Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Länk på tyska: Repris på händelsen på Saltsjöanan i Tunis

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Länk på tyska: Repris på händelsen på Saltsjöanan i Tunis

Föraren skulle avhjälpa dörrproblem. När dörren stängde for tåget utan förare.

Länk på tyska

Länk på franska

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Länk på tyska: Repris på händelsen på Saltsjöanan i Tunis

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Föraren skulle avhjälpa dörrproblem. När dörren stängde for tåget utan förare.

Länk på tyska

Länk på franska
    Ett bra exempel på vikten av att säkra mot rullning, när förarplatsen lämnas.
    I övrigt ingen som helst likhet med Saltsjöbanan. Här är det ju föraren som gör fel, på Saltsjöbanan var ingen förare inblandad. Att sen gamla principer för uppställning tyvärr orsakar något av misstag, det tror jag nog utredningen tog reda på.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    I övrigt ingen som helst likhet med Saltsjöbanan. Här är det ju föraren som gör fel, på Saltsjöbanan var ingen förare inblandad. Att sen gamla principer för uppställning tyvärr orsakar något av misstag, det tror jag nog utredningen tog reda på.
    Fast det måste väl ha varit en förare som ställde upp även fordonet på Saltsjöbanan?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Om jag minns rätt utan att leta fram utredningen så hade man på Saltsjöbanan satt pedalen/säkerhetsgreppet ur funktion för att kunna hålla bromsarna lossade (fastfrysningsproblem), vilket fick till resultat att kombinationen stängda dörrar och en förarstol som fälldes fram och petade till körspaken fick tåget att dra iväg. Om jag minns rätt fanns annan anordning för att hålla bromsarna lossade, men den var trasig, för få till antalet eller saknade räckvidd dit aktuellt tåg stod eller något i den stilen. Därför hade en mindre lämplig rutin utvecklats i stil med att använda ett löst bromsblock e dyl för det tidigare beskrivna. Sedan låg växeln rätt ut från depån dessutom, så tåget hade fri väg rätt ut.

Tillägg:

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast det måste väl ha varit en förare som ställde upp även fordonet på Saltsjöbanan?
    Jag minns inte vem som hade gjort det (framgår säkert av utredningen om man tar fram den), men det kan även ha varit depåpersonal som vidtagit åtgärden i och med att fordonet stod i Neglingedepån.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-08-09 klockan 13:13:45.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Jag minns inte vem som hade gjort det (framgår säkert av utredningen om man tar fram den), men det kan även ha varit depåpersonal som vidtagit åtgärden i och med att fordonet stod i Neglingedepån.
    Nu kanske jag har fel, men jag har uppfattat det att även depåpersonal med behörighet att framföra fordon benämns "förare", däremot benämns de inte "lokförare".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förarkategorier

Nu kanske jag har fel, men jag har uppfattat det att även depåpersonal med behörighet att framföra fordon benämns "förare", däremot benämns de inte "lokförare".
    PV slår nya rekord - går till botten med vilken sorts förare ett förarlöst tåg inte var bemannat med...

Nå: I officiella texter som rör nationella järnvägsnätet är en lokförare numera en förare som framför järnvägsfordon på huvudspår vare sig det är i tågfärd, spärrfärd eller växling. Dock menar man ju i dagligt tal normalt en förare som kör riktiga tåg med tågnummer och körplan, som någon uttryckte det.

På övriga järnvägsnät finns ingen enhetlig betydelse av uttrycket lokförare. Enligt SL:s säkerhetsbestämmelser finns tre sorters förare: förare av normaltåg, arbetstågsförare och depåförare. Dessa behörigheter kan sedan innehas av en mängd olika yrken såsom trafikledare, lokförare, reparatör, rangerare osv.

"Förare" i formell betydelse är alla som framför någon form av järnvägsfordon på någon form av järnvägsspår. Men även detta ord har vissa informella betydelser.

Medlem
    mar 2018

Sv: Förarkategorier

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    PV slår nya rekord - går till botten med vilken sorts förare ett förarlöst tåg inte var bemannat med...

Nå: I officiella texter som rör nationella järnvägsnätet är en lokförare numera en förare som framför järnvägsfordon på huvudspår vare sig det är i tågfärd, spärrfärd eller växling. Dock menar man ju i dagligt tal normalt en förare som kör riktiga tåg med tågnummer och körplan, som någon uttryckte det.

På övriga järnvägsnät finns ingen enhetlig betydelse av uttrycket lokförare. Enligt SL:s säkerhetsbestämmelser finns tre sorters förare: förare av normaltåg, arbetstågsförare och depåförare. Dessa behörigheter kan sedan innehas av en mängd olika yrken såsom trafikledare, lokförare, reparatör, rangerare osv.

"Förare" i formell betydelse är alla som framför någon form av järnvägsfordon på någon form av järnvägsspår. Men även detta ord har vissa informella betydelser.
    Hehe, Postvagnen i ett nötskal..! Egentligen blir allt bara löjligt när detta slags drev drar igång.
    Det viktiga, som jag ju påtalade i mitt förra inlägg och som min arbetsgivare är hyfsat på tå med att tjata om (bra jobbat), är ändå...
    "SÄKRA MOT RULLNING" finns många sätt och de varierar kanske lite med fordonstyp, men om inte annat så funkar bromssko alltid.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nja, det handlade uttryckligen om vem som skulle säkrat tåget "när förarplatsen lämnas".

Tack i vilket fall för redogörelsen! Jag uttryckte viss osäkerhet eftersom det skulle kunnat vara så att den som sist framförde fordonet titulerades "operatör" eller något annat.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Hehe, Postvagnen i ett nötskal..! Egentligen blir allt bara löjligt när detta slags drev drar igång.
    Det viktiga, som jag ju påtalade i mitt förra inlägg och som min arbetsgivare är hyfsat på tå med att tjata om (bra jobbat), är ändå...
    "SÄKRA MOT RULLNING" finns många sätt och de varierar kanske lite med fordonstyp, men om inte annat så funkar bromssko alltid.
    Håller fullständigt med! Drar mig till minnes en mindre olycka som uppkommit efter att två vagnar avkopplats från ett uppehållståg utan att därefter förflyttas. De som skötte avkopplingen menade att eftersom vagnarna inte hade förflyttats vid avkopplingen hade ingen växling skett och därmed saknades krav på säkring mot rullning. Tydligen var det så att växlingsdefinitionen innefattade även ren avkoppling.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Vari består "drevet"?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Vari består "drevet"?
    Det får väl anses bestå av mig, så det är ganska litet.

Medlem
    mar 2018

Vari består "drevet"?
    "Det var ett exempel Helge..."

Medlem
    mar 2018

Nja, det handlade uttryckligen om vem som skulle säkrat tåget "när förarplatsen lämnas".

Tack i vilket fall för redogörelsen! Jag uttryckte viss osäkerhet eftersom det skulle kunnat vara så att den som sist framförde fordonet titulerades "operatör" eller något annat.
    På min arbetsplats, är jag ju alltid ansvarig, sålänge inte någon annan finns utpekad. Såsom fast växlingspersonal i tex Hgl eller M.
    Hänger jag av en vagn akut på en driftplats, så får jag själv ombesörja fastbromsning, men om jag har en 59a med på tåget, kan jag uppdra till denne att utföra detta.
    Motorvagnståg, sköter man allt sånt själv, men att lämna förarplatsen med pådrag och lossade bromsar, förutom hållbroms då, som väntar på stängda dörrar, det verkar klantigt. Något har missar i utbildningen tydligen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Oavsett vilken sorts förare det är så är de väl behöriga at utföra de arbete de blivit ålagda? Vad gäller missödet i Tunis vore det ju intressant om någon franskspråkig skribent kunde skriva lite mera om vad som hände. Som väl var verkar det gått bra då alla bilder jag sett är på hela oskadade tåg!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •