Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: DSB satsar på loktåg för trafiken till Hamburg, från 2022

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

DSB satsar på loktåg för trafiken till Hamburg, från 2022

Jag hittade en artikel på tyska (länk) om något som jag inte sett förut. Den refererar till dansk artikel, men den har jag inte hittat.

DSB skaffar ellok (Siemens) och personvagnar (för höga hastigheter) för mycket av sin framtida trafik, när det elektrifierats och när Fehmarn Belt-tunneln blivit klar.
    Loktågen skall tydigen börja rulla 2022 över Jylland (Padborg-Flensburg) när Fågelvägsleden stängs av för ombyggnader, och sen från 2027 skall loktågen använda den nya förbindelsen.

Danskarna känner sig kanske brända efter de misslyckade IC4-motorvagnarna, när de nu valt loktåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: DSB satsar på loktåg för trafiken till Hamburg, från 2022

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag hittade en artikel på tyska (länk) om något som jag inte sett förut. Den refererar till dansk artikel, men den har jag inte hittat.

DSB skaffar ellok (Siemens) och personvagnar (för höga hastigheter) för mycket av sin framtida trafik, när det elektrifierats och när Fehmarn Belt-tunneln blivit klar.
    Loktågen skall tydigen börja rulla 2022 över Jylland (Padborg-Flensburg) när Fågelvägsleden stängs av för ombyggnader, och sen från 2027 skall loktågen använda den nya förbindelsen.

Danskarna känner sig kanske brända efter de misslyckade IC4-motorvagnarna, när de nu valt loktåg.
    Nyheten kom redan i juni. Finns mer här, t ex: https://www.trm.dk/da/nyheder/2018/b...eltog-og-vogne

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Med "danskarna" avses väl DSB som kommer att även anskaffa motorvagnståg.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    Nyheten kom redan i juni. Finns mer här, t ex: https://www.trm.dk/da/nyheder/2018/b...eltog-og-vogne
    Man får väl innerligen hoppas att den option som DSB har ger utrymme för att beställa Vectronloken som tvåsystemlok, alternativt att upphandlingsbestämmelserna inte hindrar en sådan komplettering. Konsekvensen skulle väl annars bli att tågen kommer att försinkas av lokbyte i Padborg åren 2022-27 och därefter någon annanstans.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Man får väl innerligen hoppas att den option som DSB har ger utrymme för att beställa Vectronloken som tvåsystemlok, alternativt att upphandlingsbestämmelserna inte hindrar en sådan komplettering. Konsekvensen skulle väl annars bli att tågen kommer att försinkas av lokbyte i Padborg åren 2022-27 och därefter någon annanstans.
    Vectron ÄR tvåströmslok som standard.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Då kan jag sova gott i natt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns ju det "nya" Smartron som bara är 16kV. Åtminstone kallar Siemens det för standardlok. Även om det passar dåligt i Danmark...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag har något vagt minne av att även första beställningen Vectronlok (de som ska dra dubbeldäckare på Själland med mera) skulle vara Tysklandsredo. Kan inte svära på det alls, tyvärr ...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    Jag har något vagt minne av att även första beställningen Vectronlok (de som ska dra dubbeldäckare på Själland med mera) skulle vara Tysklandsredo. Kan inte svära på det alls, tyvärr ...
    Nämen, en källa! https://www.siemens.com/press/PR2018030226MOEN

Loken får ETCS med STM både för dansk ATC och tysk PZB/LZB.

Senast redigerat av August Ekman Öhrn den 2018-08-07 klockan 22:16:04.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Med "danskarna" avses väl DSB som kommer att även anskaffa motorvagnståg.
    Jag tänkte nog lite större.
    I den danska artikeln som länkats står det ju:

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen udtaler:
    - I alt for mange år har de danske togpassagerer måtte leve med konsekvenserne af fortidens dårlige politiske beslutninger om indkøbet af IC4 og den manglende elektrificering og udskiftning af Banedanmarks signalanlæg.

Så någon vill lägga ansvaret för en del av IC4-besluten på politikerna också.

Däremot verkar det rätt att DSB skall köpa ett antal motorvagnståg också, men just i trafiken med Tyskland kan det väl finnas fördelar med mer traditionella fordon (fast i ny teknik).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Det finns ju det "nya" Smartron som bara är 16kV. Åtminstone kallar Siemens det för standardlok. Även om det passar dåligt i Danmark...
    Men DSB har beställt typen Vectron ...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag tänkte nog lite större.
    I den danska artikeln som länkats står det ju:

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen udtaler:
    - I alt for mange år har de danske togpassagerer måtte leve med konsekvenserne af fortidens dårlige politiske beslutninger om indkøbet af IC4 og den manglende elektrificering og udskiftning af Banedanmarks signalanlæg.

Så någon vill lägga ansvaret för en del av IC4-besluten på politikerna också.

Däremot verkar det rätt att DSB skall köpa ett antal motorvagnståg också, men just i trafiken med Tyskland kan det väl finnas fördelar med mer traditionella fordon (fast i ny teknik).
    Anskaffningen av IC4 var när det begav sig inte fel. Men det är naturligtvis lätt att idag, med facit i hand, göra sig märkvärdig med att klandra dåvarande beslutsfattare. Felet var att leverantören visade sig inte kunna leverera vad man hade åtagit sig.

Om man ska kritisera DSB och ansvariga politiker är det för att man, när bristerna uppdagades, inte agerade snabbare och hävde avtalet. Istället för att slösa pengar på att försöka få tågen att gå. Å andra sidan kom man att lita på den juridiska expertis som tvivlade på att bristerna var sådana att det var möjligt att omedelbart häva avtalet.

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-08-08 klockan 11:21:49.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •