Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Genom Europa 2016 (Del 3)

Genom Europa 2016 (Del 3)

Del 1
    Del 2

Efter ett lite längre uppehåll än tänkt så fortsätter jag här med del 3 på min Europaresa 2016, vi hade lämnat Poznan och åker söderut genom Polen.

06268008 by Anders Olsson, on Flickr
    Den 26 juni 2016 tog jag då tåget söderut och hamnade här, i Wrocław, Breslau på tyska eller Vratislav på tjeckiska. Wrocław är Polens fjärde största stad med strax över 600 000 invånare.

06268016 by Anders Olsson, on Flickr
    Så här fin ser stationen ut från gatusidan.

06268003 by Anders Olsson, on Flickr
    Vi backar lite och kollar in tåget som jag ankom med. IC 83114 (Malczewski) mot Przemyśl Glowny, dit tåget skulle ankomma 8 timmar senare, men så långt ville inte jag åka. Loket är ett EP09, producerade av Pafawag i Wroclaw 1986-1997 i 47 exemplar.

06268005 by Anders Olsson, on Flickr
    Här syns de 7 vagnarna tåget bestod av. Tåget började sin resa uppe i Słupsk 5:42 på morgonen. Så det har en restid på strax över 15 timmar från norra till sydöstra Polen.

06268006 by Anders Olsson, on Flickr
    EN57 står och vilar i väntan på fortsatt resa mot okänd destination.

06268010 by Anders Olsson, on Flickr
    Modernare tåg i form av Newag Impuls tillhörande Koleje Dolnośląskie.

06268013 by Anders Olsson, on Flickr
    06268014 by Anders Olsson, on Flickr
    Så tar vi en närmare titt på det fina stationshuset.

06268052 by Anders Olsson, on Flickr
    En stor turistattraktion i Wroclaw är dvärgarna, det finns fler än 350 såna här figurer (20-30 cm) utplacerade över hela staden sen 2005. De ser alla olika ut och många representerar ett yrke, som dessa brandmän. Några dvärgar med järnvägsanknytning lyckades jag inte hitta. Men det är möjligt att där finns någon sådan, var aldrig och kollade upp alla. Men det är en rolig grej och gör Wroclaw till ett speciellt ställe att besöka, finns såklart annat att se här också...

06268054 by Anders Olsson, on Flickr
    ...som spårvagnar, denna Protram 205 WrAs trafikerar linje 2 mot Biskupin. I Wroclaw finns det 23 spårvägslinjer med en linjelängd om 258 km.

06279009 by Anders Olsson, on Flickr
    En reklammålad, Protram 204 WrAs.

06279006 by Anders Olsson, on Flickr
    Lite mer reklammålning.

06280082 by Anders Olsson, on Flickr
    Mycket reklammålning i denna stad.

06280083 by Anders Olsson, on Flickr
    Så hade man turen och denna fina gamla vagn dök upp. Var det bara till att få upp kameran snabbt och jag lyckades undvika att få några stolpar i vägen i alla fall

06280085 by Anders Olsson, on Flickr
    Skoda 19 T 3117, som är dubbelriktade till skillnad från Skoda 16 T som är enkelriktade.

06268053 by Anders Olsson, on Flickr
    Så avslutar vi med en sovande dvärg.

Det var tredje och sista staden i Polen, sen åker jag vidare till ett annat land, finns några grannar till Polen att välja på, så ni får se vad det blir. Förhoppningsvis ska jag ta mig tid och lägga upp nästa del snart.
    Tack för visat intresse.

Sv: Genom Europa 2016 (Del 3)

Kul och intressant bildserie! Från Wroclaw kan man åka till Ukraina, så kan ju hoppas på det! Men även Tjeckien är ju ett väldigt trevligt grannland. Ser fram emot fortsättningen

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Genom Europa 2016 (Del 3)

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Det var tredje och sista staden i Polen, sen åker jag vidare till ett annat land, finns några grannar till Polen att välja på, så ni får se vad det blir. Förhoppningsvis ska jag ta mig tid och lägga upp nästa del snart.
    Tack för visat intresse.
    Det ser vi fram emot!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •