Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ktk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ktk

Det verkar vara problem med strömförsörjning utanför Borås..Någon som vet mer?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ktk

En traktor har rivit ner kontaktledningen mellan Varberg-Borås är det strömlöst i ett större område. Det påverkar Borås-Herrljunga, Borås-Hillared, Borås-Varberg samt vissa spår på västkustbanan.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bonzo Visa inlägg
    En traktor har rivit ner kontaktledningen mellan Varberg-Borås är det strömlöst i ett större område. Det påverkar Borås-Herrljunga, Borås-Hillared, Borås-Varberg samt vissa spår på västkustbanan.
    Hände vid Sundholmen mella Horred och Björketorp. Borås Tidning har en bild.

http://www.bt.se/mark/just-nu-trakto...fiken-pa-41an/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Hände vid Sundholmen mella Horred och Björketorp. Borås Tidning har en bild.

http://www.bt.se/mark/just-nu-trakto...fiken-pa-41an/
    Lite märkligt att det inte betraktas som ett brott att riva ner kontaktledningen. Inga tåg genom Borås sen kl 11.

Edit: Nu verkar trafiken vara igång genom Borås. 13821 var först 14:23.

Senast redigerat av Åke K den 2018-08-02 klockan 13:48:45.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Lite märkligt att det inte betraktas som ett brott att riva ner kontaktledningen. Inga tåg genom Borås sen kl 11.

Edit: Nu verkar trafiken vara igång genom Borås
    Vårdslöshet i trafik? Men den rubriceringen kanske inte tillämpas när det gäller uppenbar klantighet.

Men jag blir nyfiken - Hur kan en rivning fyra mil bort, på en annan bana, stoppa trafiken mot Kalmar? För inte stängs trafiken från Trollhättan till Göteborg av om det händer något på järnvägen genom Lerum. Släppte av en vän på Göteborg C som åker med 327. De kom till Borås eller möjligen lite utanför innan det blev stopp.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Andreas Karlsson Visa inlägg
    Vårdslöshet i trafik? Men den rubriceringen kanske inte tillämpas när det gäller uppenbar klantighet.

Men jag blir nyfiken - Hur kan en rivning fyra mil bort, på en annan bana, stoppa trafiken mot Kalmar? För inte stängs trafiken från Trollhättan till Göteborg av om det händer något på järnvägen genom Lerum. Släppte av en vän på Göteborg C som åker med 327. De kom till Borås eller möjligen lite utanför innan det blev stopp.
    Det finns en omformarstation närmare Varberg som matar Viskadalsbanan bl.a. Varför man inte lätt kan stänga av den och låta omformaren i Sjömarken hålla ställningarna vet jag inte. Kanske svårt att hålla isär matningarna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Markbladet - har flera bilder, dock ingen på syndaren..
    Hur kunde den här plankorsningen missas? Överraskades traktorföraren av bomfällning kanske? Fast en traktor kör ju inte så fort..

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Markbladet - har flera bilder, dock ingen på syndaren..
    Hur kunde den här plankorsningen missas? Överraskades traktorföraren av bomfällning kanske? Fast en traktor kör ju inte så fort..
    Det är halvbommar på platsen så det går alltså inte fastna mellan bommarna, åtminstone inte så länge man håller sig på rätt sida av vägen.

Enligt bilderna i Markbladet verkar det som om traktorn har kört på en stolpe, antagligen den som håller uppe bondfångaren.

Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2018-08-02 klockan 14:43:35.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är halvbommar på platsen så det går alltså inte fastna mellan bommarna, åtminstone inte så länge man håller sig på rätt sida av vägen. Så vitt jag förstår var inte heller någon bomfällning på gång när olyckan inträffade. Något tåg skall inte ha fastnat på platsen när det blev strömlöst.

Enligt bilderna i Markbladet verkar det som om traktorn har kört på en stolpe, antagligen den som håller uppe bondfångaren.
    Troligen har traktorn kört på den vågräta delan av bondfångaren och sen har stolparna böjts pga detta. Det blir en kraftig hävstångseffekt på toppen av stolparna. Fast det kan inte ha varit någon liten jordbrukstraktor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Troligen har traktorn kört på den vågräta delan av bondfångaren och sen har stolparna böjts pga detta. Det blir en kraftig hävstångseffekt på toppen av stolparna. Fast det kan inte ha varit någon liten jordbrukstraktor.
    Jordbrukstraktorer i Sverige är numera ofta hiskligt stora jämfört med som var brukligt i landet för några decennier sedan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är halvbommar på platsen så det går alltså inte fastna mellan bommarna, .
    Man fastnar inte mellan helbommar heller. Kör igenom bommarna bara! Visserligen kan det bli repor på fordonet, men det blir sannolikt mer repor om man står kvar på spåret.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Här kan ni se klantens resultat. I Grimsås hade någon kört på och vikit till ramen och skyltarna i vintras. Jag anmälde det till trafikverket så de fixade det före midsommar. I förra veckan när jag stannade för ett tåg såg jag att någon vridit till det igen. Det kan inte va långt ifrån att man hamnar i undre tråden, eller?
    finns det ingen kunskap längre i trafiken?

http://markbladet.se/?artikel=201808021252111537

Senast redigerat av Ingeville den 2018-08-02 klockan 15:54:41.

Jag tycker egentligen begreppet bondfångare är lite nedlåtande men i detta fallet verkar det ju stämma extra bra!

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Man fastnar inte mellan helbommar heller. Kör igenom bommarna bara! Visserligen kan det bli repor på fordonet, men det blir sannolikt mer repor om man står kvar på spåret.
    Förvisso. Men du vet säkert lika väl som jag att väldigt många bilister fastnar mellan bommarna eftersom de inte vågar köra igenom dem.

Medlem
    sep 2017

Det här visar sig bli ett riktigt stort avbrott. Stoppet på Viskadalsbanan beräknas pågå till i morgon vid 17-tiden. Även riksväg 41 drabbas och trafiken mellan Horred och Sundholmen hänvisas till andra, mindre vägar från i kväll vid 20-tiden fram till i morgon fredag cirka kl 17.00.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7012661

Medlem
    sep 2017

Det här visar sig bli ett riktigt stort avbrott. Stoppet på Viskadalsbanan beräknas pågå till i morgon vid 17-tiden. Även riksväg 41 drabbas och trafiken mellan Horred och Sundholmen hänvisas till andra, mindre vägar från i kväll vid 20-tiden fram till i morgon fredag cirka kl 17.00.
    Det blev inte så illa. Trafiken på väg 41 släpptes på tidigt i morse. Prognosen är nu satt till klockan 10.00 för återupptagen trafik på Viskadalsbanan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I GP står det att det var en grävmaskin som orsakade raset.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker rubriken på detta inlägg är missvisande. Med Ktk menar jag Kust till kust-banan. Detta inträffade ju på Viskadalsbanan. Dessutom tycker jag att rubriken istället kunde ha varit: Störning Varberg-Borås.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Jag tycker rubriken på detta inlägg är missvisande. Med Ktk menar jag Kust till kust-banan. Detta inträffade ju på Viskadalsbanan. Dessutom tycker jag att rubriken istället kunde ha varit: Störning Varberg-Borås.
    Även delar av kust-till-kust påverkades, men visst kunde rubriken varit tydligare. Dessutom bör dylika förkortningar undvikas, inte minst i rubriker.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förvisso. Men du vet säkert lika väl som jag att väldigt många bilister fastnar mellan bommarna eftersom de inte vågar köra igenom dem.
    Jovisst, det är just det jag vill framhålla, och som gör att jag inte gillar uttrycket "fastna mellan bommarna".
    Bommarna är inget mekaniskt hinder, utan en signal. Synd att allmänheten har så svårt att ta till sig detta.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •