Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Senaste nytt från Sundbyberg

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    915

    Senaste nytt från Sundbyberg



    Bangården söder om Sundbybergs station är nu i stort sett helt spårsanerat. Det finns inga farbara sidospår och nu kvarstår endast de två huvudspåren. I går kväll höll man på med kontaktledningsarbeten på dubbelspåret vilket kanske är en förklaring till varför sträckan är avstängd för trafik. Lustigt nog hade SvD en artikel i dagens tidning som handlade om risken för avstängda järnvägar på grund av solkurvor m.m. som man illustrerade med en bild från Sundbybergs bangård med två uppställda X10:or.

    Timmerbilen på bilden kommer från Henrik Fredrikssons Åkeri i Ljungskile och lastar kasserade slipers som med all sannolikhet ska gå till IQR (fd. Svenska Slipers) i Trollhättan. De krossas där till bränsleflis som eldas i svenska värmeverk som har tillstånd och teknik att elda denna typ av träbränsle. I det här fallet fanns det ju inte heller längre något lastspår som möjliggjorde järnvägstransport

    Mvh/Alex


  2. #2
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    818

    Sv: Senaste nytt från Sundbyberg

    Lite trist är det allt...
    Sumpan var en tämligen bevarad genuin järnvägsmiljö, och hade till och med sporadisk säsongsvis godstrafik in i det sista. Nåja, det är ju för en för järnvägen god sak som detta görs (fyrspår), och jag hann faktiskt några få gånger med att få ställa upp och klargöra tåg på bangården.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    63

    Sv: Senaste nytt från Sundbyberg

    Där rök den sista någotsånär centralt placerade frilasten i Stockholmsregionen. Prata om klimatsmarta transporter går bra, men hur skall vi omsätta det i praktiken?


  4. #4
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    818

    Sv: Senaste nytt från Sundbyberg

    Citat Ursprungligen postat av Godsskada Visa inlägg
    Där rök den sista någotsånär centralt placerade frilasten i Stockholmsregionen. Prata om klimatsmarta transporter går bra, men hur skall vi omsätta det i praktiken?
    Tomteboda, finns det inte frilast där?


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Senaste nytt från Sundbyberg

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Tomteboda, finns det inte frilast där?
    Jo. Och i Jordbro.
    Även Upplands Väsby torde vara möjligt att trafikera.
    Dessutom går det säkert att använda hamnspår i Värtan/Frihamnen för frilast om någon hugad spekulant dyker upp.

    Jag är tveksam till hur det är i Årsta/Älvsjö Gbg - men där kan frilastmöjligheten finnas kvar.

    Kort sagt - det är inte brister i infrastrukturen som gör att vagnslasttrafiken till och från Stockholm i stort sett försvunnit utan snarare transportköparnas ointresse för järnvägstrafik.

    /TKO


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    915

    Sv: Senaste nytt från Sundbyberg

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Tomteboda, finns det inte frilast där?
    Tomteboda används väl bl.a. nu för att lasta om material till upprustningen av Getingmidjan.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Senaste nytt från Sundbyberg

    Just nu är det så. Även Älvsbyhus brukar använda spåren för att lasta om husmoduler.
    Åtminstone tidigare lastades även bulkbehållare med socker om för vidare transport till Rotebro och Väsby.

    /TKO


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    915

    Sv: Senaste nytt från Sundbyberg

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jo. Och i Jordbro.

    Dessutom går det säkert att använda hamnspår i Värtan/Frihamnen för frilast om någon hugad spekulant dyker upp.
    Tyvärr kommer nog Värtan (Östra bangården) och Frihamnen att ryka inom några år. Här ska byggas bostäder m.m. Kvar blir "bara" Värtans Värmeverk och eventuellt ny anläggning för Cementa mot Lidingöbron till. Även om det kommer att vara mycket växling in på dessa spår så är de nog att betrakta som stängda industrispår för annan verksamhet. Västra bangården kommer att var kvar men bara som överlämningsbangård och här finns inga lastspår.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Senaste nytt från Sundbyberg

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Tyvärr kommer nog Värtan (Östra bangården) och Frihamnen att ryka inom några år. Här ska byggas bostäder m.m. Kvar blir "bara" Värtans Värmeverk och eventuellt ny anläggning för Cementa mot Lidingöbron till. Även om det kommer att vara mycket växling in på dessa spår så är de nog att betrakta som stängda industrispår för annan verksamhet. Västra bangården kommer att var kvar men bara som överlämningsbangård och här finns inga lastspår.
    Visst är det så!
    Men det är som sagt inte bristande infrastruktur utan bristande efterfrågan som är problemet.
    För övrigt tror jag det fortfarande finns frilastmöjlighet i Spånga, om den inte försvunnit i samband med det pågående fyrspårsbygget.

    /TKO


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    915

    Sv: Senaste nytt från Sundbyberg

    Citat Ursprungligen postat av Godsskada Visa inlägg
    Där rök den sista någotsånär centralt placerade frilasten i Stockholmsregionen. Prata om klimatsmarta transporter går bra, men hur skall vi omsätta det i praktiken?
    Allt man gör i Sundbyberg har förstås kopplingar till det bygget av det nya nedsänkta fyrspåret + nybyggnation ovanför och området kommer att vara en stor arbetsplats de närmaste 10 åren. Kanske ger en viss förståelse för att gör som man gör.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •