Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Misstänkt rivning Flen-Katrineholm.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Misstänkt rivning Flen-Katrineholm.

Trafikstopp f.n.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Misstänkt rivning Flen-Katrineholm.

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Trafikstopp f.n.
    Igen? Det var väl stopp där igår också?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stämmer, Tåg 2107 rev ledningen på nedspåret i Sköldinge. Uppspåret öppet men med spårledningsfel.

//R

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Samma ledning? Det börjar bli lite väl mycket rivningar. Är det den spanska varma rä(e)ven som är ute och river?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Igen? Det var väl stopp där igår också?
    Det mesta av fjärrtrafiken och Uven drabbades av 2-5 timmars försening till sena kvällen under gårdagen.

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

Inom eldriften finns det ett uttryck "idag är det så varmt att vikterna hänger i backen". Det betyder att avspänningsvikterna, som ska se till att rätt dragspänning råder i bärtråd resp kontaktråd vid alla temperaturer, hindras att göra det pga att de sjunkit så lågt att de tar i marken under dem. Följden blir då att kontaktledningen inte blir så hårt spänd som den ska vara, och att den då blir liksom mjukare, kanske kommer ur läge e likn, och försämrar samarbetetet med strömavtagarna. Avspänningsvikterna måste kunna röra sig så långt uppåt att de klarar lägsta vintertemperatur - med obelastad kontaktledning- och så långt nedåt att de klarar den varmaste sommardagen - med samtidig hög strömbelastning - dvs de får inte hindras i sin vertikala rörelse.

Således är ovanstående ett tänkbart problem vid hög temperatur, men i en korrekt byggd och underhållen anläggning ska problemet inte uppstå.

Senast redigerat av stinsx den 2018-08-08 klockan 09:27:11.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Således är ovanstående ett tänkbart problem vid hög temperatur, men i en korrekt byggd och underhållen anläggning ska problemet inte uppstå.
    Hur "korrekt" man än bygger kommer problemet som ett brev på posten när temperaturen blir tillräckligt hög. Konsten är att anpassa trådlängden om högre temperaturer förutses.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hur "korrekt" man än bygger kommer problemet som ett brev på posten när temperaturen blir tillräckligt hög. Konsten är att anpassa trådlängden om högre temperaturer förutses.
    Spännvikterna har ju en tendens att röra sig ryckvis, vilket inte borde vara helt optimalt. Ibland om man råkar stå i närheten så blir det ju som ett plötsligt ryck där de flyttar sig en bra bit, när det är påtagliga temperaturväxlingar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Spännvikterna har ju en tendens att röra sig ryckvis, vilket inte borde vara helt optimalt. Ibland om man råkar stå i närheten så blir det ju som ett plötsligt ryck där de flyttar sig en bra bit, när det är påtagliga temperaturväxlingar.
    Det är i sig ett problem som kan få till effekt att linan blir dåligt spänd även vid måttliga temperaturer. Borde kunna åtgärdas genom smörjning av spännverken (kommentar från en som har erfarenhet av att smörja linställverks spännverk).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är i sig ett problem som kan få till effekt att linan blir dåligt spänd även vid måttliga temperaturer. Borde kunna åtgärdas genom smörjning av spännverken (kommentar från en som har erfarenhet av att smörja linställverks spännverk).
    Man kanske skulle kunna använda tyngre spänntyngder så variationerna blir mindre?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Man kanske skulle kunna använda tyngre spänntyngder så variationerna blir mindre?
    Hur tänker du då?

Jag får det till att om man ska minska rörelserna måste man ha kortare sektioner.

Spännverket gör i sig (i kombination med dubblerad viktbelastning) att rörelsen halveras, men finns det spännverk som kan minska den ytterligare?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hur tänker du då?

Jag får det till att om man ska minska rörelserna måste man ha kortare sektioner.

Spännverket gör i sig (i kombination med dubblerad viktbelastning) att rörelsen halveras, men finns det spännverk som kan minska den ytterligare?
    Hur gör man i länder med större temperaturvariation än vi har i Sverige? Även där finns elektrifierade järnvägar, förutom i fd Sovjetunionen kan jag tänka mej t ex linjen Casablanca-Marrakesh genom öknen har mycket stora temperaturvariationer.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Re: Sv: Misstänkt rivning Flen-Katrineholm.

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Hur gör man i länder med större temperaturvariation än vi har i Sverige? Även där finns elektrifierade järnvägar, förutom i fd Sovjetunionen kan jag tänka mej t ex linjen Casablanca-Marrakesh genom öknen har mycket stora temperaturvariationer.

/TKO
    Låt Trafikverket i Sverige ta över ansvaret för Marrakesh-linjen så har vi snart kaos av valfritt slag där också.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Såvitt jag begriper har man antingen kortare sektioner eller stolpar med större rörelseutrymme.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur tänker du då?

Om man har vikter som väger mer men bygger lika mycket, dvs större diameter eller tyngre material som bly, kommer tyngderna tillsammans inte att röra sig lika mycket.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Om man har vikter som väger mer men bygger lika mycket, dvs större diameter eller tyngre material som bly, kommer tyngderna tillsammans inte att röra sig lika mycket.
    Det tycker jag låter som att de kommer att röra sig lika mycket, men däremot ha mer rörelseutrymme eftersom stapeln blir lägre pga färre vikter, eller missförstår jag vad du skriver?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag förstår inte alls vad du menar, eftersom jag inte kan förstå att en tyngre tyngd inte skulle åka ned lika långt. Jag hade trott på motsatsen (med en alldeles för lätt tyngd hade i stället kontaktledningen hängt ned).
    Kan du förtydliga?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Även om det teoretiskt inte borde betyda något alls, så har det säkert stor betydelse om kontaktledningsanläggningen är gamla eller hyfsat ny. Jag inbillar mig ju att det på de relativt nya anläggningar som finns, tex Mjölby - Nässjö och Nässjö - Alvesta, har betydligt mindre problem med dålig inspänning av körtråden.
    Flen - Katrineholm även på båda sidor om denna sträck är rejält gamla anläggningar, om än något upprustad på 90-talet. Men just Flen - Katrineholm har varit väldigt utsatt för rivningar på senare tid. Känns som här finns något problem.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Re: Sv: Misstänkt rivning Flen-Katrineholm.

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Låt Trafikverket i Sverige ta över ansvaret för Marrakesh-linjen så har vi snart kaos av valfritt slag där också.
    Det är kanske bättre att ONCF tar över banhållning i Sverige? Vem vet, då kanske det blir fart på byggandet av snabbtågslinjer!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Enda nyttan du kan få ut på det sättet är att göra själva vikten mindre (kortare/lägre), därmed skapas i och för sig större rörelseutrymme. Däremot blir rörelsevägen fortfarande lika stor så länge som inte man använder ett annat spel eller kortare sektioner,

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •