Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ej valbar 20/8 m.fl.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Ej valbar 20/8 m.fl.

Med tanke på god dag yxskaft på annat håll lyfter jag frågan till PV-expertisen.

Två veckor kvar till avgång och fortfarande Ej valbar/"slutsåld" (knappast fullt en måndag förmiddag).

Vad är problemet? Det gäller Stockholm Central – Karlstad C mån 20 aug 2018 kl. 08.55 & 11.02.

Hur det ser ut lördag 15/9 ska vi inte tala om, enda direkttågsavgång är Tågabs eftermiddagståg och det går alldeles för sent för syftet med den resan. Dessvärre är flyget nerlagt...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ej valbar 20/8 m.fl.

Citat Ursprungligen postat av Per Karlsson Visa inlägg
    Med tanke på god dag yxskaft på annat håll lyfter jag frågan till PV-expertisen.

Två veckor kvar till avgång och fortfarande Ej valbar/"slutsåld" (knappast fullt en måndag förmiddag).

Vad är problemet? Det gäller Stockholm Central – Karlstad C mån 20 aug 2018 kl. 08.55 & 11.02.

Hur det ser ut lördag 15/9 ska vi inte tala om, enda direkttågsavgång är Tågabs eftermiddagståg och det går alldeles för sent för syftet med den resan. Dessvärre är flyget nerlagt...
    Jag vet inte mycket, men det man kan se om du klickar på avgången 8.55 på www.sj.se så får du upp följande text, som säger lite mer än "Ej valbar":
    "SJ anpassar tidtabellen pga banarbeten. Tågbiljetter släpps när planeringen är klar."
    På 11.05 ser det konstigare ut, troligen borde den också fått banarbetstexten, för slutsålt är inte så troligt.

En notering är att detta är första dagen som tågen går över Getingmidjan igen, men det borde inte ge så mycket påverkan, speciellt som det är samma resultat dagarna efter också.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

8.55 är det nya Intercitytåget Sthlm-Oslo och där är inte tiderna på norska sidan klara/bekräftade.
    Betr 11.02 tror jag (utan att veta) att något ligger fel i systemet. (Känner igen felet från arbete med Tågab:s utbud.)
    Mvh

Senast redigerat av Carl Olof Mossberg den 2018-08-07 klockan 07:50:22.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    8.55 är det nya Intercitytåget Sthlm-Oslo och där är inte tiderna på norska sidan klara/bekräftade.
    Betr 11.02 tror jag (utan att veta) att något ligger fel i systemet. (Känner igen felet från arbete med Tågab:s utbud.)
    Mvh
    Extra trist att detta drabbar en sträcka med relativt få förbindelser. Tittar på en resa Växjö-Sunne den 25 augusti. Bortfallet av det tidiga Intercity-tåget gör att det blir ankomst sent på kvällen istället för på eftermiddagen. Eftermiddagsankomsten hade gått att nå om det inte varit för att det fattas fyra minuter för att antingen hinna med Bus4you-buss från Örebro eller för att nå Sunne-tåget i Kil via Göteborg. Retligt!

Hittade till slut en alternativ förbindelse från Jönköping med avgång 9.02 via Göteborg. Så efter skjuts Växjö-Jönköping går det att nå eftermiddagsankomsten.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Mvh
    Någon borde felanmäla 11.02tåget.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Någon borde felanmäla 11.02tåget.
    Jag har gjort det nu, via SJs chatt, Richard där lyckades inte heller hitta banarbetet som är bakomliggande orsak (se nedan).

Är det så med 631 (8.55) att man skyller på ett banarbete som inte finns? Eller är det ett banarbetet i Norge som ligger bakom?

Du Fråga: Jag misstänker att det är något fel bakom att tåg 631 den 25 aug anges som påverkat av banarbeten

SJ Kundservice: Välkommen till vår kundservice!

Du: Tack!

SJ Kundservice: Ska kolla, vilken sträcka reser du?

Du: växjö-sunne, men med det tåget Katrineholm-Karlstad

SJ Kundservice: Precis, kollade upp det.

SJ Kundservice: Beror på ett planerat banarbete som tiderna inte blivit klara för.

Du: på vilken sträcka?

SJ Kundservice: Katrineholm-Karlstad sträckan 631 tåget.

Du: På vilken sträcka är banarbetet?

SJ Kundservice: Kan kolla.

Du: Förlåt om jag är lite envis men samma anmärkning finns på närmast föregående tåg, tåg 687, men där problemet att tiderna i Norge inte är klara

Du: Tåg 687 går till Oslo, men 631 bara till Karlstad

SJ Kundservice: Försöker hitta fram det på alla banarbeten som ligger uppe.

SJ Kundservice: Kollat igenom alla snart.

Du: Jo, jag har kollat dem redan

Du: Jag fick ett tips om att det istället kan röra sig om ett systemfel

SJ Kundservice: Okej, var fick du det och fick du någon mer information?

SJ Kundservice: Hittade inte igen att det skulle vara något under denna period.

SJ Kundservice: En grej men såg inte relevant ut som du nämner.

Du: En resebyråman i Kristinehamn som även jobbar åt Tågab

SJ Kundservice: Ska kolla med trafikledningen för att se om de hört något från Trafikverket och vad som gäller.

Du: Ja, när det gäller tåget före (687) hänvisas också till banarbete, det är i så fall i Norge, eller så beror det bara på att tiderna på norska sidan inte fastställts

Du: ... av andra orsaker än banarbete

Richard: Ringer just nu.

Du: ok

Richard: Okej fick svaret att de inte visste vad det berodde på när jag frågade varför det inte
    fanns på hemsidan isåfall.

Richard: Det såg inte inställt ut eller skulle inte vara inställt lät han säkrare på.

Du: Jag tror det är fel helt enkelt

Du: När det gäller 687 tror jag däremot man skyller på banarbete men det finns andra orsaker på
    den norska sidan

Richard: De kanske lägger upp den för bokning om en stund om det inte är något som ska göra
    att den inte ska bokas.

Du: Bra i så fall!

Richard: De brukar oftast lägga upp så den är tillgänglig när vi hör av oss och de inte vet varför.

Richard: Så kollar de med en ansvarig på det området och fixar det efter.

Du: Bra att veta till nästa gång!

Richard: Så kika in med oss imorgon om det inte är fixat.

Du: OK, jag kommer att följa upp det

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-08-07 klockan 12:02:20.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ej valbar 20/8 m.fl. - Nu 11.02 Valbart!

Mvh
    Lite effekt har diskussionen här fått, nu är tåget 11.02 (annonserad tid) från Stockholm (som annonseras som 661) valbart på www.sj.se (jag har inte provbokat själv) 20 augusti.

Medan 8.55 (som annonseras som 617) enligt ovan väntar på klartecken för den norska sidan, så det låter inte som SJ:s eller Trv:s fel i första hand (men SJ måste ju se om de tider de kan få i Norge fungerar ihop med omlopp för fordon och personal). Det kanske varit problem att få alla besked och planera allt under semestertider.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag har gjort det nu, via SJs chatt, Richard där lyckades inte heller hitta banarbetet som är bakomliggande orsak (se nedan).

Är det så med 631 (8.55) att man skyller på ett banarbete som inte finns? Eller är det ett banarbetet i Norge som ligger bakom?
    Det jag såg att det fanns anledning att felrapportera var 11.02 den 20 augusti (som bara stod som Slutsålt), medan den 25 augusti verkar ju bägge avgångarna flaggade som banarbeten, och då kan det ju vara rätt, och att alla omlopp inte är klara ännu.
    Hoppas det ordnar sig för din resa 25 aug.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det jag såg att det fanns anledning att felrapportera var 11.02 den 20 augusti (som bara stod som Slutsålt), medan den 25 augusti verkar ju bägge avgångarna flaggade som banarbeten, och då kan det ju vara rätt, och att alla omlopp inte är klara ännu.
    Aha, fast rätt kan det nog bara vara för den första avgången, i så fall baserat på norskt banarbete.

Känns lite som ett oskick om alla oklarheter i omlopp flaggas som beroende på banarbeten. Jag kan ha full förståelse för att omlopp kan störas även lång tid efter ett banarbete, men det innebär inte per automatik så att alla oklarheter i omlopp är relaterade till banarbeten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Den är bokad nu! Ska genomföras av samma dotter som ska åka via St Malo och nattåget från Karlsruhe.

Får nog sägas vara en mer udda resebyråinsats att förmå SJ att släppa bokningen på ett bokningsspärrat tåg (trots att bokningen är öppnad ligger dock hänvisningen om banarbete kvar).

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Sv: Ej valbar 20/8 m.fl. - Nu 11.02 Valbart!

Äntligen, augusti och september bokat. Finns det ingen intern funktion som testbokar eller liknande för att upptäcka motsvarande fel eller finns det risk för att bokningen aldrig öppnar och tåg (hemska tanke) går tomma?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Aha, fast rätt kan det nog bara vara för den första avgången, i så fall baserat på norskt banarbete.

Känns lite som ett oskick om alla oklarheter i omlopp flaggas som beroende på banarbeten. Jag kan ha full förståelse för att omlopp kan störas även lång tid efter ett banarbete, men det innebär inte per automatik så att alla oklarheter i omlopp är relaterade till banarbeten.
    Ligger inne et tog nr 667 på norsk side denne dagen. Charlottenberg kl 13 og Oslo S kl 1520.

Kilde: Bane Nor daglig graf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Ligger inne et tog nr 667 på norsk side denne dagen. Charlottenberg kl 13 og Oslo S kl 1520.

Kilde: Bane Nor daglig graf
    Vilken dag?
    Den 20:e som trådstartaren frågade om eller 25:e som Göran K frågade om?
    Det verkar ju som det finns 4 olika dagvarianter av tåget (med 4 tågnummer, men inget som heter 667) som går 8.56 från Stockholm, enligt linjetabellen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vilken dag?
    Den 20:e som trådstartaren frågade om eller 25:e som Göran K frågade om?
    Det verkar ju som det finns 4 olika dagvarianter av tåget (med 4 tågnummer, men inget som heter 667) som går 8.56 från Stockholm, enligt linjetabellen.
    Lørdag 25.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

10 dagar till avgång...

... och fortfarande Ej valbar. Spännande detta. Eller tragisk fars/obegripligt/vansinnigt , valet är betraktarens/den potentiella resenärens.

Kommer tåget tas bort eller gå tomt om det väl rullar? Nuförtiden är det inte möjligt att köpa ombord.

Tur att det går flyg till Oslo från Arlanda 20/8. Snabbare och betydligt enklare att köpa biljett.

Senast redigerat av Per Karlsson den 2018-08-10 klockan 05:10:56.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: 10 dagar till avgång...

... och fortfarande Ej valbar. Spännande detta. Eller tragisk fars/obegripligt/vansinnigt , valet är betraktarens/den potentiella resenärens.

Kommer tåget tas bort eller gå tomt om det väl rullar? Nuförtiden är det inte möjligt att köpa ombord.

Tur att det går flyg till Oslo från Arlanda 20/8. Snabbare och betydligt enklare att köpa biljett.
    Vad du menar är väl att SJ snabbtåg Stockholm–Oslo om 10 dagar den 20/8 inte är släppt för försäljning. Det verkar så.
    Angiven restid är 6:14 vilket av någon anledning råkar vara bara lite mindre än SJ snabbtåg Stockholm–Göteborg och expressbuss till Oslo som säljs.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •