-systemet spred sig till Banverket/Trafikverket samt till andra järnvägsföretag än SJ, via Branschföreningen Tågoperatörerna.

    Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    I OSPA-gruppens rapporter på TrV:s hemsida finns statistik för de olika kategorierna, men det verkar saknas två: A5 och A8. Finns dessa i verkligheten, eller är det luckor i nummerserien?
    Eftersom siffran 9 genomgående valdes för "övrigt", är A8 avsiktligt överhoppat, liksom B4--B8 och C3--C8.

    Vad gäller A5: Ursprungligen, från 1999, fanns det en underkategori A5 Kunde inte stanna. Ganska snart visade sig behovet att närmare dela upp denna grupp i två, och 2004 skapades därför A6 Såg stoppsignalen för sent och A7 Såg stoppsignalen i tid, kunde inte stanna. Av jämförelseskäl och statistikskäl ville man inte fortsätta använda beteckningen 'A5', som därför slopades och hoppades över.
    /up

    Senast redigerat av Ulf Pålsson den 2018-08-10 klockan 10:21:21.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •