Trafikstopp f.n.
Trafikstopp f.n.
Stämmer, Tåg 2107 rev ledningen på nedspåret i Sköldinge. Uppspåret öppet men med spårledningsfel.
//R
Samma ledning? Det börjar bli lite väl mycket rivningar. Är det den spanska varma rä(e)ven som är ute och river?
Inom eldriften finns det ett uttryck "idag är det så varmt att vikterna hänger i backen". Det betyder att avspänningsvikterna, som ska se till att rätt dragspänning råder i bärtråd resp kontaktråd vid alla temperaturer, hindras att göra det pga att de sjunkit så lågt att de tar i marken under dem. Följden blir då att kontaktledningen inte blir så hårt spänd som den ska vara, och att den då blir liksom mjukare, kanske kommer ur läge e likn, och försämrar samarbetetet med strömavtagarna. Avspänningsvikterna måste kunna röra sig så långt uppåt att de klarar lägsta vintertemperatur - med obelastad kontaktledning- och så långt nedåt att de klarar den varmaste sommardagen - med samtidig hög strömbelastning - dvs de får inte hindras i sin vertikala rörelse.
Således är ovanstående ett tänkbart problem vid hög temperatur, men i en korrekt byggd och underhållen anläggning ska problemet inte uppstå.
Senast redigerat av stinsx den 2018-08-08 klockan 09:27:11.
Även om det teoretiskt inte borde betyda något alls, så har det säkert stor betydelse om kontaktledningsanläggningen är gamla eller hyfsat ny. Jag inbillar mig ju att det på de relativt nya anläggningar som finns, tex Mjölby - Nässjö och Nässjö - Alvesta, har betydligt mindre problem med dålig inspänning av körtråden.
Flen - Katrineholm även på båda sidor om denna sträck är rejält gamla anläggningar, om än något upprustad på 90-talet. Men just Flen - Katrineholm har varit väldigt utsatt för rivningar på senare tid. Känns som här finns något problem.