Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Länsbanorna klt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Länsbanorna klt.

Någonting måste slagit slint hos TRV som tydligen tvingat KLT att ställa in alla tåg Onsdag -Måndag. Onsdag kan jag förstå för då ska det bli33 grader . Men sedan då Torsd.28 -fredag 24 -lördag 22 och sönd 20 grader. Ursäkta mej att jag inre förstå varför man inte kan köra vid dessa gradtal. Skandal på lååånng stång eller en föraning om nerläggning. SKÄRP er TRV för tusan.Det är ett mycket sällsynt inlägg från mej men jag kunde inte hålla mej Förlåt.

Länsbanorna klt.

Så du hittade hit till nya PV, trodde att du gav upp. Men det är inget du behöver förlåta.
    Det är som sagt skandal att tågen ska ställas in bara för att det är 30 grader, TRV borde faktiskt lära sig av andra länder där det är varmare och ändån körs tåg. Men det är som allt annat i det här landet, allt går utför.

Senast redigerat av Anders.o93 den 2018-08-07 klockan 13:23:13.

Sv: Länsbanorna klt.

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Någonting måste slagit slint hos TRV som tydligen tvingat KLT att ställa in alla tåg Onsdag -Måndag. Onsdag kan jag förstå för då ska det bli33 grader . Men sedan då Torsd.28 -fredag 24 -lördag 22 och sönd 20 grader. Ursäkta mej att jag inre förstå varför man inte kan köra vid dessa gradtal. Skandal på lååånng stång eller en föraning om nerläggning. SKÄRP er TRV för tusan.Det är ett mycket sällsynt inlägg från mej men jag kunde inte hålla mej Förlåt.
    Jag håller med! Skandal. Krösa-linjerna drabbas av samma öde veckan ut.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare Lennart Gustafssons avatar
    Medlem
    feb 2018

Även Lokföraren har intressanta saker i ämnet
    https://lokforaren.wordpress.com/201...namn/#comments

/Lennart

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Så du hittade hit till nya PV, trodde att du gav upp. Men det är inget du behöver förlåta.
    Det är som sagt skandal att tågen ska ställas in bara för att det är 30 grader, TRV borde faktiskt lära sig av andra länder där det är varmare och ändån körs tåg. Men det är som allt annat i det här landet, allt går utför.
    Ännu ett fall av besparing på förebyggande underhåll. Många somrar går det bra att inte vara förberedd för stort mer än 30 graders värme, men ska man vara någorlunda säker får man nog se till att förbereda för 40 grader. Det blir en hel del mer rälsreglering, men vad jag har förstått av andra inlägg i vagnen lämnar Trafikverket tillbaka underhållsmedel, så enda hindret är att skriva en beställning till underhållsentreprenören. Kan man göra redan nu med avseende på 2019, nej, förresten, det är först i januari man vet om man har några pengar för 2019.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Krösatågen

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Jag håller med! Skandal. Krösa-linjerna drabbas av samma öde veckan ut.

Lindman
    Fast man har kortat av stoppet nu mot vad som tidigare sagts tycks det - men lagt till en sträcka jämfört med förra vändan det var stopp. Nu blir det stopp för trafik på sträckorna Nässjö-Vetlanda, Värmamo-Furet (-Halmstad) och Jönköping-Vaggeryd från onsdag 8 augusti 04.30. Man hoppas kunna öppna dem igen på lördag 11 augusti 04.30. Vad jag förstår kommer Krösatågen att vara inställda hela vägen Jönköping-Värnamo och inte bara till Vaggeryd.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Men Sääf har ju varit med redan från början i nya Pv och skrivit ett antal inlägg, dock lite sparsamt på.senare tid. Men jag tycker han är välkommen i mångfalden och det är bra med folk som uppriktigt skriver vad de tycker.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Någonting måste slagit slint hos TRV som tydligen tvingat KLT att ställa in alla tåg Onsdag -Måndag.
    Kanske en dum fråga, men passar man på att underhålla tågen när de står stilla?

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Går väl inte för då är det väl något skyddsombud som säger att personalen inte får arbeta i 30 grader.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Efter det föregående stoppet var det inställda tåg DIREKT p.g.a fordonsbrist så man bryr sej inte om det ens.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ännu ett fall av besparing på förebyggande underhåll. Många somrar går det bra att inte vara förberedd för stort mer än 30 graders värme, men ska man vara någorlunda säker får man nog se till att förbereda för 40 grader. Det blir en hel del mer rälsreglering, men vad jag har förstått av andra inlägg i vagnen lämnar Trafikverket tillbaka underhållsmedel, så enda hindret är att skriva en beställning till underhållsentreprenören. Kan man göra redan nu med avseende på 2019, nej, förresten, det är först i januari man vet om man har några pengar för 2019.
    Tittar man på Tjustbanan är den i otroligt bra skick jämfört med vad den varit och mängden Ofelior m.m. är minimala numera. Berörd projektledare har lagt ner varenda tillgänglig krona i banan de sista åren. Att man stänger Stångådalsbanan beror på att man relativt sent på säsongen höll på med omfattande slipersbyten och att spåret då skulle börjar röra på sig i värmen. På Tjustbanan hade man redan klarat av detta.

Jag tror detta är något annat, det kan rent av vara Trafikledning som fattat eget beslut av någon anledning, utan att kolla med berörd projektledare hur banans status faktiskt är, något som Trafikledning normalt sett inte har en susning om, förutom om nån ringer in nåt fel. Sådant har hänt förr.

I fallet Tjust- och Stångådalsbanan har man i alla fall inte lämnat tillbaka några underhållsmedel, så ditt uttallande stämmer inte för Tjust- och Stångådalsbanan. Jag vill dessutom påstå att det nog är ytterst få banor där underhållspengarna går tillbaka i någon större omfattning. Det är snarare så att det är Planering och möjligen Investerings pengar som går tillbaka, eftersom man inte hinner starta alla åtgärder som man sagt sig vilja göra beroende på resursbrist inom TRV men också hos entreprenörer och konsulter.

Senast redigerat av Txp den 2018-08-07 klockan 18:19:20.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    I fallet Tjust- och Stångådalsbanan har man i alla fall inte lämnat tillbaka några underhållsmedel, så ditt uttallande stämmer inte riktigt för Tjust- och Stångådalsbanan. Jag vill dessutom påstå att det nog är ytterst få banor där underhållspengarna går tillbaka i någon större omfattning. Det är snarare så att det är Planering och möjligen Investerings pengar som går tillbaka, eftersom man inte hinner starta alla åtgärder som man sagt sig göra beroende på resursbrist inom TRV men också hos entreprenörer och konsulter.
    När uppgiften om tillbakalämnade medel presenterades var jag snabb att ifrågasätta om det kunde handla om medel som inte kunde använts för underhåll på banorna, svaret minns jag som att det var just sådana medel som återlämnats. Dessutom är de anslagsmässigt inte uppdelade per bana så även om man här gjort åt hela sin tilldelning finns det andra banor som inte gjort det. Kanhända är en del av problematiken att överskott som uppkommer i vissa delar av verksamheten förutses alltför sent för att kunna komma till nytta i andra delar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Vilka är "man" och vad skulle dessa ha gjort om trafiken inte var inställd?

Jag vet inte hur underhåll av järnvägsfordon fungerar, men jag trodde inte att det satt verkstadspersonal på bänken och väntade på att det skulle komma in något trasigt fordon, utan att det finns alltid fordon inplanerade för underhåll. Men, jag kan ju ha fattat fel, om du kan bevisa motsatsen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns det någon trafikingenjör som kan förklara vad det är för fel på rälsen som på de här banorna har som inte Australien och USA och diverse andra varma länder med järnväg slipper att dras med? Har man inte på 150 år löst de här SKIT-problemen med solkurvor? SOLKURVOR - man tror man läser nyheter från 1905.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Finns det någon trafikingenjör som kan förklara vad det är för fel på rälsen som på de här banorna har som inte Australien och USA och diverse andra varma länder med järnväg slipper att dras med? Har man inte på 150 år löst de här SKIT-problemen med solkurvor? SOLKURVOR - man tror man läser nyheter från 1905.
    Enkelt, nämnda varma länder behöver på aktuella platser inte anpassa spåret för kalla vintrar. Men framför allt har man ett bättre och mer stabilt spår. Sistnämnda precis som vi har på huvudlinjerna där trafiken inte heller stängs.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Tja. Blir det 20-30 grader kallt i dessa länder kommer rälsen att frysa sönder i korta bitar. Man får försöka anpassa spåret efter genomsnittstemperaturen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Tja. Blir det 20-30 grader kallt i dessa länder kommer rälsen att frysa sönder i korta bitar. Man får försöka anpassa spåret efter genomsnittstemperaturen.
    Å andra sidan är väl inte Sverige det land som har störst temperaturskillnader över året. Gissar att de inre delarna av Ryssland kan ha betydligt större skillnader, kanske är det av ryssarna vi borde lära oss?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Å andra sidan är väl inte Sverige det land som har störst temperaturskillnader över året. Gissar att de inre delarna av Ryssland kan ha betydligt större skillnader, kanske är det av ryssarna vi borde lära oss?
    Hur gör man där? Är det något att ta efter?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Var det någon officiell uppgift från Trafikverket som dök upp, länk?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Hur gör man där? Är det något att ta efter?
    Vet tyvärr inte. Öppenheten där är ju inte överdriven och trots att jag har nästan globalt nätverk avseende järnvägsunderhåll är just Ryssland en fullständigt vit fläck.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •