Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Saga rail igen nu till Jönköping

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Saga rail igen nu till Jönköping

Saga Rail har nu sökt tågläge för tåg Stockholm-Jönköping i T19
    (kan ngn på postvagnen se vilken väg?)

På Saga Rails hemsida säger man så här

Det har visat sig att för de nya tågbolag som SJ har valt att sälja på SJ Online har samtliga över tid kunnat utveckla sitt erbjudande och driva sin verksamhet med lönsamhet. För de bolag (två stycken) som däremot nekats tillträde till SJ Online är slutsatsen att det med dessa förutsättningar är ekonomiskt oförsvarligt att etablera och utveckla tågtrafik i Sverige.

samt att man håller på att överklaga till konkurrensveket

Det kan noteras att det andra bolaget (MTR Express)annonserar utökad trafik i T19 , nytt morgontåg m-o fr Göteborg , fler uppehåll i Alingsås . 3 tim 5 min på snabbaste tåg och sommartåg två per dag Cst-
    Halmstad

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Saga rail igen nu till Jönköping

Vem är galen nog att åka X10 på den sträckan? Är det ens möjligt att lägga sig så långt under expressbussarna i pris att någon lockas över?

Senast redigerat av Bönan den 2018-08-06 klockan 19:22:11.
    TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Vem är galen nog att åka X10 på den sträckan? Är det ens möjligt att lägga sig så långt under expressbussarna i pris att någon lockas över?
    Jag skulle föredra X10 framför buss.

Och är det tillräckligt mycket billigare skulle jag även föredra X10 framför andra tåg.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Flen - Västerås med X12 är illa nog i min mening...

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Flen - Västerås med X12 är illa nog i min mening...
    Har klarat Norrköping-Sala med den, så jag svamlar inte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg

Det har visat sig att för de nya tågbolag som SJ har valt att sälja på SJ Online har samtliga över tid kunnat utveckla sitt erbjudande och driva sin verksamhet med lönsamhet. För de bolag (två stycken) som däremot nekats tillträde till SJ Online är slutsatsen att det med dessa förutsättningar är ekonomiskt oförsvarligt att etablera och utveckla tågtrafik i Sverige.

Det kan noteras att det andra bolaget (MTR Express)annonserar utökad trafik i T19 , nytt morgontåg m-o fr Göteborg , fler uppehåll i Alingsås . 3 tim 5 min på snabbaste tåg och sommartåg två per dag Cst-Halmstad
    Eftersom MTR utökar trafiken verkar det som att man lyckas sälja en hel del resor, trots att SJ inte säljer bolagets biljetter...

påpekar
    Thomas K Ohlsson

Senast redigerat av TKO den 2018-08-06 klockan 22:23:26.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Både MTR och Saga Rail ser kanske sina överklaganden som gratis reklam förutom att det förmodligen ger gratis sympatipoäng i vissa kretsar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Just "udda" direktförbindelser tror jag vore lönsamma för dessa mindre operatörer som med begränsad fordonsflotta kunde ge orter som Borås, Växjö, Halmstad m.fl några direktförbindelser med Stockholm dagligen. Just de jobbiga tågbytena får många att välja bussen trots att de oftast tar betydligt längre tid. Att konkurrera med SJ på SJs paradgrenar Göteborg-Stockholm och Malmö-Stockholm kan inte vara lätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Universitetett i Linköping bör generera en hel del resor.med studenter mellan Jönköping/Nässjö och vidare särskilt i samband med helg.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg

Det kan noteras att det andra bolaget (MTR Express)annonserar utökad trafik i T19 , nytt morgontåg m-o fr Göteborg , fler uppehåll i Alingsås . 3 tim 5 min på snabbaste tåg och sommartåg två per dag Cst-
    Halmstad
    Med den tågnummerserien från 20201 --- 20246 så skulle jag nog satsa en krona på öster om Vättern.
    Men om jag inte har fel så kostar det ju ingenting att söka tåglägen. Så att trafiken kommer igång är väl inte huggit i sten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Med den tågnummerserien från 20201 --- 20246 så skulle jag nog satsa en krona på öster om Vättern.
    Men om jag inte har fel så kostar det ju ingenting att söka tåglägen. Så att trafiken kommer igång är väl inte huggit i sten.
    Varför ska du satsa någon krona? Det går utmärkt att gå in på T19 och luska ut dels:

1. De sökta tåglägena gäller för:

* SSt-Lp
    * SSt-Jö
    * CSt-Lp
    * CSt-Jö

Samt

* HGL-CST.

Att det åtminstone för ett av tågen avses trafikeras över Nyköping - tog inte särskilt lång tid.

/T

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TMG Visa inlägg
    Varför ska du satsa någon krona? Det går utmärkt att gå in på T19 och luska ut dels:

1. De sökta tåglägena gäller för:

* SSt-Lp
    * SSt-Jö
    * CSt-Lp
    * CSt-Jö

Samt

* HGL-CST.

Att det åtminstone för ett av tågen avses trafikeras över Nyköping - tog inte särskilt lång tid.

/T
    Ber att få citera en känd postvagnsresenär:
    "jag begriper ju, då begriper väl alla andra"

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Kanske borde man istället ansluta sig till Flixbus bokningskanal, som väl troligtvis är den med störst täckning (o marknadsföringsbudget) förutom SJ o SAS.
    De har ju redan flertalet bussbolag samlat (samt snart även Swebus) under sitt varumärke. I Tyskland marknadsför/agerar de säljkanal åt tågoperatörer o enligt en nyligen utförd intervju står Italien på tur.
    På en svensk avreglerad järnväg torde detta vara mycket enkelt.

Jag kan se t.e.x Saga Rail, Gröna tåget (numer borta) o Tågab köra under en Flixtrain-flagg. Den sistnämnda har väl redan linjer bokningsbara på Swebus hemsida o denna försvinner i Oktober.

Som fd marknadsförare på flera större bolag i Europa o USA hade jag legat på Flixbus Sverige om detta förslag tidigt. De är en uppstickare som söker nya alternativ o expanderar kraftigt. De skulle nappa direkt o det kommer vara på SJs förslut (det enda sättet om man verkligen vill rucka monopolet).
    Känner sig någon med tid i kontakter manade att förmedla denna uppmanan så gör det. Jag har tyvärr inte den möjligheten just nu :)

Ps. Det har ju bevisat att vissa gärna åker långt mer obekväma transportmedel än en X10 om priset är rätt. Tror säkert Saga Rail kan expandera på detta sätt. Kan tänka mig flera linjer..
    Tågab, som jag också nämnde innan, har väl också köpt X10 av SL. Går de i trafik ännu?

Senast redigerat av Palazzi den 2018-08-07 klockan 15:49:34.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Palazzi Visa inlägg
    Kanske borde man istället ansluta sig till Flixbus bokningskanal, som väl troligtvis är den med störst täckning (o marknadsföringsbudget) förutom SJ o SAS.
    De har ju redan flertalet bussbolag samlat (samt snart även Swebus) under sitt varumärke. I Tyskland marknadsför/agerar de säljkanal åt tågoperatörer o enligt en nyligen utförd intervju står Italien på tur.
    På en svensk avreglerad järnväg torde detta vara mycket enkelt.

Jag kan se t.e.x Saga Rail, Gröna tåget (numer borta) o Tågab köra under en Flixtrain-flagg. Den sistnämnda har väl redan linjer bokningsbara på Swebus hemsida o denna försvinner i Oktober.

Som fd marknadsförare på flera större bolag i Europa o USA hade jag legat på Flixbus Sverige om detta förslag tidigt. De är en uppstickare som söker nya alternativ o expanderar kraftigt. De skulle nappa direkt o det kommer vara på SJs förslut (det enda sättet om man verkligen vill rucka monopolet).
    Känner sig någon med tid i kontakter manade att förmedla denna uppmanan så gör det. Jag har tyvärr inte den möjligheten just nu :)

Ps. Det har ju bevisat att vissa gärna åker långt mer obekväma transportmedel än en X10 om priset är rätt. Tror säkert Saga Rail kan expandera på detta sätt. Kan tänka mig flera linjer..
    Tågab, som jag också nämnde innan, har väl också köpt X10 av SL. Går de i trafik ännu?
    Tågab ligger ju även i Silverrails system Petra, och visas även på www.sj.se så jag undrar varför de skulle vilja komma in hos Flixbus (i alla fall innan Flixbus fått in många olika svenska tågbolag)? Att Tågab fanns hos Swebus var väl för att Swebus lade ned en busslinje hastigt och lustigt och skapade ett samarbete med Tågab för att inte tappa resenärerna helt.

Både Saga Rail och MTR har ju redan egna sajter (och bakomliggande system), så jag undrar hur mycket de har att vinna på att lägga sig på en till (och hur de då skall synkronisera utbudet mellan dessa två system, om man skall kunna sluta sälja biljetter när tåget är fullt, och i synnerhet om man skall kunna boka specifika platsnummer)?

Det som skulle vara är förstås om Flixbus lyckas marknadsföra sin sajt så väl så fler kunder hittar Saga där.
    Men, jag tror det är bättre annonsera i medier som når studenter i Linköping.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-08-07 klockan 18:51:27.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De skulle nappa direkt o det kommer vara på SJs förslut (det enda sättet om man verkligen vill rucka monopolet).
    Vilket monopol? SJ må ha en stark ställning när det gäller fjärrtrafik men något monopol har man inte. Lite verklighetsförankring kan man väl kräva även om det är valår?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Vilket monopol? SJ må ha en stark ställning när det gäller fjärrtrafik men något monopol har man inte. Lite verklighetsförankring kan man väl kräva även om det är valår?
    Nu handlade väl dock mitt inlägg om SJ’s bokningssida och den monopolistiska särställning man därigenom anklagas skapa sig (av Saga Rail o MTR Express). Genom deras stämningsansökan hänvisade man ju just till detta...
    Samma med tyska operatörer o DB tidigare. Flixbus har blivit anklagade av andra bussbolag för samma sak.

Istället för att skapa polemik, o ge dig eller Saga Rail rätt, föreslår jag istället att man testar att utmana SJ genom att nyttja en nästan lika stark bokningsdialog.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tågab ligger ju även i Silverrails system Petra, och visas även på www.sj.se så jag undrar varför de skulle vilja komma in hos Flixbus (i alla fall innan Flixbus fått in många olika svenska tågbolag)? Att Tågab fanns hos Swebus var väl för att Swebus lade ned en busslinje hastigt och lustigt och skapade ett samarbete med Tågab för att inte tappa resenärerna helt.

Både Saga Rail och MTR har ju redan egna sajter (och bakomliggande system), så jag undrar hur mycket de har att vinna på att lägga sig på en till (och hur de då skall synkronisera utbudet mellan dessa två system, om man skall kunna sluta sälja biljetter när tåget är fullt, och i synnerhet om man skall kunna boka specifika platsnummer)?

Det som skulle vara är förstås om Flixbus lyckas marknadsföra sin sajt så väl så fler kunder hittar Saga där.
    Men, jag tror det är bättre annonsera i medier som når studenter i Linköping.
    Tror många buss- o tågbolag, i Europa (även med egna bokningdialoger) resonerade som du. Idag har flixbus 92% marknadsandel i Tyskland o en liknande nivå i flera andra länder. Nästan inget bolag har visat sig starka ensamma o numer är det väl bara Flixbus som betänks som alternativ till DB eller inrikesflyg. Tog 3år

Ser inte varför man i Sverige skulle lyckas bättre med gammaldags metoder som att marknadsföra sig mot en ”liten” studentgrupp. Jag skulle gissa att 70% av dessa studenter redan har Flixbus app i telefonen...

Angående TÅGAB kan du ha rätt. Mitt antagande var att deras inköp av nya tåg indikerade en kommande expansion. Kanske kommer SJ då tvingas behandla bolaget som Saga o MTR. Ett teori o där finns inga belägg.

Migreringen mellan bokningssysten tror jag inte på. Man lägger ner sina egna system o Flixbus tar över.
    MTR är troligen förstora o har lagt enorma summor... men de övriga

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu handlade väl dock mitt inlägg om SJ’s bokningssida och den monopolistiska särställning man därigenom anklagas skapa sig (av Saga Rail o MTR Express). Genom deras stämningsansökan hänvisade man ju just till detta...
    Samma med tyska operatörer o DB tidigare. Flixbus har blivit anklagade av andra bussbolag för samma sak.

Istället för att skapa polemik, o ge dig eller Saga Rail rätt, föreslår jag istället att man testar att utmana SJ genom att nyttja en nästan lika stark bokningsdialog.
    Mycket snack om ett monopol som inte finns.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Mycket snack om ett monopol som inte finns.
    Monopol o monopolistisk ställning är förvisso inte samma sak då man kan nå den senare utan yttre reglering eller egentligen utan att själva eftersträva densamma. SF biografer är ju ett sådant exempel där knappast någon ens försökt konkurrera i större skala.
    Monopolistisk ställning på en marknad är ju i sig inte olagligt o man bör därför inte försöka förneka det om man har en marknadsandel på 90-100%.
    ”Monopol” är ju ett laddat ord som man ogärna använder om man inte vill röna uppmärksamhet, men det är ju det som både Saga o MTR vill.
    Monpolistisk ställning, som begrepp, används dock vid flera tillfällen i EU’s reglering av ”utnyttjande av dominerande ställning”. O det är ju just det man ämnar utreda nu...om SJ medvetet försvårar för sina konkurrenter i nyttjandet av sin dominerande ställning.
    Att man har en sådan marknadsställning kan man inte ens debattera. Det in ju siffersättas/statistikföras.

Men för att undvika polemik kan jag sluta referera med begreppet även om det inte är mitt eget :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Monopol o monopolistisk ställning är förvisso inte samma sak då man kan nå den senare utan yttre reglering eller egentligen utan att själva eftersträva densamma. SF biografer är ju ett sådant exempel där knappast någon ens försökt konkurrera i större skala.
    Monopolistisk ställning på en marknad är ju i sig inte olagligt o man bör därför inte försöka förneka det om man har en marknadsandel på 90-100%.
    ”Monopol” är ju ett laddat ord som man ogärna använder om man inte vill röna uppmärksamhet, men det är ju det som både Saga o MTR vill.
    Monpolistisk ställning, som begrepp, används dock vid flera tillfällen i EU’s reglering av ”utnyttjande av dominerande ställning”. O det är ju just det man ämnar utreda nu...om SJ medvetet försvårar för sina konkurrenter i nyttjandet av sin dominerande ställning.
    Att man har en sådan marknadsställning kan man inte ens debattera. Det in ju siffersättas/statistikföras.

Men för att undvika polemik kan jag sluta referera med begreppet även om det inte är mitt eget :)
    Som du skriver innehåller begreppet monopol en hel del, därför bör man inte använda det när det inte är relevant.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •