Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Dyrt staket?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dyrt staket?

Jag var ute och försökte få lite tågfilm från Hamnbanan men det var bara T44:or som rörde sig där. Dock höll några personer på att sätta upp ett staket ovanför en bergsskärning. Jag tyckte det såg så blankt ut så jag frågade om det var blankgalvaniserat. Nix, det var rostfritt. Ca 200 meter 2 meter högt ganska tätvävt staket med taggtråd överst, allt i rostfritt. Undrar lite över merkostnaden mot ett vanligt varmgalvat staket? Ibland har Trv råd.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Dyrt staket?

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag var ute och försökte få lite tågfilm från Hamnbanan men det var bara T44:or som rörde sig där. Dock höll några personer på att sätta upp ett staket ovanför en bergsskärning. Jag tyckte det såg så blankt ut så jag frågade om det var blankgalvaniserat. Nix, det var rostfritt. Ca 200 meter 2 meter högt ganska tätvävt staket med taggtråd överst, allt i rostfritt. Undrar lite över merkostnaden mot ett vanligt varmgalvat staket? Ibland har Trv råd.
    Om bergskärningen ligger intill ett elektrifierat spår skulle det kunna vara elsäkerhetskrav som motiverar utförandet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om bergskärningen ligger intill ett elektrifierat spår skulle det kunna vara elsäkerhetskrav som motiverar utförandet.
    Staketet i sig ja, men knappast materialet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om vi utgår från att alla spår som trafikverket bryr sig något större om är elekrifierade,
    så måste slutsatsen att nån viktig kravställare har hittat på ett nytt kostnadsdrivande säkerhetskrav.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om vi utgår från att alla spår som trafikverket bryr sig något större om är elekrifierade,
    så måste slutsatsen att nån viktig kravställare har hittat på ett nytt kostnadsdrivande säkerhetskrav.
    Så himla stor andel av spåren har inte bergskärning intill sig, och speciellt nytt är inte kravet, däremot gällde det inte befintliga spår när det infördes för ett eller annat decennium sedan. Och det är Elsäkerhetsverkets påhitt, inte Banverkets/Trafikverkets.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan det vara av korosionsskäl som man valt rostfritt? Hur är luften i området? Salthaltig, sura industriutsläpp eller annat?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Kan det vara av korosionsskäl som man valt rostfritt? Hur är luften i området? Salthaltig, sura industriutsläpp eller annat?
    Normalt Västkustklimat. Ett galvat staket av god kvalitet hade hållit några decennier, minst.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Normalt Västkustklimat. Ett galvat staket av god kvalitet hade hållit några decennier, minst.
    Aha. Hur länge håller ett rostfritt?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Aha. Hur länge håller ett rostfritt?
    "För evigt" om du frågar tillverkaren!

/TKO

Passagerare Brinkens avatar
    Medlem
    mar 2018

Vad jag lärt mig från mitt jobb på Induktionshärdningen på Bulten Hallstahammar, så är rostfritt ej strömförande, vi har blivit lärda att använda rostfria skruvar (eller mässingsskruvar) när vi skruvar fast induktionsspolen eftersom den är strömförande. Använder magnet för att kolla skruvarna, omagnetisk= rostfritt leder inte ström. Kan det vara därför de använder rostfritt, för att inte leda ström.

En 50+ tågnörd från Hallstahammar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Brinken Visa inlägg
    Vad jag lärt mig från mitt jobb på Induktionshärdningen på Bulten Hallstahammar, så är rostfritt ej strömförande, vi har blivit lärda att använda rostfria skruvar (eller mässingsskruvar) när vi skruvar fast induktionsspolen eftersom den är strömförande. Använder magnet för att kolla skruvarna, omagnetisk= rostfritt leder inte ström. Kan det vara därför de använder rostfritt, för att inte leda ström.
    Det kan vara en orsak. Rostfritt leder ström men väldigt dåligt har jag googlat fram.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Brinken Visa inlägg

Två fel:

Om du med strömförande menar ledande så är "rostfritt" ledande.

"Rostfritt" av vissa kvaliteer är magnetiskt.

Medlem
    mar 2018

De rostfria skruvar jag använder i jobbet (märkta A4) är omagnetiska iallafall, och fungerar iallall, har vi någongång råkat använda vanlig skruv så blir det fel och kortslutning. Men det kanske finns olika typer av rostfritt som leder ström mindre eller bättre. så himla kunnig är jag inte.

Medlem
    mar 2018

Det jag har lärt mig om märkning på skruvar är A2=Syrafast, A4=Rostfritt, (kan användas där det finns ström), fungerar iallafall vid de maskiner jag jobbar vid (Induktionshärdning av spets/yta på skruvar Vi använder induktionsspolar av koppar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu känns det som att du blandar ihop stålets elektriska egenskaper med dess magnetiska egenskaper.

Med kortslutning brukar man mena att det finns galvanisk kontakt mellan två punkter som egentligen ska ha olika potential. En skruv av metall, även om det är rostfritt stål, ger så god kontakt att det praktiskt taget är en kortslutning även om stålet har en viss resistivitet.

Det som händer med dina induktionsspolar om man använder fel skruv som fästskruv är uppenbarligen i själva verket att skruven på elektromagnetisk väg orsakar en energiförlust som gör att processen inte fungerar. I stället för att inducera ström i de föremål som ska härdas i själva processen, så induceras det en massa ström i fästskruven och så blir det pannkaka av alltihop. Man kan kalla det för en magnetisk kortslutning men det är lite förvirrande för dem som inte är vana vid begreppen.

Det är alltså såvitt jag kan begripa de elektromagnetiska egenskaperna hos rostfritt och mässing som gör att de passar som fästskruvar till dina spolar, inte deras elektriska ledningsförmåga.

Senast redigerat av JDS den 2018-08-03 klockan 14:46:40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Alla metaller leder ström. Oxidskikt kan isolera till viss gräns, men alla metaller leder ström, även rosttröga stålsorter. Vissa rosttröga stålsorter är magnetiska, andra är omagnetiska.
    Rosttröga stål med betekningen A2 är magnetiskt. Denna stålsort kallas vanligen "rostfritt" (fast visst kan det rosta).
    Rosttröga stål med betekningen A4 är omagnetiskt. Denna stålsort kallas vanligen "syrafast".
    Jag vet det sen jag jobbade på Vattenfall. Där användes A4 i fästelement (skruv, muttrar och brickor) på strömförande förbindningar, för att man ville ha ett omagnetiskt material, som inte riskerade att värmas upp av hysteres och virvelströms förluster.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nu känns det som att du blandar ihop stålets elektriska egenskaper med dess magnetiska egenskaper.

Med kortslutning brukar man mena att det finns galvanisk kontakt mellan två punkter som egentligen ska ha olika potential. En skruv av metall, även om det är rostfritt stål, ger så god kontakt att det praktiskt taget är en kortslutning även om stålet har en viss resistivitet.

Det som händer med dina induktionsspolar om man använder fel skruv som fästskruv är uppenbarligen i själva verket att skruven på elektromagnetisk väg orsakar en energiförlust som gör att processen inte fungerar. I stället för att inducera ström i de föremål som ska härdas i själva processen, så induceras det en massa ström i fästskruven och så blir det pannkaka av alltihop. Man kan kalla det för en magnetisk kortslutning men det är lite förvirrande för dem som inte är vana vid begreppen.

Det är alltså såvitt jag kan begripa de elektromagnetiska egenskaperna hos rostfritt och mässing som gör att de passar som fästskruvar till dina spolar, inte deras elektriska ledningsförmåga.
    Precis, och därför vill man också ha rostfritt staket om det går parallellt med och nära kontaktledningen eftersom med ett galvaniserat skulle det hela i princip bli en transformator och staketet strömförande.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Precis, och därför vill man också ha rostfritt staket om det går parallellt med och nära kontaktledningen eftersom med ett galvaniserat skulle det hela i princip bli en transformator och staketet strömförande.
    Om dom kunde läsa detta ditt inlägg skulle såväl Oliver Heaviside som James Clerk Maxwell vända sig i sina gravar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Om dom kunde läsa detta ditt inlägg skulle såväl Oliver Heaviside som James Clerk Maxwell vända sig i sina gravar.
    Korrigera gärna vad som är fel istället för att raljera. Om man placerar två ledare bredvid varandra och skickar en ström genom den ena, förnekar du att det då även blir en ström i den andra (givet en sluten krets)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Korrigera gärna vad som är fel istället för att raljera. Om man placerar två ledare bredvid varandra och skickar en ström genom den ena, förnekar du att det då även blir en ström i den andra (givet en sluten krets)
    Precis så är det och då har det, när det gäller induktion (transformatorverkan), ingen betydelse om tråden består av galvaniserad tråd, rostfritt eller vilken annan ledare som helst.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •