Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fångsjöbacken

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fångsjöbacken

Sitter och läser SHK:s slutrapport gällande kollision vid Fångsjöbackens driftplats i oktober 2016.

Där nämns det att det ena tåget kom till driftplatsen visade infsi "kör 80, vänta stopp", kom in på normalhuvudspåret, hade stopp i mellansignalen. Tåget passerade msi och [B]efterföljande[B] stopplykta. Varför sitter stopplyktan efter mellansignalen? Är det inte vanligast med en stopplykta före mellansignalen för att kunna tillåta samtidig infart?

Sv: Fångsjöbacken

Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Där nämns det att det ena tåget kom till driftplatsen visade infsi "kör 80, vänta stopp", kom in på normalhuvudspåret, hade stopp i mellansignalen. Tåget passerade msi och [B]efterföljande[B] stopplykta. Varför sitter stopplyktan efter mellansignalen? Är det inte vanligast med en stopplykta före mellansignalen för att kunna tillåta samtidig infart?
    Det finns ju båda varianterna, kallade ESIK respektive ESIL, se exempelvis här. I trakerna av Fångsjöbacken skulle jag säga (utan att ha räknat exakt) att ESIL är den vanligare.

Tidigare diskussion i ämnet från 2011

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    I trakerna av Fångsjöbacken skulle jag säga (utan att ha räknat exakt) att ESIL är den vanligare.
    Nu har jag räknat lite:

Av de 16 driftplatserna mellan Bräcke och Långsele har 13 ESIL, 2 ESIK och 1 ingen samtig infart.
    Av de 11 driftplatserna mellan Långsele och Mellansel har 9 ESIL, resterande 2 ingen samtidighet.

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Nu har jag räknat lite:

Av de 16 driftplatserna mellan Bräcke och Långsele har 13 ESIL, 2 ESIK och 1 ingen samtig infart.
    Av de 11 driftplatserna mellan Långsele och Mellansel har 9 ESIL, resterande 2 ingen samtidighet.
    Tack för svar, kul att hela tiden lära sig nytt!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •