Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Spårvagn på Klarabergsgatan i provkörning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Spårvagn på Klarabergsgatan i provkörning.

Enligt spårvägssällskapets forum så har spårvägen till Klarabergsgatan (Åhlens och T-centralen)provkörts i natt 3/8 utan problem. Förare av första vagn var Lena Grönstedt (en gång Richard) vilket väl var stilfullt som en av spårvägssällskapets grundare . Men många år tog det innan 8:an nådde dit.
    Komplexet vid T-centralen har nu spår på 5 olika nivåer ovanpå varandra.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-08-03 klockan 03:01:00.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Spårvagn på Klarabergsgatan i provkörning.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Enligt spårvägssällskapets forum så har spårvägen till Klarabergsgatan (Åhlens och T-centralen)provkörts i natt 3/8 utan problem. Förare av första vagn var Lena Grönstedt (en gång Richard) vilket väl var stilfullt som en av spårvägssällskapets grundare . Men många år tog det innan 8:an nådde dit.
    Komplexet vid T-centralen har nu spår på 5 olika nivåer ovanpå varandra.
    Är det inte sex nivåer, eller tänker jag fel? 3 nivåer T-bana, 2 nivåer järnväg och en nivå spårväg? Eller räknar du inte den ursprungliga järnvägen?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Om man inte plötsligt har bytt linjenummer så är det linje 7.

Det var ett tag sedan jag gick förbi där, så jag har inte sett att man kommit så pass långt. Jag har varit i närheten, men undvikit området som bara har varit en stekhet och dammig byggarbetsplats...

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av IngvarH Visa inlägg
    Är det inte sex nivåer, eller tänker jag fel? 3 nivåer T-bana, 2 nivåer järnväg och en nivå spårväg? Eller räknar du inte den ursprungliga järnvägen?
    Den senare ligger lite vid sidan av bäverhyddan, så det är nog en definitionsfråga.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Den senare ligger lite vid sidan av bäverhyddan, så det är nog en definitionsfråga.
    Ja jag räknade på komplexet vid T-centralen där spår ligger på 5 nivåer ovanpå varandra. Och så var det spårvagn 7 såklart.
    Av något intresse kan ju vara att mellan röd-grön t-bana och den blå finns utrymme för en nivå och ett tag tänkte man sig pendeln där men den hamnade djupare än så . Men en 6:e nivå är alltså fullt möjlig och man kan junspekulera i var Roslagsbanan hamnar om den dras till T-centralen.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-08-03 klockan 15:19:11.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

När är det officiell invigning av 7:an till Åhléns?

PS. Finns det någon bild på den grönstedtska provkörningen till nya ändstationen?

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Huruvida det är någon invigning vet jag inte, men den nya tidtabellen gäller från 3/9.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Huruvida det är någon invigning vet jag inte, men den nya tidtabellen gäller från 3/9.
    Kl 05:36 måndag 3/9 avgår vad som förefaller vara första annonserade avgång T-Centralen-Bellmansro med linje 7.
    En rå gissning är att det då skett en mer pampig invigning på söndagen 2/9 , Stockholms Spårvägar vill nog inte missa en sådan möjlighet .

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hade nästan missat det projektet. Har det varit några belackare som kallat det Åhlens-expressen?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Hade nästan missat det projektet. Har det varit några belackare som kallat det Åhlens-expressen?
    Jag har i alla fall inte uppfattat någon sådan kritik. Tvärt om, "alla" har nog insett att det är ett bättre läge för ändstation vid Stockholm City än vid Kungsträdgården, och nyhetsvärdet med en ny (dyr) spårväg var större än det är nu med en sedan länge planerad förlängning av densamma.

En orsak till de höga km-kostnaderna med första etappen var att landstinget (SLL) genom att anlägga spårväg också fick bidra till en standardhöjning och gatuombyggnad av Norrmalmstorg och Hamngatan, som förutom ett virrvarr av ledningsomläggningar bland annat omfattade även nya cykelbanor och trädflytt. Förlängningen till Stockholm City har dröjt många år eftersom staden först skulle renovera betongdäcket under Sergels torg och Klarabergsgatan, och i samband med det har man lagt spår i gatan. Jag hoppas att kostnadsfördelningen mellan Stockholm stad och SLL är till spårvägens fördel denna gång ...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Nej inte ens sossarna tycker att det är dåligt!

hälsar
    Kamrat Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Jag har i alla fall inte uppfattat någon sådan kritik. Tvärt om, "alla" har nog insett att det är ett bättre läge för ändstation vid Stockholm City än vid Kungsträdgården, och nyhetsvärdet med en ny (dyr) spårväg var större än det är nu med en sedan länge planerad förlängning av densamma.

En orsak till de höga km-kostnaderna med första etappen var att landstinget (SLL) genom att anlägga spårväg också fick bidra till en standardhöjning och gatuombyggnad av Norrmalmstorg och Hamngatan, som förutom ett virrvarr av ledningsomläggningar bland annat omfattade även nya cykelbanor och trädflytt. Förlängningen till Stockholm City har dröjt många år eftersom staden först skulle renovera betongdäcket under Sergels torg och Klarabergsgatan, och i samband med det har man lagt spår i gatan. Jag hoppas att kostnadsfördelningen mellan Stockholm stad och SLL är till spårvägens fördel denna gång ...
    Ja märkligt nog har det gått bättre för staden och landstinget att komma överens sedan såväl trafikborgarråd som trafiklandstingsråd byttes ut!

upplyser
    Thomas K Ohlsson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ursäkta en lantis men vad ska slutstationen för spårvagnen heta. Självklart kan man inte kalla den T-centralen eller centralstationen.
    Föreslår Klara station?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

I och med att spårvägen korsar både grön, blå och röd T-bana kan den nog självklart definieras som en egen nivå vid T-centralen. Egentligen är det ursprungliga järnvägen som är något tveksam genom att den endast korsar blå linje, och detta först strax intill T-centralen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I och med att spårvägen korsar både grön, blå och röd T-bana kan den nog självklart definieras som en egen nivå vid T-centralen. Egentligen är det ursprungliga järnvägen som är något tveksam genom att den endast korsar blå linje, och detta först strax intill T-centralen.
    Jag förstår inte hur det skiljer sig från vad jag skrev?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag förstår inte hur det skiljer sig från vad jag skrev?
    Det beror ju på hur du räknar. Jag inser först nu att jag skrev mitt svar baserat på att ditt inlägg var en invändning till de sex nivåerna, men om det istället skulle ses som ett instämmande är vi överens.

Blev dessutom lite förvillad av ditt "den senare", men inser nu att du med det syftade på den sistnämnda.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-08-04 klockan 20:46:45.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Ursäkta en lantis men vad ska slutstationen för spårvagnen heta. Självklart kan man inte kalla den T-centralen eller centralstationen.
    Föreslår Klara station?
    Hållplatsen för spårvägen heter T-Centralen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vilket hade varit bra ifall pendeltågsstationen också hade fått heta. Nu är förvirringen total bland turisterna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Heter inte busshållplatserna vid Klarabergsviadukten "Centralen" eller går inte spåret lika långt?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Björklund Visa inlägg
    Vilket hade varit bra ifall pendeltågsstationen också hade fått heta. Nu är förvirringen total bland turisterna.
    Blir turister dumma när de kommer till Stockholm? Jag blir inte dum när jag lämnar staden, utan tar del av den information som finns utan förutfattade meningar. Till och med när spårvagnshållplatsen precis utanför järnvägsstationen heter 'Nonneseter'.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •