Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ossi trifft Wessi - artikel i Süddeutsche

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ossi trifft Wessi - artikel i Süddeutsche

Mitt husorgan "Süddeutsche Zeitung" hade den 27:e juli en artikel om motorvagnstågen VT18.16 och VT 11.5 som nu finns att beskåda på järnvägsmuseet i Nürnberg.

Luxusresiezüge: Ossi trifft Wessi

tipsar

Genosse Ohlsson

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ossi trifft Wessi - artikel i Süddeutsche

Oj vilka minnen bilden väcker. En god vän och jag skulle resa till Paris. Året var 1961 och vi var jättesugna på att ta det fantasieggande TEE-tåget ända från Hamburg. Som bekant medförde detta lyxtåg bara 1 klassresenärer, så det fick bli övernattning i Köln och TEE den något billigare vägen till Paris.

Ombord i denna imponerande VT 11.5 kunde vi vräka oss ensamma i egen kupé. Min gode vän skyndade sig till tågets Geschäftsraum där han utnyttjade möjligheten att diktera ett ”ytterst viktigt” telegram för utrymmets medföljande sekreterare. Därefter passade han på att ringa ett ännu viktigare telefonsamtal till Stockholm. Jag nöjde mig med att hänfört titta på, eftersom reskassan allaredan blivit för svårt ansträngd av biljettinköpet.

Något år senare var det dags för en resa till Warszawa med samme gode vän. Vi tog Neptun Express från Köpenhamn till Gedser för vidarebefordran med färja till Warnemünde där en av DR:s skrytbyggen VT 18.16 väntade för att ta oss till Berlin Ostbahnhof. Att VT 18.16 som Süddeutsche Zeitung antyder skulle gå ända från Köpenhamn stämmer inte. Åtminstone inte den dagen vi reste.

Ombord på färjan uppsökte vi självfallet omedelbart restaurangen för att äta. Men, ve och fasa, gode vännen upptäckte att han glömt sin portfölj inklusive hela reskassan i den danska vagn som vi lämnat Gedser. Han lämnade bordet och försvann för att ”tala med kaptenen” som han sa. Jag satt lugnt kvar och inväntade maten varpå färjan till min oerhörda häpnad plötsligt gick tillbaka till färjeläget. På något mirakulöst sätt hade detta fenomen till god vän förmått skepparen att vända båten. Tro det eller ej, men i hamnen stod en järnvägsman med gode vännens portfölj som slängdes ombord på färjan som därpå genast satte fart mot Warnemünde. Dit anlände vi en halvtimme efter tidtabell.

Men som alla förstår, tyska järnvägar, vare sig de är Ossis eller Wessis, gillar inte att komma för sent. Tågbefälhavaren på Neptun Express var inte lika förstående som skepparen på DSB-färjan.

Följaktligen har jag aldrig åkt VT 18.16. Men det var bra nära.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-08-01 klockan 19:52:47.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Är lite osäker men jag tror att VT 18.16 varit i Malmö en gång i samband med ett scoutläger, eller liknande.
    Har för mig att jag läst detta i någon tysk tågtidning. Tror någon kan dementera eller bekräfta.
    -Per

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    Är lite osäker men jag tror att VT 18.16 varit i Malmö en gång i samband med ett scoutläger, eller liknande.
    Har för mig att jag läst detta i någon tysk tågtidning. Tror någon kan dementera eller bekräfta.
    -Per
    Jag tror att det VT18.16 som regelbundet gick på Malmö i några tidtabeller. Det står i länkade artikeln "Der Berlinaren schließlich verband Ost-Berlin mit Malmö".

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Motorvagnståg av DR:s typ VT 18.16 gick i daglig trafik Malmö - Berlin och åter i två eller tre tidtabellsperioder i slutet av 1960-talet. De övernattade i Malmö. Jag har sett ett sådant och tagit en bild av det i Malmö. Kan inte visa bilden i dag, men kanske i morgon.
    Vid ett tillfälle för kanske ca tio år sedan gjorde det bevarade motorvagnssättet av denna typ dessutom ett tillfälligt gästspel som extratåg på sträckan Trelleborg - Malmö.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tror att det VT18.16 som regelbundet gick på Malmö i några tidtabeller. Det står i länkade artikeln "Der Berlinaren schließlich verband Ost-Berlin mit Malmö".
    Visst gick det regelbundet några år Berlin-Malmö. DR-förare medföljde och körde Trelleborg-Malmö med en SJ-förare som lots.

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Motorvagnståg av DR:s typ VT 18.16 gick i daglig trafik Malmö - Berlin och åter i två eller tre tidtabellsperioder i slutet av 1960-talet.
    Insatsen började med sommartidtabellen 1968 och slutade sommar 1970.

Vid ett tillfälle för kanske ca tio år sedan gjorde det bevarade motorvagnssättet av denna typ dessutom ett tillfälligt gästspel som extratåg på sträckan Trelleborg - Malmö.
    5 - 7 april 2003 som del av avskedsturen: http://www.gerdboehmer-berlinereisen.../sf042003.html.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Året var 1961...

Något år senare var det dags för en resa till Warszawa med samme gode vän. Vi tog Neptun Express från Köpenhamn till Gedser för vidarebefordran med färja till Warnemünde där en av DR:s skrytbyggen VT 18.16 väntade för att ta oss till Berlin Ostbahnhof. Att VT 18.16 som Süddeutsche Zeitung antyder skulle gå ända från Köpenhamn stämmer inte. Åtminstone inte den dagen vi reste.
    Står inte exakt vilket år du åkte men något år senare tolkar jag som 1962 eller 1963. Det var vid tidtabellsskiftet 1964 (mer exakt 31 maj) som 'Neptun' med VT18.16 började gå direkt till Köpenhamn. Innan dess vände 'Neptun' i Warnemünde. Observera dock att första VT18.16 kom 1963 och serieleveransen 1965 så innan dess var det äldre tågsätt (VT137) i tåget. 1964-1965 gick Neptun med VT18.16 varannan dag och VT137 varannan dag då det ju bara fanns en VT18.16. Då resandetalen inte var så jättestora och det fanns viktigare tåg (t.ex. från 1968 'Berlinaren' till Malmö) så snart gick dock 'Neptun' rätt ofta med äldre tågsätt igen. Från 1968 utgjordes ena omloppet av DSB:s äldre Lyn-tåg och från 1971 stod DSB för båda omloppen (och 1973 blev det ett loktåg).

/Måns

Senast redigerat av Måns Johannesson den 2018-08-01 klockan 20:38:51.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Det sägs att VT18.16 var känt som smuggeltåg bland den svenska personalen. Om den svenska personalen öppnade apparatskåp, hållare för pappershanddukar m.m. ombord, brukade dessa vara fulla av billig östtysk smuggelsprit På samma sätt som Stockholmspersonalen "handlade" från de västtyska sovvagnskonduktörerna i Alfred Nobel

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Motorvagnståg av DR:s typ VT 18.16 gick i daglig trafik Malmö - Berlin och åter i två eller tre tidtabellsperioder i slutet av 1960-talet. De övernattade i Malmö. Jag har sett ett sådant och tagit en bild av det i Malmö. Kan inte visa bilden i dag, men kanske i morgon.
    Här reprisvisar jag bilden som jag tog på Malmö C på morgonen den 13 juli 1968 av DR VT18.16.06 ”Berlinaren”:

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Janne Petersson Visa inlägg
    På samma sätt som Stockholmspersonalen "handlade" från de västtyska sovvagnskonduktörerna i Alfred Nobel
    Förekom detta alltså gentemot Västtyskland så sent som åren efter 1987? Det var en smula överraskande att man höll på med sådant så sent.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Förekom detta alltså gentemot Västtyskland så sent som åren efter 1987? Det var en smula överraskande att man höll på med sådant så sent.
    Det var ju först år 2000 som Sverige började släppa på begränsningarna på alkoholinförseln, 2004 var ju dom reglerna som gäller idag införda .
    Hade Alfred Nobel kört idag så hade det väl varit tvungen att medföra en extra resegodsvagn, som turistbussarna som medför en kärra.

M.V.H Anders.k.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Det var ju först år 2000 som Sverige började släppa på begränsningarna på alkoholinförseln, 2004 var ju dom reglerna som gäller idag införda .
    Hade Alfred Nobel kört idag så hade det väl varit tvungen att medföra en extra resegodsvagn, som turistbussarna som medför en kärra.

M.V.H Anders.k.
    När Öresundstågen började köra hade de ett SJ-DSB-gemensamt "Safety onboard"-kort som förutom en ritning över tåget med alla brandsläckares placering m.m. innehöll uppgifter om hur mycket alkohol man fick ta med sig över Sveriges gräns. Jag har kvar ett och kunde inte låta bli att leta fram det och kolla: När Öresundsbron öppnade år 2000 fick man ta med sig 1 liter sprit, 3 liter "starkvin", 20 liter vin, 24 liter öl samt 400 cig eller motsvarande piptobak etc. Känns ganska avlägset i dagens läge

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •