Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Trafikverket stänger fler banor p g a värme

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Trafikverket stänger fler banor p g a värme

Trafikverket ställer in trafiken på Herrljunga-Borås, Borås-Varberg, Uddevalla-Strömstad och Håkanstorp-Gårdsjö under onsdagen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...rund-av-varmen

En banal fråga: varför utökar man inte kontrollerna av spåren istället? Kallar in extra underhållspersonal så att man kan fortsätta att köra?

Att ställa in trafiken verkar ha blivit Trafikverkets standardåtgärd för allt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Trafikverket stänger fler banor p g a värme

Finns underhållspersonal, med rätt kompetens, att tillgå?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast på SMHI varnar man bara för skogsbrandsrisk i Väster, inte för höga temperaturer.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Fast på SMHI varnar man bara för skogsbrandsrisk i Väster, inte för höga temperaturer.
    Om du läser definitionerna så utfärdas varningar när vissa höga temperaturer väntas ett visst antal dagar i följd eller mer. Att en varning inte är utfärdad innebär inte att det inte kommer att bli varmt en viss dag.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Dina lösningar är fortfarande bara att köpa en större hink om taket läcker.

Varför makadamkompleterar man inte? Det borde väl vara en av lösningarna så man slipper solkurvor från början!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Frederik Visa inlägg
    En banal fråga: varför utökar man inte kontrollerna av spåren istället? Kallar in extra underhållspersonal så att man kan fortsätta att köra?
    Kan det vara så enkelt att kontroller och "underhåll" inte avhjälper risken för kommande problem.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Om du läser definitionerna så utfärdas varningar när vissa höga temperaturer väntas ett visst antal dagar i följd eller mer. Att en varning inte är utfärdad innebär inte att det inte kommer att bli varmt en viss dag.
    Det verkar som att vi får en värmetopp i morgon Onsdag, sedan dalar det sakta ned mot svalare dagar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tåg kan man bara åka om det är en resa som inte är så viktig, bara lite nesligt om det blir inställt eller så.

De som har tider att passa, jobb att sköta etc skall köra bil, så är det bara.

Beklagligtvis - vill jag tillägga.

"Förr" blev ansvariga stolta om deras utrustning "går som tåget" - idag är det ett skällsord...

Tåg går ju inte att lita på på sommaren, på hösten, på vintern eller på våren - av 1000 olika orsaker där många luktar "svepskäl" när man hör dem.

Det är inte ett företag, utan en hel bransch som tycks ha kommit i "spinn", där det bara verkar bli värre och värre.

Men allt skall magiskt lösa sig när vi får köra i 350 knutar, om jag förstått saken rätt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Tåg kan man bara åka om det är en resa som inte är så viktig, bara lite nesligt om det blir inställt eller så.

De som har tider att passa, jobb att sköta etc skall köra bil, så är det bara.

Beklagligtvis - vill jag tillägga.

"Förr" blev ansvariga stolta om deras utrustning "går som tåget" - idag är det ett skällsord...

Tåg går ju inte att lita på på sommaren, på hösten, på vintern eller på våren - av 1000 olika orsaker där många luktar "svepskäl" när man hör dem.

Det är inte ett företag, utan en hel bransch som tycks ha kommit i "spinn", där det bara verkar bli värre och värre.

Men allt skall magiskt lösa sig när vi får köra i 350 knutar, om jag förstått saken rätt.
    Det var många generaliseringar och lätt verklighetsfrånvänt.
    Det mesta arbetspendlandet sker på sträckor som inte har stängts pga värmen, och har punktlighet varje månad en bit över 90% (och då räknar man ju max 5 minuter).
    Det mesta långresandet sker inte heller på sträckor som inte har stängts pga värmen.
    Det är ju ungefär samma banor som stängs vid stormar för att de inte är trädsäkrade och inte makadam.
    Vägar stängs också av pga olyckor och liknande, men det märker vi inte av här i PV.
    Skall jag på någons bröllop så skulle jag åka i god tid vare sig jag tog bilen eller tåget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det verkar som att vi får en värmetopp i morgon Onsdag, sedan dalar det sakta ned mot svalare dagar.
    Det är inte ens så illa. Värmetopp onsdag och sedan rakt ned på högst modesta temperaturer på torsdag resten av veckan på drygt 20.

Sedan vet jag inte vad JLT sysslar med. Varför finns inte informationen om de inställda turerna under "Störningar". En grön bock indikerar för den som läser lite hastigt att allt går i tågtrafiken som vanligt. Och för första gången lovar man inte ersättningsbussar till alla turer, bara att bussar är beställda och kommer i mån av tillgång. ETT SKÄMT.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Det är inte ens så illa. Värmetopp onsdag och sedan rakt ned på högst modesta temperaturer på torsdag resten av veckan på drygt 20.

Sedan vet jag inte vad JLT sysslar med. Varför finns inte informationen om de inställda turerna under "Störningar". En grön bock indikerar för den som läser lite hastigt att allt går i tågtrafiken som vanligt. Och för första gången lovar man inte ersättningsbussar till alla turer, bara att bussar är beställda och kommer i mån av tillgång. ETT SKÄMT.
    De banor som nämns i det första inlägget trafikeras väl inte av JLT.

Det är inte ett skämt att det inte finns bussar och framför allt inte förare i sådan omfattning att det alltid finns sådana tillgängliga med kort varsel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad mer kan man lova? Bussar och framförallt chuförrer finns inte att få tag i med kort varsel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Vad mer kan man lova? Bussar och framförallt chuförrer finns inte att få tag i med kort varsel.
    Det är inte kort varsel, för det första. För det andra får man bestämma sig vad man vill bedriva för verksamhet. Är det ont om bussar får man väl ställa in en del av turerna och "garantera" några. Informationen har ju varit ute hela dagen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När väl en solkurva uppstått, kan man inte åtgärda den förrän det blivit svalare. Oftast fram på morgonen kan man kanske rätta till spåret igen.
    Det är oerhörda krafter som skapas av denna ovanliga värme. Så jag kan förstå att Trafikverket stänger vissa linjer i förebyggande åtgärd.
    Då finns ju det även en större möjlighet att ordna ersättningstrafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är inte kort varsel, för det första. För det andra får man bestämma sig vad man vill bedriva för verksamhet. Är det ont om bussar får man väl ställa in en del av turerna och "garantera" några. Informationen har ju varit ute hela dagen.
    Vad är kort varsel för dig? Verken bussar eller förare finns att få tag i bara så där, speciellt i semestertider.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det var många generaliseringar och lätt verklighetsfrånvänt.
    Det mesta arbetspendlandet sker på sträckor som inte har stängts pga värmen, och har punktlighet varje månad en bit över 90% (och då räknar man ju max 5 minuter).
    Det mesta långresandet sker inte heller på sträckor som inte har stängts pga värmen.
    Det är ju ungefär samma banor som stängs vid stormar för att de inte är trädsäkrade och inte makadam.
    Vägar stängs också av pga olyckor och liknande, men det märker vi inte av här i PV.
    Skall jag på någons bröllop så skulle jag åka i god tid vare sig jag tog bilen eller tåget.
    Inte det minsta verklighetsfrånvänt för oss i Västra Götaland.
    Att det går pendeltåg i Stockholmstrakten hjälper inte oss till jobbet/skolan/doktorn/..., så den statistiken tar vi bara som en förolämpning i sammanhanget.

Jag behövde inte heller vänta länge på nästa spik i kistan...
    Idag är det till Stockholm som det krånglar, kontaktledning Katrineholm - Flen

Standarden är lite av 1800-tal, eller möjligen 1700-tal, man måste åka ett par dagar före utsatt möte, och kvartera in sig på hotell nära invid.
    Annat var det på 1900-talet, när man kunde lita på järnvägen.

Och får jag tillägga - jag tycker att detta är för d..igt.

Jag lider med järnvägens rykte, men i verklig kontakt med kunder kan man inte undvika att det tar 10 gånger så lång tid att förtjäna ett gott rykte som det tar att förlora det.

Och nuförtiden verkar det vara utförsbacke som dominerar.

Flera gånger varje vecka har GP rubriken "Just nu: Stopp i tågtrafiken"...

Jag har, efter åratals av veckopendling erfarenhet av såväl tåg som bil och statistiken är väldigt tydlig. Antalet avvikelser från plan vid bilkörningen är en bråkdel av de som jag upplevt från en järnvägsvagn. Avstängd väg är mycket sällsynt, man får varningar via radio, appar mm och kan som regel välja alternativ väg - bilen har ju ratt, till skillnad från tåget...

Avställd
    Medlem
    mar 2018

När jag var i Italien observerade jag att rälsarna var målade med silverfärg! Var det för att sänka temperaturen i rälsen? och därmed minska risken för solkurva!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man kan fråga sig vad det är för " kärringar " som gömmer sig bakom beslutet att Trafikverket stänger banorna.... Det måste ju vara personer och det skulle vara väldigt intressant att veta vilka dessa är och hur de resonerat då de lyckats stoppa tågtrafiken på den dag som sedan visat sig bli den regnigaste och kallaste på länge.... Men det är inte första gången man ställer in långt i förväg för varningar som inte blir något. Varför kan man inte i stället ställa in då det behövs och då blir det säkert bra förståelse från allmänheten. Och vad gäller solkurvor och risk för dessa så åkte besiktningsmän från Banverket med varenda tåg på Uddevalla - Herrljunga - Varberg den varma period som var sommaren 1995. Sedan var man ute på natten och justerade vid behov. Men det är naturligtvis enklare att bara ställa in. Frågan är varför inte Trafikverket också helt förbjuder biltrafik de mest olycksdrabbade dagarna på året såsom dan före midsommarafton, julafton och m.fl. Då skulle ju trafiken bli mycket säkrare!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Man kan fråga sig vad det är för " kärringar " som gömmer sig bakom beslutet att Trafikverket stänger banorna.... Det måste ju vara personer och det skulle vara väldigt intressant att veta vilka dessa är och hur de resonerat då de lyckats stoppa tågtrafiken på den dag som sedan visat sig bli den regnigaste och kallaste på länge.... Men det är inte första gången man ställer in långt i förväg för varningar som inte blir något. Varför kan man inte i stället ställa in då det behövs och då blir det säkert bra förståelse från allmänheten. Och vad gäller solkurvor och risk för dessa så åkte besiktningsmän från Banverket med varenda tåg på Uddevalla - Herrljunga - Varberg den varma period som var sommaren 1995. Sedan var man ute på natten och justerade vid behov. Men det är naturligtvis enklare att bara ställa in. Frågan är varför inte Trafikverket också helt förbjuder biltrafik de mest olycksdrabbade dagarna på året såsom dan före midsommarafton, julafton och m.fl. Då skulle ju trafiken bli mycket säkrare!
    Om man tittar på SMHI:s observationer så har temperaturen varit högst varierande, kanske på ett sätt man inte har väntat sig. Längs kusten har det inte varit så varmt, medan det på vissa platser har varit betydligt varmare. Gårdsjö var uppe på 30 grader och vände och Såtenäs nådde nästan 33 grader.

Citat Ursprungligen postat av aake Visa inlägg
    När jag var i Italien observerade jag att rälsarna var målade med silverfärg! Var det för att sänka temperaturen i rälsen? och därmed minska risken för solkurva!
    En tråd i gamla PV som avhandlar ämnet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •