Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: "SJ-utmanare fortsätter blöda"

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

"SJ-utmanare fortsätter blöda"

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: "SJ-utmanare fortsätter blöda"

Och vi får åter höra det vanliga gnället...

Är det inte lika bra att MTR inser hur verkligheten ser ut och lägger ner verksamheten eftersom man uppenbarligen inte klarar av att konkurrera på den fria marknaden?

/TKO

- - -
    Medlem
    mar 2018

Man kan ju inte samtidigt slå sig för bröstet och skryta med hur myckat bättre än SJ man är och samtidigt kräva att SJ skall sälja biljetter för dem. Hål i huvet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Man kan ju inte samtidigt slå sig för bröstet och skryta med hur myckat bättre än SJ man är och samtidigt kräva att SJ skall sälja biljetter för dem. Hål i huvet.
    Varför inte? MTR anser sig vara bättre på att driva tågtrafik men SJ är bättre på att sälja biljetter...

Senast redigerat av Mattias C den 2018-08-02 klockan 11:28:20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det skrivs om i artikeln om större kostnader för marknadsföring? Hur mycket marknadsföring har MTR gjort? Jag är ingen större konsument av reklam men jag kan inte påminna mig några större reklamkampanjer från MTRs sida. Med större menar jag reklam som även når personer som normalt inte åker kollektivt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är väldigt nyfiken på hur det skulle gått om MTR hade köpt snabba tåg i stället för att köpa tåg snabbt. Så att de kunde köra kanske 5 minuter snabbare än SJ på sträckan (Mjuka boggier + Lutning + Många kW på många hjul). Då hade de kunnat mycket tydligt marknadsföras som som det snabbaste tåget.

Dagens produkt känns beige tycker jag eftersom den är: Lite långsammare, lite billigare, lite mindre tåg, litet utbud av mat och dryck. Tänk om de hade haft en spetsprodukt: Snabbare, Restaurang a la Blå Tåget, Stor kapacitet, ny prissättning.

Funderar också på varför de inte säljer allas biljetter på sin hemsida så att de blir den nya standardstället att boka biljetter. Nu är ju MTR-webben helt värdelös för alla som ska resa vidare med anslutande tåg eller inte alltid reser bara mellan CST-G. Så varför ska man hela tiden kolla på den också? Dess utom har det hänt för mig många gånger att MTR är dyrare när jag ska boka (2-6 veckor innan resa) då tappar man ju också sugen på att kolla på 2 ställen. Skulle ju vara mycket bättre att MTR satte sitt pris 20% under SJs närmsta avgång?

Passagerare Mikael Ritts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag håller med, absolut!!

SJs hemsida utvecklades av SJ och alla kostnader för utvecklingen, hemsidans drift och underhall betalas av SJ. När man äga en sak måste man inte "låna" den till andra - punkt och slut.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Varför inte? MTR anser sig vara bättre på att driva tågtrafik men SJ är bättre på att sälja biljetter...
    Håller med.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av martin23 Visa inlägg
    Jag är väldigt nyfiken på hur det skulle gått om MTR hade köpt snabba tåg i stället för att köpa tåg snabbt. Så att de kunde köra kanske 5 minuter snabbare än SJ på sträckan (Mjuka boggier + Lutning + Många kW på många hjul). Då hade de kunnat mycket tydligt marknadsföras som som det snabbaste tåget.

Dagens produkt känns beige tycker jag eftersom den är: Lite långsammare, lite billigare, lite mindre tåg, litet utbud av mat och dryck. Tänk om de hade haft en spetsprodukt: Snabbare, Restaurang a la Blå Tåget, Stor kapacitet, ny prissättning.

Funderar också på varför de inte säljer allas biljetter på sin hemsida så att de blir den nya standardstället att boka biljetter. Nu är ju MTR-webben helt värdelös för alla som ska resa vidare med anslutande tåg eller inte alltid reser bara mellan CST-G. Så varför ska man hela tiden kolla på den också? Dess utom har det hänt för mig många gånger att MTR är dyrare när jag ska boka (2-6 veckor innan resa) då tappar man ju också sugen på att kolla på 2 ställen. Skulle ju vara mycket bättre att MTR satte sitt pris 20% under SJs närmsta avgång?
    Ja om MTR skall kräva att SJ säljer deras biljetter så är det ju rimligt att MTR också säljer SJs biljetter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag uppfattar det som att MTR Express ifrågasätter om SJ missbrukar sin marknadsdominans på tågbiljettförsäljningsområdet genom att släppa in vissa men inte andra i den säljkanalen. Frågan är för all del berättigad, och SJ håller sin linje, självklart, i väntan på att se om MTR lyckas få det prövat och SJ fällda. MTR skulle med all säkerhet agera likadant som SJ om det var MTR som satt på trumf och ägde säljkanalen. Alla resonemang som bottnar i hur man som privatperson ser på sina rättigheter och äganderätt är helt ovidkommande.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Micke Carlsson Visa inlägg
    Jag uppfattar det som att MTR Express ifrågasätter om SJ missbrukar sin marknadsdominans på tågbiljettförsäljningsområdet genom att släppa in vissa men inte andra i den säljkanalen. Frågan är för all del berättigad, och SJ håller sin linje, självklart, i väntan på att se om MTR lyckas få det prövat och SJ fällda.
    MTR säljer inte SJ biljetter.. De kanske borde börja med det, och visa att de inte försöker låsa in ”sina” kunder i sist system. Vad hindrar MTR att ansluta sig till resplussystemet? Eller så kanske de kan testa att ha anslutningsresor i samarbete med taxibolag eller något annat nytt.

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Fast hur bra är SJ när man inte kan köpa en tågresa om man vill resa 6:e september eller senare? Det finns gott om anledningar till att man vill ha sin resa bokat en tid innan...

Senast redigerat av Robert den 2018-08-02 klockan 18:40:09.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Fast hur bra är SJ när man inte kan köpa en tågresa om man vill resa 6:e september eller senare? Det finns gott om anledningar till att man vill ha sin resa bokat en tid innan...

Frågan är ju bara om det är SJ eller Trafikverket som har bollen, eftersom orsaken anges vara planering releaterad till banarbeten. I värsta fall så går det att boka regionaltågen, men det är ju ingen höjdare tids- eller komfortmässigt. Oavsett vem som är skyldig så ger det svensk järnväg en genommurken sliper i betyg att man inte kan boka när det börjar närma sig en månad före avgång.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    MTR säljer inte SJ biljetter.. De kanske borde börja med det, och visa att de inte försöker låsa in ”sina” kunder i sist system. Vad hindrar MTR att ansluta sig till resplussystemet? Eller så kanske de kan testa att ha anslutningsresor i samarbete med taxibolag eller något annat nytt.
    Sätt dig gärna in i konkurrenslagdtiftningen så ser du att det är helt irrelevant om MTR säljer SJ-resor eller ej.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    Finns inga hinder för MTR att vara med i resplus och man är också med i resplus. Men säljer alltså inte självt resplusresor lika lite som SJ säljer resplus med MTR. Men bokar du på annat håll så går det.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

MTR låter som en glupsk gökunge som kräver att få saker serverade gratis. När man gnäller på SJ vinner man väl en del stilpoäng hos den falangen som tror på den fria marknaden och dess förmåga att lösa diverse problem (och dessa människor åker antagligen redan med MTR i st f SJ). Exakt VAD tillför MTR Express egentligen den svenska järnvägen förutom möjligen fler sittplatser G-Cst?!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mikael Ritt Visa inlägg
    Jag håller med, absolut!!

SJs hemsida utvecklades av SJ och alla kostnader för utvecklingen, hemsidans drift och underhall betalas av SJ. När man äga en sak måste man inte "låna" den till andra - punkt och slut.
    SJ tar en provision på 7% eller vad det var av Snälltåget, Tågab, länstrafikbolagen och expressbussarna.
    Det kompenserar väl SJ för kostnaderna de lagt på systemet.
    Vem äger det bakomliggande biljettsystemet Linkon?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    SJ tar en provision på 7% eller vad det var av Snälltåget, Tågab, länstrafikbolagen och expressbussarna.
    Det kompenserar väl SJ för kostnaderna de lagt på systemet.

Vem äger det bakomliggande biljettsystemet Linkon?
    Ja, det bakomliggande är Linkons, även om Linkon namnändrat till SilverRail Technologies AB, se https://www.silverrailtech.com/linkon/

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av martin23 Visa inlägg

Förklaringen är tämligen enkel. Anskaffning av en annan fordonstyp (enligt ovan) hade tagit längre tid och varit betydligt dyrare.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Janne Petersson Visa inlägg
    MTR låter som en glupsk gökunge som kräver att få saker serverade gratis. När man gnäller på SJ vinner man väl en del stilpoäng hos den falangen som tror på den fria marknaden och dess förmåga att lösa diverse problem (och dessa människor åker antagligen redan med MTR i st f SJ). Exakt VAD tillför MTR Express egentligen den svenska järnvägen förutom möjligen fler sittplatser G-Cst?!
    MTR har lett till priskonkurrens på sträckan Stockholm-Göteborg . SJ kunde ju tidigare ta ut snudd på vad som helst på den sträckan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •