Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Är tåg 629 semester inställt eller inställt rent generellt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är tåg 629 semester inställt eller inställt rent generellt?

Hej på er jag undrar om tåg 629 är semesterinställt eller inställt rent generellt tills vidare

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Är tåg 629 semester inställt eller inställt rent generellt?

Citat Ursprungligen postat av Eric larsson Visa inlägg
    Hej på er jag undrar om tåg 629 är semesterinställt eller inställt rent generellt tills vidare
    Mellan vilka stationer och när (nämn någon dag) skulle 629 ha gått, och enligt vilken uppgift skulle tåget gått denna dag? Eller vilken avgångstid från någon viss station en viss dag?

Jag har tittat i tabell 70 på Resrobot både nu och i höst och hittar inte tåg 629 någonstans vid en hastig titt, så då verkar det inte inställt, utan bara att det inte finns något tåg med det tågnumret.
    Eller är det ett av de Oslo-tåg som gått tidigare (i vintras) innan norrmännen började med sina banarbeten?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Japp det är ett Stockholm-oslo tåg som det står inställt på sedan flera veckor sedan. Jag ber om ursäkt för att jag inte var speifik angående det du skrev. Men det det är på appen tågstationen som tåget står som inställt och har varit så ettag
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Mellan vilka stationer och när (nämn någon dag) skulle 629 ha gått, och enligt vilken uppgift skulle tåget gått denna dag? Eller vilken avgångstid från någon viss station en viss dag?

Jag har tittat i tabell 70 på Resrobot både nu och i höst och hittar inte tåg 629 någonstans vid en hastig titt, så då verkar det inte inställt, utan bara att det inte finns något tåg med det tågnumret.
    Eller är det ett av de Oslo-tåg som gått tidigare (i vintras) innan norrmännen började med sina banarbeten?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Japp det är ett Stockholm-oslo tåg som det står inställt på sedan flera veckor sedan. Jag ber om ursäkt för att jag inte var speifik angående det du skrev. Men det det är på appen tågstationen som tåget står som inställt och har varit så ettag
    OK, appen tågstationen har jag ingen aning om vad det är eller hur den fungerar. Vill du klaga på den får du kontakta de som byggt den.
    Jag har letat fram linjetabellen från i våras (från 21 mars) men där finns inte heller 629, däremot 627 och 631.

Men, det stora svaret måste vara att tidtabellerna för Oslo-tågen har planerats olika för olika perioder beroende på norska banarbetet, och dessutom har SJ justerat sina planer flera gånger under året.
    Så, just nu skall inte något 629 rulla i höst, men om du tittar på https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...g70a_13674.pdf kan du få en uppfattning om hur det just nu är planerat att tågen skall gå, och vilka tågnummer de kommer att ha. Det kanske går något tåg i ungefär samma tidsläge men med annat nummer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för länken nu vet jag att det inte går något resandetåg vid den tiden som 629 skulle körts. Jag skyller på värmen att mitt första inlägg om detta tåg inte var så specifikt

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

629 är/var inställt 25/6-19/8 och ersatt med buss Örebro-Karlstad-Oslo 11.15 och 13.15. (Två avgångar)
    660 är/var inställt 25/6-19/8 och ersatt med buss Oslo-Karlstad-Örebro 13.56. (En avgång)
    SÅ har det alltså varit hela sommaren. I Örebro byte fr/t här-och-där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

OK, appen tågstationen har jag ingen aning om vad det är eller hur den fungerar. Vill du klaga på den får du kontakta de som byggt den.
    Jag har letat fram linjetabellen från i våras (från 21 mars) men där finns inte heller 629, däremot 627 och 631.

Men, det stora svaret måste vara att tidtabellerna för Oslo-tågen har planerats olika för olika perioder beroende på norska banarbetet, och dessutom har SJ justerat sina planer flera gånger under året.
    Så, just nu skall inte något 629 rulla i höst, men om du tittar på https://tagtidtabeller.resrobot.se/t...g70a_13674.pdf kan du få en uppfattning om hur det just nu är planerat att tågen skall gå, och vilka tågnummer de kommer att ha. Det kanske går något tåg i ungefär samma tidsläge men med annat nummer.
    Enligt SJ:s trafikinfo https://www2.sj.se/sv/trafikinfo/tra...08-08/arrivals är 629 inställt. Filosofisk fråga: Kan ett icke annonserat tåg ställas in

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2018-08-08 klockan 09:37:06.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Filosofisk fråga: Kan ett icke annonserat tåg ställas in
    På texten kan det verka som att SJ vid något tillfälle har sålt biljetter till tåget (antagligen innan det oplanerades), och då är det ju i varje fall nästan annonserat…

Jag har själv råkat ut för att förhandsköpa biljetter på tåg som sedan inte existerat, men i mitt fall gick var det ersatt med ett annat tåg som gick i stort sett samtidigt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av nafmo Visa inlägg
    På texten kan det verka som att SJ vid något tillfälle har sålt biljetter till tåget (antagligen innan det oplanerades), och då är det ju i varje fall nästan annonserat…
    I det fallet har det inte bara varit annonserat utan även bokningsbart.

Att ett tåg finns med i sökmotorerna måste anses tillräckligt för att det ska vara "annonserat".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I det fallet har det inte bara varit annonserat utan även bokningsbart.

Att ett tåg finns med i sökmotorerna måste anses tillräckligt för att det ska vara "annonserat".
    Ett tåg är annonserat när det finns med i en tryckt tidtabell!
    (Ja för att inte verka som en sur gammal gubbe kan jag acceptera att en pdf-fil räknas som "tryckt tidtabell")

/TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tack för länken nu vet jag att det inte går något resandetåg vid den tiden som 629 skulle körts. Jag skyller på värmen att mitt första inlägg om detta tåg inte var så specifikt
    Njaa, det finns en SJ-förbindelse som ankommer Karlstad C i morgon i nästan samma tid som 629 skulle anlänt (12.45 i st.f. 12.31), men du får åka tidigare från Stockholm och åka Tågbuss 60629 (dvs nog ersätter tåg 629) från Örebro till Karlstad C (och Oslo).
    Medan hade du velat åka 10.07 från Stockholm får du i stället vänta till 11.14 och ta tåg till Örebro och sedan Tågbuss (som heter 66629, dvs nog också ersätter tåg 629).

Fast om du hade velat fotografera just tåg 629, så går det inte, för det får väl anses inställt rent generellt (fast det nog inte var planerat att gå i höst).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    (Ja för att inte verka som en sur gammal gubbe kan jag acceptera att en pdf-fil räknas som "tryckt tidtabell")
    Självklart! Den som skulle hävda att tåg som framgår av tryckt tidtabell inte är annonserade kommer att bli utskrattad.

Men du menade kanske "om och endast om" snarare än det "när" (="om") som du skrev?

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-08-08 klockan 11:43:08.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Självklart! Den som skulle hävda att tåg som framgår av tryckt tidtabell inte är annonserade kommer att bli utskrattad.

Men du menade kanske "om och endast om" snarare än det "när" (="om") som du skrev?
    Nu är det bara tusen år sedan jag läste teoretisk filosofi så jag är inte säker på definitionerna, men förmodligen var det så jag menade!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Fast om man rent filosofiskt drar det till sin spets:
    Hur länge skall det ha funnits i en tryckt tidtabell innan det kommer en ny utgåva (för samma period alltså) där det inte finns med, för att fortfarande skall anses vara annonserat eller anses ha varit annonserat?
    Om det kommer en tydlig rättelse att det inte skulle annonserats, är det då ändå annonserat eller har varit annonserat?
    Och om det bara annonserats i en tryckt tidtabell (t.ex. SJ-tåg i länstrafikens tryckta tidtabell), men inte någon mer tidtabell, är det då ändå annonserat?

Jag frågar eftersom jag inte idag kunde hitta tåg 629 annonserat i någon tidtabell. Om tåget hade stått i en aktuell tidtabell är det solklart att tåget skall anges som inställt, men i läget att tidtabellerna ändrats så är det inte självklart för mig att det är inställt, utan det kan vara att en ny tidtabell gäller.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast om man rent filosofiskt drar det till sin spets:
    1: Hur länge skall det ha funnits i en tryckt tidtabell innan det kommer en ny utgåva (för samma period alltså) där det inte finns med, för att fortfarande skall anses vara annonserat eller anses ha varit annonserat?
    2: Om det kommer en tydlig rättelse att det inte skulle annonserats, är det då ändå annonserat eller har varit annonserat?
    3: Och om det bara annonserats i en tryckt tidtabell (t.ex. SJ-tåg i länstrafikens tryckta tidtabell), men inte någon mer tidtabell, är det då ändå annonserat?

Jag frågar eftersom jag inte idag kunde hitta tåg 629 annonserat i någon tidtabell. Om tåget hade stått i en aktuell tidtabell är det solklart att tåget skall anges som inställt, men i läget att tidtabellerna ändrats så är det inte självklart för mig att det är inställt, utan det kan vara att en ny tidtabell gäller.
    Jag numrerar dina frågor så att jag kan svara på dem:

1: Om tåget finns med i någon publicerad tidtabell för den aktuella perioden så är tåget annonserat. En ny utgåva för samma period kan inte existera i min värld, däremot kan förstås en publicerad tidtabell under sin giltighetstid ersättas av en ny tidtabell med samma eller annat slutdatum men rimligen nytt startdatum (den kan ju rimligtvis inte gälla retroaktivt) och när man på det sättet har ersatt alla publikationer där tåget var annonserat med nya där det inte finns med så är det inte längre annonserat förutsatt att det sker i rimlig tid (om den nya tabellen ges ut samma dag som den träder i kraft så får man nog anses ha fuskat).

2: Då har det varit annonserat.

3: Ja det får anses annonserat i relationen mellan utgivaren och dennes målgrupp.

Dock är väl inget av detta nödvändigtvis relevant i frågan om när tåget skall anses "inställt" i ett bokningssystem.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag numrerar dina frågor så att jag kan svara på dem:

1: Om tåget finns med i någon publicerad tidtabell för den aktuella perioden så är tåget annonserat. En ny utgåva för samma period kan inte existera i min värld, däremot kan förstås en publicerad tidtabell under sin giltighetstid ersättas av en ny tidtabell med samma eller annat slutdatum men rimligen nytt startdatum (den kan ju rimligtvis inte gälla retroaktivt) och när man på det sättet har ersatt alla publikationer där tåget var annonserat med nya där det inte finns med så är det inte längre annonserat förutsatt att det sker i rimlig tid (om den nya tabellen ges ut samma dag som den träder i kraft så får man nog anses ha fuskat).

2: Då har det varit annonserat.

3: Ja det får anses annonserat i relationen mellan utgivaren och dennes målgrupp.

Dock är väl inget av detta nödvändigtvis relevant i frågan om när tåget skall anses "inställt" i ett bokningssystem.
    Jag skulle vilja komplettera med att redan genom en "annonsering" är tåget per definition annonserat och kan därmed också ställas in. Denna enda annonsering kan i princip vara en anslagen på stationen, exempelvis skulle jag vilja hävda att Karven var annonserad redan när den enbart annonserade lokalt på berörda stationer.

En mer klurig fråga är om redan plattformsskyltens information om tåget innebär "annonsering".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En mer klurig fråga är om redan plattformsskyltens information om tåget innebär "annonsering".
    Jag har svårigheter att tolka ordet "redan" här; tåget brukar ju finnas i tidtabeller och bokningssystem långt innan det annonseras (!) på plattformsskylten.

Men om ett tåg som inte existerar, och som ingen har förväntat sig, plötsligt annonseras på en plattformsskylt och sedan inte dyker upp, så ser jag inte att någon har någon grund för att reklamera något. Ett undantag kan möjligen vara om man blir lurad i samband med en trafikstörning.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag har svårigheter att tolka ordet "redan" här; tåget brukar ju finnas i tidtabeller och bokningssystem långt innan det annonseras (!) på plattformsskylten.

Men om ett tåg som inte existerar, och som ingen har förväntat sig, plötsligt annonseras på en plattformsskylt och sedan inte dyker upp, så ser jag inte att någon har någon grund för att reklamera något. Ett undantag kan möjligen vara om man blir lurad i samband med en trafikstörning.
    "Redan" ska läsas som synonymt med "enbart", dvs om det är ett tåg som inte annonseras på något annat sätt, är det då att anse som annonserat enbart baserat på att är skyltat på plattformens skylt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag skulle vilja komplettera med att redan genom en "annonsering" är tåget per definition annonserat och kan därmed också ställas in. Denna enda annonsering kan i princip vara en anslagen på stationen, exempelvis skulle jag vilja hävda att Karven var annonserad redan när den enbart annonserade lokalt på berörda stationer.

Karven har väl alltid varit annonserat när tåget gått. Däremot var det lokalgodståg på samma linje, som kallades Godsan, enbart lokalt annonserat, fastän det under turistsäsong kunde innehålla ett par personboggievagnar. På Malmbanan förekom dessutom rälsbusståg, både skoltåg och turisttåg, som enbart annonserades lokalt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ur tåglista fastställd tågplan:

629 180625-180819: M-F 10:08 SST NO.OSL 13:38'20 SJ SJ

Så visst fanns 629 när tåglistan gjordes.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •