Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Tomt på Stockholm C

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tomt på Stockholm C

Det brukar vara ganska tomt på Stockholms station de gånger jag passerat stationen. Hur är det med butikerna kommer Järnhuset att kompensera butiksinnehavarna nu när nästan alla linjer varit stängda. Annars är det läge för konkurser.

Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2018-08-02 klockan 18:59:12.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tomt på Stockholm C

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg

Det brukar vara ganska tomt på Stockholms station de gånger jag passerat stationen. Hur är det med butikerna kommer Järnhuset att kompensera butiksinnehavarna nu när nästan alla linjer varit stängda. Annars är det läge för konkurser.
    Enligt ett reportage i SVT-Stockholm rapporterar butiker och näringsställen upp emot en halverad omsättning. Ingen kompensation från Jernhusen som menar att det får butiksägarna ta med i beräkning. Trots allt har ju sommarens trafikomläggning varit väl känd och annonserad. På Stockholm Södra är det däremot succé den här sommaren .

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg

Varför i hela friden skulle Jernhusen kompensera butikerna för? Jernhusen har ju inget med banarbetet att göra, och som nämnt är det ju annonserat långt i förväg...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Varför i hela friden skulle Jernhusen kompensera butikerna för? Jernhusen har ju inget med banarbetet att göra, och som nämnt är det ju annonserat långt i förväg...
    Möjligen skulle man kunna kräva Trv på lite pengar men det är nog omöjligt. Men vad kan butikerna göra även om de fått besked långt i förväg? Stänga tillfälligt och permittera personalen?

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Det lär bli en utslagning oavsett om Getingmidjan är öppen eller stängd. Finns flera butiker på övre plan som efter pendelns flytt fått se sin omsättning minska med 80-90 %. Övre plan är dött som potentiell plats för näringsverksamhet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Enligt ett reportage i SVT-Stockholm rapporterar butiker och näringsställen upp emot en halverad omsättning. Ingen kompensation från Jernhusen som menar att det får butiksägarna ta med i beräkning. Trots allt har ju sommarens trafikomläggning varit väl känd och annonserad. På Stockholm Södra är det däremot succé den här sommaren .
    Jernhusen borde ju sänka hyran som är baserad på ett tänkt antal passagerare. Det är ju högre hyra på Stockholm central än på mellanstora städers centralstationer.

Jernhusen kanske inte vill förlora på banarbetet men varför ska bara butiksinnehavarna förlora?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jernhusen borde ju sänka hyran som är baserad på ett tänkt antal passagerare. Det är ju högre hyra på Stockholm central än på mellanstora städers centralstationer.

Jernhusen kanske inte vill förlora på banarbetet men varför ska bara butiksinnehavarna förlora?
    För lokaler som kontor,butiker,restauranger gäller ju att marknaden är helt avreglerad. Hyran sätts efter förhandlingar och ofta långtidskontrakt på ett antal år. Det här handlar ju bara om några få veckor och var väl känt i förväg. Är det mer permanenta långvariga förändringar så kan det ju vara läge att omförhandla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Möjligen skulle man kunna kräva Trv på lite pengar men det är nog omöjligt. Men vad kan butikerna göra även om de fått besked långt i förväg? Stänga tillfälligt och permittera personalen?
    Hur den enskilda butiken gör är upp till den men förutsättningarna har inte varit okända.

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

Förutsättningarna har varit kända och när man som butiksägare skrev kontrakt bör man tagit hänsyn till detta. Eventuella ersättningar med hänsyn till minskad ersättning bör man alltså tagit med i kontraktet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Hur den enskilda butiken gör är upp till den men förutsättningarna har inte varit okända.

Förutsättningarna har varit kända och när man som butiksägare skrev kontrakt bör man tagit hänsyn till detta. Eventuella ersättningar med hänsyn till minskad ersättning bör man alltså tagit med i kontraktet.
    Ja det har ju varit känt i åratal att getingmidjan skulle stängas för renovering när väl Citybanan blev färdig så det är inget att klaga på . Det är ju annars inte så okänt att gatuarbeten och liknande kan minska kundtillströmning till butiker men sådant får man normalt ta. Restaurangen på Östra station hade ju det tufft när ROslagsbanan stängde men det gick ju. Här handlar det ju också om en kortare tid och butiksägarna har ju haft goda möjligheter att korrigera minskningen genom att ge semestrar och liknande för personal.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Hyran är med all säkerhet omsättningsbaserad (procent av försäljningsintäkten) plus ett fast (minimi)belopp i botten.

Senast redigerat av /jes den 2018-08-03 klockan 07:11:42.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nu vet jag inget om hur Jernhusens hyreskontrakt normalt ser ut - men jag har jobbat en del med SL (bland annat när Östra station byggdes om) och där förekom vad jag minns inga omsättningsbaserade hyror. Däremot gav SL kraftiga hyresnedsättningar vid intäktsbortfall i vissa fall, t ex till restaurangen vid Östra.

/TKO

Senast redigerat av TKO den 2018-08-03 klockan 08:56:48. Anledning: felkorrigering

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det borde ligga i Jernhusens intresse att ruljangsen hålls igång. Om det vid nästa trafikstörning stänger en massa butiker och matställen minskar attraktionskraften för stationen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det borde ligga i Jernhusens intresse att ruljangsen hålls igång. Om det vid nästa trafikstörning stänger en massa butiker och matställen minskar attraktionskraften för stationen.
    Ja när det gäller lokaluthyrningen får väl Jernhusen göra en rent kommersiell bedömning - vilket man förhoppningsvis är kapabel att göra.

Sen gick det knackigt för en del butiker redan innan sommarens trafikavstängning, antalet resande som passerar stationen har ju minskat drastiskt sedan pendeltågen hamnade en trappa ner... jag har t ex undrat hur Coops relativt nyöppnade och förhållandevis stora butik skall klara sej, men fram till sommaren gick det tydligen hyfsat bra trots att man till stor del tappat pendeltågsresenärerna som kunder.

/TKO

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Nu vet jag inget om hur Jernhusens hyreskontrakt normalt ser ut - men jag har jobbat en del med SL (bland annat när Östra station byggdes om) och där förekom vad jag minns inga omsättningsbaserade hyror. Däremot gav SL kraftiga hyresnedsättningar vid intäktsbortfall i vissa fall, t ex till restaurangen vid Östra.

/TKO
    Av rapporteringen har framgått att båda varianterna förekommer, dock inte vilka som har vad.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Sen gick det knackigt för en del butiker redan innan sommarens trafikavstängning, antalet resande som passerar stationen har ju minskat drastiskt sedan pendeltågen hamnade en trappa ner... jag har t ex undrat hur Coops relativt nyöppnade och förhållandevis stora butik skall klara sej, men fram till sommaren gick det tydligen hyfsat bra trots att man till stor del tappat pendeltågsresenärerna som kunder.
    Undras om pendeltågsresenärerna har varit det huvudsakliga kundsegmentet. Jag har aldrig i egenskap av sådan besökt butiken ifråga. Däremot har jag flera gånger och senast besökt butiken vid sen hemkomst med fjärrtåg eller inför sådan resa. Och jag har uppfattat de flesta samtidiga kunder som varande ute i samma ärende.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Undras om pendeltågsresenärerna har varit det huvudsakliga kundsegmentet. Jag har aldrig i egenskap av sådan besökt butiken ifråga. Däremot har jag flera gånger och senast besökt butiken vid sen hemkomst med fjärrtåg eller inför sådan resa. Och jag har uppfattat de flesta samtidiga kunder som varande ute i samma ärende.
    Mycket talar för att ovanstående är en riktig slutsats.
    Det var dock inte riktigt så man resonerade inom Coop/KfS när man beslutade om etableringen.

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Så är det nog. Pendlarna forsar igenom suckarnas gång men fjärrtågsresenärerna har mer tid och kan sitta ner på ett café i väntan på avgång , och alla reser inte till/från Stockholm utan det görs många byten med lite uppehåll att spendera på stationen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man kan jämföra med Flemingsberg. Kryllade av folk i vänthallen när jag kom dit strax efter kl 21 för några dar sen. Alla butiker hade stängt, hade varit trevligt
    om åtminstone Pressbyrån varit öppen. Kanske något att fundera över inför kommande sommaravstängningar både för SJ och butiksinnehavarna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Man kan jämföra med Flemingsberg. Kryllade av folk i vänthallen när jag kom dit strax efter kl 21 för några dar sen. Alla butiker hade stängt, hade varit trevligt
    om åtminstone Pressbyrån varit öppen. Kanske något att fundera över inför kommande sommaravstängningar både för SJ och butiksinnehavarna.
    Finns det en Pressbyrån där ö h t?/Ulf

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Finns det en Pressbyrån där ö h t?/Ulf
    Flemingsberg är en stor station, även utan vändande regionaltåg. 22 000 resande per dag i normalfall.
    Utbudet är utökat sedan något år, eftersom Jernhusen sett möjligheter att hyra ut mer och öka sina intäkter på stationen.

Serviceutbud Flemingsberg station.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •