Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bommar uppe

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bommar uppe

En liten fundering......
    Möjligen beroende på dagens åskväder så slutade bommarna gå ner när tåget kom. De första tågen körde krypfart och tutade men passerade alltså vägövergången fastän bommarna var uppe. Ljud- och ljussignalerna fungerade.
    Så här kanske är acceptabelt vid en enskild väg med lite trafik, men hur är det med saken om det skulle vara en mer trafikerad väg?

Vid detta tåg var reparatörer på plats så de kunde bevaka.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bommar uppe

Samma regler gäller oavsett hur trafikerad vägen är. En tågfärd får passera en vägskyddsanläggning som är felaktig, efter att första ha stannat, konstaterat att passage kan se utan fara. Eller om det finns en vägvakt som varnar korsande trafik, passera i 40 km/h. I det senare fallet ska tågfärden har fått en säkerhetsorder om felet. I det första fallet kan situationen har föregåtts av en säkerhetsorder.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av OlleThåström Visa inlägg
    En liten fundering......
    Möjligen beroende på dagens åskväder så slutade bommarna gå ner när tåget kom. De första tågen körde krypfart och tutade men passerade alltså vägövergången fastän bommarna var uppe. Ljud- och ljussignalerna fungerade.
    Så här kanske är acceptabelt vid en enskild väg med lite trafik, men hur är det med saken om det skulle vara en mer trafikerad väg?

Man bör ju höra tutan och när tåget är vid korsningen även se det samt under tiden tåget passerar så syns det ju på långt håll så det ska inte vara några problem egentligen.

Skulle det komma dundrandes i 160 skulle det nog bli problem däremot.

Senast redigerat av Mattias C den 2018-08-05 klockan 16:56:47.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av OlleThåström Visa inlägg
    En liten fundering......

Trafikförordning (1998:1276)

"Trafik i korsning med järnväg eller spårväg

7 § En trafikant som har för avsikt att korsa en järnväg eller spårväg skall vara särskilt försiktig och vara uppmärksam på om något tåg eller någon spårvagn närmar sig. Förare av fordon skall anpassa hastigheten så att fordonet kan stannas före korsningen. Korsningen skall passeras utan onödigt dröjsmål.
    En trafikant får inte färdas in i en korsning med järnväg eller spårväg
    1. om ett tåg eller en spårvagn närmar sig,
    2. när en ljussignal visar rött sken, en ljudsignal ljuder eller en bom fälls, är fälld eller reses, eller
    3. om det finns risk för att trafikanten måste stanna i korsningen.
    En trafikant som inte får färdas in i en korsning med järnväg eller spårväg skall stanna på betryggande avstånd från korsningen och före signaler eller bommar."

Jag kan inte se att trafikanter på vägen som har för avsikt att korsa spåret någonsin får färdas på ett sådant sätt att denne kan stanna om det kommer tåg, oavsett om vägskyddet fungerar eller ej.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Och i det här fallet uppgavs ju att ljud och ljussignalerna fungerade och det räcker ju.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Man bör ju höra tutan och när tåget är vid korsningen även se det samt under tiden tåget passerar så syns det ju på långt håll så det ska inte vara några problem egentligen.

Skulle det komma dundrandes i 160 skulle det nog bli problem däremot.
    Problemet kan vara väl så stort om det är mörkt och en bil nalkas utan att uppmärksamma att plankorsningen är blockerad av godsvagnar. Som vägtrafikant förväntar man sig i princip att varje hinder minst är utrustat med reflex.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En helt annan fråga dök upp hos mig, men med visst samband. Hur reagerar en självkörande bil på olika varianter av järnvägskorsningar, med eller utan bommar, ljud- och ljus fungerande eller inte fungerande, helt obevakad, skymd sikt mm?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    En helt annan fråga dök upp hos mig, men med visst samband. Hur reagerar en självkörande bil på olika varianter av järnvägskorsningar, med eller utan bommar, ljud- och ljus fungerande eller inte fungerande, helt obevakad, skymd sikt mm?
    Om den är rätt programmerad ska den reagera enligt lagboken. Om inte har den inte på allmänna vägar att göra.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det finns ingen bil ännu som är juridiskt självkörande utan det finns alltid en människa med ansvar för framförandet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och i det här fallet uppgavs ju att ljud och ljussignalerna fungerade och det räcker ju.
    Nej, det räcker inte för att köra utan restriktioner på järnvägen vid en anläggning med bommar.

(Däremot borde det räcka för att frånta en bilförare körkortet. Men många kör ideligen mot rött vid varje bomfällning, som om varje passage utan att bommarna nuddar bilen skulle vara en godkänd passage...)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nej, det räcker inte för att köra utan restriktioner på järnvägen vid en anläggning med bommar.

(Däremot borde det räcka för att frånta en bilförare körkortet. Men många kör ideligen mot rött vid varje bomfällning, som om varje passage utan att bommarna nuddar bilen skulle vara en godkänd passage...)
    Vad får dig att tro att de tror att det är godkänt?
    Tror du de som kör mitt rött i trafikljus, korsar bidraget, kör på fel sida om returer, gör vansinniga omkörningar eller kör långt över hastighetsgränsem också tror att det är godkänt? De vet att det är fel men väljer att göra så ändå.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vad får dig att tro att de tror att det är godkänt?
    Tror du de som kör mitt rött i trafikljus, korsar bidraget, kör på fel sida om returer, gör vansinniga omkörningar eller kör långt över hastighetsgränsem också tror att det är godkänt? De vet att det är fel men väljer att göra så ändå.
    Jag svarar som Skalman: Jag tror inte, jag vet.

Det är lite speciellt med det röda ljuset i järnvägskorsningar på det sättet att det inte föregås av gult ljus i några sekunder. Det är alltså "godkänt" att köra förbi det under de första sekunderna, vilket möjliggör en lite mer flexibel tolkning än rött i en vanlig trafiksignal, som t o m de som tycker att de får köra i vilken hastighet de vill brukar undvika att passera.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag svarar som Skalman: Jag tror inte, jag vet.

Det är lite speciellt med det röda ljuset i järnvägskorsningar på det sättet att det inte föregås av gult ljus i några sekunder. Det är alltså "godkänt" att köra förbi det under de första sekunderna, vilket möjliggör en lite mer flexibel tolkning än rött i en vanlig trafiksignal, som t o m de som tycker att de får köra i vilken hastighet de vill brukar undvika att passera.
    Dessutom har jag fått intrycket att många poliser uppfattar det som att bommarna kan börja gå ned INNAN det börjar blinka rött, därmed så kan man komma undan från rödljuskörning även om man kör in i bommen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

I Grimsås har tåget passerat i full fart på övergången 2 ggr för ca 10 år sedan. Hur kan det ske?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    I Grimsås har tåget passerat i full fart på övergången 2 ggr för ca 10 år sedan. Hur kan det ske?
    Eftersom vi inte vet något om omständigheterna runt detta, så är det naturligtvis helt omöjligt att veta varför. Gissa gissa och spekulera kan man, men det leder ju ingen stans. Tror att du istället ska leta upp eventuella utredningar i fallet.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •