Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tågbundna biljetter i Frankrike?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tågbundna biljetter i Frankrike?

Någon som vet hur tågbundna franska biljetter (utan platsreservation) är? Är det lönt att fråga om möjligheten att åka med ett tidigare tåg? Eller är det i så fall ombokning som gäller?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tågbundna biljetter i Frankrike?

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Någon som vet hur tågbundna franska biljetter (utan platsreservation) är? Är det lönt att fråga om möjligheten att åka med ett tidigare tåg? Eller är det i så fall ombokning som gäller?
    Jag vet inte så mycket.
    Men några tankar:
    Hur har du köpt biljetten (eller hur har du tänkt köpa biljetten)?
    Om du köper en NRT-biljett utomlands enligt internationella regler så bör den ju gälla på alla tåg.
    Om du köper en biljett på www.sncf.fr så beror det väl på vad som angivits för den resa du har köpt.
    Det finns ju en sida om Échanges (om du kan lite franska).

Jag har dock sett att det finns speciella automater på de stora stationerna där resenärer kan boka om sina TGV-biljetter, förmodligen till ett tidigare tåg, men det är väl på tåg med obligatorisk platsbokning och där man vill få en ny plats och SNCF vill kunna frisläppa den gamla platsen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tågbundna biljetter i Frankrike?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag vet inte så mycket.
    Men några tankar:
    Hur har du köpt biljetten (eller hur har du tänkt köpa biljetten)?
    Om du köper en NRT-biljett utomlands enligt internationella regler så bör den ju gälla på alla tåg.
    Om du köper en biljett på www.sncf.fr så beror det väl på vad som angivits för den resa du har köpt.
    Det finns ju en sida om Échanges (om du kan lite franska).

Jag har dock sett att det finns speciella automater på de stora stationerna där resenärer kan boka om sina TGV-biljetter, förmodligen till ett tidigare tåg, men det är väl på tåg med obligatorisk platsbokning och där man vill få en ny plats och SNCF vill kunna frisläppa den gamla platsen.
    På biljetten står det att den gäller enbart till det angivna tåget, den är bokad på www.sncf.fr. Jag tänkte mest att det kan förekomma att man inte håller så hårt på att biljetten är tågbunden utan accepterar biljetter även till andra tåg samma dag.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •