Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Norrut ingen då... (söndag)

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Norrut ingen då... (söndag)

Lämnar Freiburg nu om sådär 40 min, för att sent ikväll, förhoppningsvis, hamna i Malmö. Planen nedan... Får väl se om det håller.

Sv: Norrut ingen då... (söndag)

Direkt tåg Freiburg - Hamburg och ett längre byte. Jag ser en viss chans att du lyckas att komma fram till Sverige i dag. Lycka till!

För några dagar sedan var ICE-tågens punktlighet (upp till 5:59 min försening) vid 48 procent. Men nu är banan Mannheim - Frankfurt öppet igen.

Medlem
    mar 2018

Lite sen blir det... Tur de var marginal i Hamburg.

Medlem
    mar 2018

Tågmat... Synd att miljön ska störas av gapiga ungar utan plats i tåget, som häckar i resturangvagnen med föräldrar.
    Nåja gott var det och i 1:a klass kan man vila öronen sen.
    Kan också nämna att mobilnätet är effektivare än tågets wifi.
    Att ladda bilderna krånglar ibland om man är på wifi. Byter man till mobilnät och har, 4G-täckning, funkar det blixtsnabbt... Dock är täckningen sådär i tunnlarna.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tågmat... Synd att miljön ska störas av gapiga ungar utan plats i tåget, som häckar i resturangvagnen med föräldrar.
    Nåja gott var det och i 1:a klass kan man vila öronen sen.
    Kan också nämna att mobilnätet är effektivare än tågets wifi.
    Att ladda bilderna krånglar ibland om man är på wifi. Byter man till mobilnät och har, 4G-täckning, funkar det blixtsnabbt... Dock är täckningen sådär i tunnlarna.
    Se där ja - inte bara jag som gillar Königsberger Klopse tydligen. Men när jag åt rätten för halvannan vecka sedan tyckte jag att det var lite snålt med kaprisen...

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Och hur många Klopse var det i början?

Överbeläggning och försening är tysk vardag.

Medlem
    mar 2018

ICE76 blev ju styvt en halvtimme sent till Hamburg, men det var ju inte något problem egentligen.
    Vid avgång för EC39 mot Köpenhamn, meddelades att det vändande tågsättet var ca 25 min sent.
    Vid ombordstigningen krånglar tydligen alltid de digitala skyltarna, så folk springer som yra höns för att hitta sina platser. Efter en stund meddelas att man har massiva problem med tågsättet... Till slut ställs tåget in och vi får gå ut på plattformen.
    Då är vi ca 60-70 min sena.
    Efter någon halvtimme meddelas att vi ska bege oss till spår 6 där ett annat tågsätt då rullar in.
    Det visar sig att även här är skyltningen problematisk.
    Men samtidigt meddelar man att detta tåg bara ska ta resenär till Köpenhamn. Lokala resenärer får åka annat. Detta gäller även resenärer till tåg EC239 vars tågsätt vi nu åker i.
    Nu är äntligen tåget påväg, men försening ligger runt 135 min. Blir nog att sova sent i Malmö...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vad är det för"skillnad"mellan Königsberger klopse och "vanliga"svenska köttbullar(förrutom priset då...)?/Ulf

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Vad är det för"skillnad"mellan Königsberger klopse och "vanliga"svenska köttbullar(förrutom priset då...)?/Ulf
    Bland annat att det definitivt inte är som köttbullar, även om grunden är liknande.
    Dessutom större och om de möjligen är lite stekta, så är det väldigt lite. Tillbehören är också annat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Efter att ha googlat ett antal recept så verkar en grundläggande skillnad vara att de blandar sardeller och lök i köttfärsen. Det brukar man väl inte ha i vanliga köttbullar (inte sardeller i alla fall)?

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Efter att ha googlat ett antal recept så verkar en grundläggande skillnad vara att de blandar sardeller och lök i köttfärsen. Det brukar man väl inte ha i vanliga köttbullar (inte sardeller i alla fall)?
    Dessutom är Königsberger frikadeller (dvs kokta och ej stekta).

Medlem
    mar 2018

Efter att ha anlänt till Köpenhamn H ganska exakt 4 timmar efter EC39 ankomsttid, så känns det ju ganska okej, att man höll kvar Öresundståget mot Sverige i ca 10 min. Att få vänta ytterligare 50 min, hade inte varit så kul... Nu kan man förhoppningsvis snart krypa ner på Comfort Hotell.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Efter att ha anlänt till Köpenhamn H ganska exakt 4 timmar efter EC39 ankomsttid, så känns det ju ganska okej, att man höll kvar Öresundståget mot Sverige i ca 10 min. Att få vänta ytterligare 50 min, hade inte varit så kul... Nu kan man förhoppningsvis snart krypa ner på Comfort Hotell.
    Om jag läst rätt så lämnade du Hamburg 2 tim och 15 min sent, och sen 4 timmar sena i Köpenhamn, så jag är nyfiken på vad som hände på vägen.

Färjorna går väl varje halvtimma, men någon har sagt att det bara är en gång i timmen som de kan ta med järnvägsvagnar. Stämmer det och att ni fick vänta typ 45 minuter i Puttgarden?
    I så fall, var förlorade ni den sista timmen, det borde ju vara ganska tomt på spåren vid den tiden så det borde gått lite lättare att köra in tid.
    Fina morgonbilder i alla fall!

Medlem
    mar 2018

Tydligen var det signalfel på hela sträckan Rödeby - Nyköbing F. Mätte hastigheten till ca 40, så där tappades det ju tid. Dessutom kopplade vi med något lokalt tåg, så stopp vid varje hållplats, hela vägen. I Puttgarden fick vi vänta ca 20-25 min, vilket väl var till nästa färga (Deutchland), lagt till och lossat.
    Så tågentusiast och järnvägar jag är, så tycker jag att sånt här bara är så jäkla uselt. Lär nog inte bli fler såna resor för mej, om inget radikalt sker. Även om allt skulle funka klockrent, är ju denna förbindelse ganska usel. Alltid trång och packat, oftast något strul med fordonen, eller förseningar pga infrastrukturen...

Hoppas nu att tågsätt 29 i 20536, tar mej hem till Norrköping kvickt och säkert... Avgång nu, rätt tid.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tydligen var det signalfel på hela sträckan Rödeby - Nyköbing F. Mätte hastigheten till ca 40, så där tappades det ju tid. Dessutom kopplade vi med något lokalt tåg, så stopp vid varje hållplats, hela vägen. I Puttgarden fick vi vänta ca 20-25 min, vilket väl var till nästa färga (Deutchland), lagt till och lossat.
    Så tågentusiast och järnvägar jag är, så tycker jag att sånt här bara är så jäkla uselt. Lär nog inte bli fler såna resor för mej, om inget radikalt sker. Även om allt skulle funka klockrent, är ju denna förbindelse ganska usel. Alltid trång och packat, oftast något strul med fordonen, eller förseningar pga infrastrukturen...

Hoppas nu att tågsätt 29 i 20536, tar mej hem till Norrköping kvickt och säkert... Avgång nu, rätt tid.
    Detta är typiskt, så väldigt typiskt. Europavarvet fungerar bra tågföringsmässigt hela vägen runt, men på hemvägen uppstår i Hamburg eller Danmark problem, trots tidsmarginal. Själv blev jag bara två timmar sen sist jag åkte hem. IC3-an ankom Hamburg sent, avgick sent, missade färjan, och från Rødby F blev det ersättningsbuss.

Är i Polen nu, i Rzeszow (där tjeckiska 754-lok finns). Åker hem via Rødby på söndag kväll. Kanske man framöver totalt skulle negligera Fågelvägsleden, och istället konsekvent åka via Niebüll eller möjligtvis Flensburg. Tar mer tid, javisst, men det är framförallt en pålitlig resväg.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Detta är typiskt, så väldigt typiskt. Europavarvet fungerar bra tågföringsmässigt hela vägen runt, men på hemvägen uppstår i Hamburg eller Danmark problem, trots tidsmarginal. Själv blev jag bara två timmar sen sist jag åkte hem. IC3-an ankom Hamburg sent, avgick sent, missade färjan, och från Rødby F blev det ersättningsbuss.

Är i Polen nu, i Rzeszow (där tjeckiska 754-lok finns). Åker hem via Rødby på söndag kväll. Kanske man framöver totalt skulle negligera Fågelvägsleden, och istället konsekvent åka via Niebüll eller möjligtvis Flensburg. Tar mer tid, javisst, men det är framförallt en pålitlig resväg.
    Kan tyvärr inte annat än hålla med dej till 100%. Jag har ju åkt denna väg ett smärre antal gånger under sådär 10-15 års tid och märkt hur allt bara blir sämre och sämre. På senare år funderas det alltid på alternativ för mej, även om jag helst åker tåg, så väljer jag, som för denna resa, direktflyg till München från Norrköping, som flyttar mej till mellaneuropa på 2 timmar. Denna dåliga Danska järnvägsförbindelse är ju egentligen en guldgruva för små snabba flygförbindelser.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg

Kan bara hålla med, och har skrivit det tidigare: Köpenhamn-Hamburg via Rödby-Puttgarden är den mest opålitliga delsträckan när man skall ut i Europa. Över Flensburg går det i alla fall ett tåg i timmen, ävn om det inte är särskilt roliga tåg för fjärresor.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Kan bara hålla med, och har skrivit det tidigare: Köpenhamn-Hamburg via Rödby-Puttgarden är den mest opålitliga delsträckan när man skall ut i Europa. Över Flensburg går det i alla fall ett tåg i timmen, ävn om det inte är särskilt roliga tåg för fjärresor.
    Facebook-gruppen Tågsemester handlar just nu rätt mycket om problemen Hamburg-Köpenhamn och v.v.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag har åkt sträckan en gång och då var det inga problem!

Men, jag har också avstått att åka några gånger och åkt buss en gång pga banarbete, inställda tåg osv.

Så är det någon som ska åka Malmö-Hamburg kan jag rekomendera Flixbus. Går direkt från Malmö C och är också ganska billigt.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jag har åkt sträckan en gång och då var det inga problem!

Men, jag har också avstått att åka några gånger och åkt buss en gång pga banarbete, inställda tåg osv.

Så är det någon som ska åka Malmö-Hamburg kan jag rekomendera Flixbus. Går direkt från Malmö C och är också ganska billigt.
    Har åkt många gånger via Rødby, men börjar nu tröttna.

Åker man med DB Sparpreis, så kan priset bli lägre via Jylland. DSB Orange till Gråsten, och buss till Flensburg brukar också innebära bra pris. Eller DSB Orange till Skærbæk, buss till Rømø fvb färja till List.

Men vägen via Jylland innebär framförallt, att man slipper problem. En längre paus i Flensburg, och färd med ångbåten Alexandra är bra mycket trevligare än en överfull och försenad IC3.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •