Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Coop-tåget

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Coop-tåget

Ja, meterspårsversionen alltså.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Coop-tåget

Jag måste få ställa en dum fråga, vad har Coop och Coop gemensamt? Alltså Coop finns i CH, DK och SE men jag antar att de inte har någon koppling? Eller? Kan någon reda ut begreppen eller skall jag för evigt gå ovetandes ∞

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av USJKPAS Visa inlägg
    Jag måste få ställa en dum fråga, vad har Coop och Coop gemensamt? Alltså Coop finns i CH, DK och SE men jag antar att de inte har någon koppling? Eller? Kan någon reda ut begreppen eller skall jag för evigt gå ovetandes ∞
    Samma grundidé: Konsumentsamverkan (cooperation). Finnes alltså åtminstone en idémässig koppling.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Coop är rätt stort även i Italien. Några Coop-tåg har jag dock inte sett där - ännu i vart fall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Samma grundidé: Konsumentsamverkan (cooperation). Finnes alltså åtminstone en idémässig koppling.
    Även i Österrike fanns Konsum på 80-talet, och vad gäller logotyp och typsnitt mycket likt det de dåvarande svenska med evighetstecknet mm. Verkar ha fått ekonomiska problem i början av 90-talet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

I Norden infördes varumärket Coop när de nordiska föreningarna (Danmark, Norge, Sverige) bildade ett gemensamt bolag i början av 2000-talet, Coop Norden. Detta finns inte längre kvar. Hur Schweiz kommer in i bilden vet jag inte. Loggan är ganska lik, men inte likadan. O:na överlappar varandra på ett sätt som de inte gör i den svenska loggan.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Fin bild!
    Vad fyller den första vagnen för funktion? Är det något slags kraftförsörjning till kylaggregaten, eller bara en helt vanlig täckt godsvagn?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även i Kroatien är Konzum nog den vanligast förekommande livsmedelsaffären ! De har mycket fina påsar med kroatiska färgerna rött och vitt! Men någon koppling till järnvägen finns väl inte heller. I de länder där man inte ens har vett att samla in och återvinna plastflaskor kan man väl inte förvänta sig att något företag av miljösjäl ska använda järnvägen och därmed skapa sig goodwill som Coop gör i Sverige!

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Fin bild!
    Vad fyller den första vagnen för funktion? Är det något slags kraftförsörjning till kylaggregaten, eller bara en helt vanlig täckt godsvagn?
    Jag antar att det är en kylvagn för livsmedelskedjan Volg.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Coop finns även i Storbritannien och säkert i flera andra länder här i Europa med. De har inget samröre med varandra utan det enda de har gemensamt är ju namnet, som kanske inte är så konstigt eftersom det är en förkortning av cooperatives, på svenska kooperativ.
    Finns en del att läsa här om man är intresserad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Även i Tjeckien är Coop en matbutikskedja./Ulf

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: CH: Coop äger Railcare CH

Railcare i CH ägs till 100 % av Coop CH

Länk CH