I Borås tidning om MTR:
http://www.bt.se/boras/sj-utmanare-fortsatter-bloda-2/
I Borås tidning om MTR:
http://www.bt.se/boras/sj-utmanare-fortsatter-bloda-2/
Och vi får åter höra det vanliga gnället...
Är det inte lika bra att MTR inser hur verkligheten ser ut och lägger ner verksamheten eftersom man uppenbarligen inte klarar av att konkurrera på den fria marknaden?
/TKO
Man kan ju inte samtidigt slå sig för bröstet och skryta med hur myckat bättre än SJ man är och samtidigt kräva att SJ skall sälja biljetter för dem. Hål i huvet.
Det skrivs om i artikeln om större kostnader för marknadsföring? Hur mycket marknadsföring har MTR gjort? Jag är ingen större konsument av reklam men jag kan inte påminna mig några större reklamkampanjer från MTRs sida. Med större menar jag reklam som även når personer som normalt inte åker kollektivt.
Jag är väldigt nyfiken på hur det skulle gått om MTR hade köpt snabba tåg i stället för att köpa tåg snabbt. Så att de kunde köra kanske 5 minuter snabbare än SJ på sträckan (Mjuka boggier + Lutning + Många kW på många hjul). Då hade de kunnat mycket tydligt marknadsföras som som det snabbaste tåget.
Dagens produkt känns beige tycker jag eftersom den är: Lite långsammare, lite billigare, lite mindre tåg, litet utbud av mat och dryck. Tänk om de hade haft en spetsprodukt: Snabbare, Restaurang a la Blå Tåget, Stor kapacitet, ny prissättning.
Funderar också på varför de inte säljer allas biljetter på sin hemsida så att de blir den nya standardstället att boka biljetter. Nu är ju MTR-webben helt värdelös för alla som ska resa vidare med anslutande tåg eller inte alltid reser bara mellan CST-G. Så varför ska man hela tiden kolla på den också? Dess utom har det hänt för mig många gånger att MTR är dyrare när jag ska boka (2-6 veckor innan resa) då tappar man ju också sugen på att kolla på 2 ställen. Skulle ju vara mycket bättre att MTR satte sitt pris 20% under SJs närmsta avgång?
Jag uppfattar det som att MTR Express ifrågasätter om SJ missbrukar sin marknadsdominans på tågbiljettförsäljningsområdet genom att släppa in vissa men inte andra i den säljkanalen. Frågan är för all del berättigad, och SJ håller sin linje, självklart, i väntan på att se om MTR lyckas få det prövat och SJ fällda. MTR skulle med all säkerhet agera likadant som SJ om det var MTR som satt på trumf och ägde säljkanalen. Alla resonemang som bottnar i hur man som privatperson ser på sina rättigheter och äganderätt är helt ovidkommande.
MTR säljer inte SJ biljetter.. De kanske borde börja med det, och visa att de inte försöker låsa in ”sina” kunder i sist system.Vad hindrar MTR att ansluta sig till resplussystemet? Eller så kanske de kan testa att ha anslutningsresor i samarbete med taxibolag eller något annat nytt.
Senast redigerat av Robert den 2018-08-02 klockan 18:40:09.
Frågan är ju bara om det är SJ eller Trafikverket som har bollen, eftersom orsaken anges vara planering releaterad till banarbeten. I värsta fall så går det att boka regionaltågen, men det är ju ingen höjdare tids- eller komfortmässigt. Oavsett vem som är skyldig så ger det svensk järnväg en genommurken sliper i betyg att man inte kan boka när det börjar närma sig en månad före avgång.
MTR låter som en glupsk gökunge som kräver att få saker serverade gratis. När man gnäller på SJ vinner man väl en del stilpoäng hos den falangen som tror på den fria marknaden och dess förmåga att lösa diverse problem (och dessa människor åker antagligen redan med MTR i st f SJ). Exakt VAD tillför MTR Express egentligen den svenska järnvägen förutom möjligen fler sittplatser G-Cst?!
Ja, det bakomliggande är Linkons, även om Linkon namnändrat till SilverRail Technologies AB, se https://www.silverrailtech.com/linkon/