
Ursprungligen postat av
Jonatan
Nu låter du som en fullfjädrad politiker som försöker förenkla en komplex diskussion. Ambitionen ska självklart vara noll dödade och skadade inom järnvägen.
Men ta exemplet nedan (som tas upp i bloggen):
"En annan kollega skulle köra ett lok till Stillerydshamnen och upptäckte för sent en signal som visade stopp. Hon gled förbi med en loklängd. En skitsak egentligen, som drabbar alla lokförare någon gång. Det borde kunna skötas smidigt. Men icke. Loket fick inte flyttas en millimeter. Man kan kanske tycka att man efter en snabb genomgång åtminstone kunde köra undan det några meter, hinderfritt mot andra spår, så att övrigt trafik kunde flyta. Nej, så får det tydligen inte gå till. Istället blev det bussersättning för samtliga Öresundståg och Pågatåg på Blekinge Kustbana under fem timmar."
Med säkerhet som fortsatt prioritet, hade man ändå kunnat lösa detta på ett något smidigare sätt? Jag tycker man ska vara försiktig att spekulera i händelser man inte har full information om men nog gör lokförarbloggen rätt som lyfter diskussionen hur säkerhetsrelaterade händelser hanteras efter att de hänt. Diskussionen är viktig, sedan kanske man landar i att de allra flesta händelser hanteras på ett rimligt sätt.