Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Mmmm.. Mb

1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018

Mmmm.. Mb

Mb 4002 med sin syster befann sig igår (31/7) i Borlänge.

Namn:  20180731 Borlänge 1048 DSC_7836.jpg
Visningar: 2295
Storlek:  718,4 KB

Vem får första bilden på Mb i stålpendeln..inte jag i alla fall..

Senast redigerat av Johan Siirak den 2018-08-01 klockan 18:17:39. Anledning: Layout

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mmmm.. Mb

Säga vad man vill om utseendet men loket utstrålar kraft utan att gå till överdrift. TRAXXar och VECTRONer kan se sig distanserade.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Maskinrumsfönster verkar inte ha någon högre prioritet på moderna ellok...

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Ofta finns det bara en central gång i mitten, vore bättre med takfönster.

Senast redigerat av Åke K den 2018-08-01 klockan 20:28:52.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Ofta finns det bara en central gång i mitten, vore bättre med takfönster.
    Det förklarar saken, tack.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Förutom att gången numera ligger i mitten (STOR förbättring av arbetsmiljön), så är belysningen också ljusår bättre på moderna lok och går oftast att tända även när batteriet i övrigt är frånslaget. Fönster är således helt obsoleta.

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Fast Mb har sidogångar på samma sätt som en Rc/Rd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag noterar att man nu har gjort ytterligare inkonsekvens när det gäller nr och littera. Att man betecknade litteran Mb följer ett äldre system men att man sedan numrerat det enligt det nya systemet. Varför inte följa antingen det gamla och fortsätta numreringen efter Re-loken eller helt gå in för det nya systemet med enbart siffror?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Snygg design tycker jag. Det tar lite emot att säga det men här ligger nog Green Cargo före Hectors designval.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Ojdå. Fast man har skippat fönstren ändå.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Jag noterar att man nu har gjort ytterligare inkonsekvens när det gäller nr och littera. Att man betecknade litteran Mb följer ett äldre system men att man sedan numrerat det enligt det nya systemet. Varför inte följa antingen det gamla och fortsätta numreringen efter Re-loken eller helt gå in för det nya systemet med enbart siffror?
    Jag förstår inte riktigt.
    Fordonet måste ju numreras och märkas enligt de nya reglerna för EVN-nummer, och det har GC också gjort.
    Sen har de följt samma princip som t.ex. SJ att man dessutom märker upp med ett mer klassiskt svenskt litterara, samt att man antingen markerar vad som är ett kort individnummer (i detta fall 4002) eller skriver dit det gamla numret separat.
    På samma sätt som de redan tidigare gjort på t.ex. Re, se denna bild.

Tanken är väl att internt kan GC:s personal tala om typen Mb till skillnad från Rc2 och Rd2 och Re, och de kan tala om individen 4002 till skillnad från alla andra individer.

Tänkte du att man i stället för 4002 skulle valt några siffror som antingen är numret högre än GC:s högsta nummer enligt gamla numreringen (alltså något runt 1300), eller numret högre än det sista Rc-loket överhuvudtaget, eller numret högre än något annat el-lok Gc köpt på senare år?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Mmmm.. Mb Transformatorns placering avgör

Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Fast Mb har sidogångar på samma sätt som en Rc/Rd.
    Litt Mb har transformatorn placerad på traditionellt ellokvis d v s i mitten på loket. Traxx, IORE och Vectron m fl Siemens Bo'Bo'-lok har den placerad under durkarna mellan boggierna. Traxx diesellok har två sidogångar och två mittgångar vilket förmodligen även Siemens motsvarighet har.
    På Mb sitter boggierna tämligen tätt och dessutom har de boggikoppling vilket omöjliggör undergolvstransformator. Om boggikopplingen slopas på Mb skulle det förmodligen vara möjligt att ha undergolvtransformator även på litt Mb.
    Ett ovanligt lok är de usbesiska Bo'Bo'Bo'-lok som tillverkats i Kina med teknik avledd från Siemens. Det var usbekerna som ville ha TriBo'-lok medan kineserna ville leverera Co'Co'-lok. Resultatet blev ett lok med mittgång och transformatorn på ena sidan om gången. Enligt kineser på platsen var det inga problem med vikterna och deras fördelning.

Enligt konkurrent till de tyska tillverkarna är dragkraftöverföring med drag/tryckstänger ogynnsamt beträffande hjulslitage.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Till Ulf Broman: Min tanke var att man antingen skulle fortsätta efter Re 1438 med Mb 1439-(och framåt) eller helt följt den nummerkod som föreskrivits och som anges på lokets sidor. Nu är det en sammanblandning av båda systemen. Men i princip saknar det betydelse hur man betecknar fordonen. Det viktiga är att man kan särskilja varje individ. Det finns så många underliga "snedsteg" som förekommit under årens lopp när det gäller loklittera så jag är inte förvånad. Jag bara konstaterar faktum.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Till Ulf Broman: Min tanke var att man antingen skulle fortsätta efter Re 1438 med Mb 1439-(och framåt) eller helt följt den nummerkod som föreskrivits och som anges på lokets sidor. Nu är det en sammanblandning av båda systemen. Men i princip saknar det betydelse hur man betecknar fordonen. Det viktiga är att man kan särskilja varje individ. Det finns så många underliga "snedsteg" som förekommit under årens lopp när det gäller loklittera så jag är inte förvånad. Jag bara konstaterar faktum.
    Jag förstår fortfarande inte. Tycker du att Re-loket 1424 jag länkade till är mer konsekvent uppmärkt, eller är det samma sammanblandning på det?
    GC kan ju inte helt självklart fortsätta med 1439 eftersom det kan finnas något annat svensk-registrerat lok (med annan ägare) som fått det numret.
    Kan det vara så att GC hoppat från 1439 till 4001 för att man vill kunna få en egen serie om man köper in flera lok något år senare?

PS: För att svaret skall hamna under rätt inlägg (vilket ditt ju inte gjorde) är det bara att se till att klicka på den knapp "Svara" (eller ännu hellre" Svara med citat" ) som ligger direkt under inlägget jag skrev. Använd inte den stora knappen "+Nytt svar i ämnet", den ger bara konstiga inlägg, tycker jag. DS

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Re 1424 är i fronten märkt just Re 1424, och nertill på sidan är det märkt ”Re 91 74 000 1424-2 S-GC”.

Mb 4002 är i fronten märkt just Mb 4002, och nertill på sidan är det märkt ”Mb 91 74 000 4002-3 S-GC”.

Vad är skillnaden, förutom just littera och individnummer?
    /A

Senast redigerat av ArneL den 2018-08-02 klockan 17:53:18.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag förstår fortfarande inte. Tycker du att Re-loket 1424 jag länkade till är mer konsekvent uppmärkt, eller är det samma sammanblandning på det?
    GC kan ju inte helt självklart fortsätta med 1439 eftersom det kan finnas något annat svensk-registrerat lok (med annan ägare) som fått det numret.
    Kan det vara så att GC hoppat från 1439 till 4001 för att man vill kunna få en egen serie om man köper in flera lok något år senare?

PS: För att svaret skall hamna under rätt inlägg (vilket ditt ju inte gjorde) är det bara att se till att klicka på den knapp "Svara" (eller ännu hellre" Svara med citat" ) som ligger direkt under inlägget jag skrev. Använd inte den stora knappen "+Nytt svar i ämnet", den ger bara konstiga inlägg, tycker jag. DS
    PerLj menar nog att man i stället för litteror kan ha typbeteckningar med siffror som t ex Hector Rail har.

Hur gör du för att komma till någon visning där det spelar någon roll vems inlägg man svarar på?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    PerLj menar nog att man i stället för litteror kan ha typbeteckningar med siffror som t ex Hector Rail har.

Hur gör du för att komma till någon visning där det spelar någon roll vems inlägg man svarar på?
    Ang Hector:
    Det populärlittera som används (t.ex. 441), verkar finnas med som en del i EVN-numret också. Fast checksiffran blir olika i kortnumret och EVNnumret.
    När Gc har bostavslittera på alla andra lok är det väl rimligt att fortsätta. Medan Hector började med siffror och fortsätter med det.

Ang visning:
    Jag har hybridvisning inställt som standard under Inställningar, men vill du prova finns en Visa-knapp uppe till höger.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •