Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: "Finns ingen personal att fråga" - Finns det tåg utan ombordpersonal?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Finns ingen personal att fråga" - Finns det tåg utan ombordpersonal?

Ett vanligt klagomål i sociala medier är att resenär på tåget behöver hjälp av tågpersonalen men hittar ingen att fråga - "Finns ingen personal att fråga" brukar man uttrycka sig.

- Så jag funderar hur vanligt det är att tåg avgår utan ombordpersonal?

Jag har aldrig upplevt det men jag har sett någon tråd på PV i ämnet att det lär förekomma.

Sedan är det en annan sak att det kan vara svårt att hitta personalen och att dom är väldigt upptagna när det strulat till sig - men ombordspersonallöst har jag i alla fall aldrig rest med SJ.

/Jan-Erik

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-07-31 klockan 13:58:50.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: "Finns ingen personal att fråga" - Finns det tåg utan ombordpersonal?

Det händer ofta att multade tåg bara har personal i ett av tågsätten. Folk känner dessutom inte till att det finns en tjänstekupé, och när det är mycket folk som springer dit är min erfarenhet att personalen ofta sätter sig i någon hytt och låtsas de inte är där.

Som SJ själva säger - personalen finns till för säkerhet, inte för passagerarnas service.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Ett vanligt klagomål i sociala medier är att resenär på tåget behöver hjälp av tågpersonalen men hittar ingen att fråga - "Finns ingen personal att fråga" brukar man uttrycka sig.

Jag har aldrig upplevt det men jag har sett någon tråd på PV i ämnet att det lär förekomma.

Sedan är det en annan sak att det kan vara svårt att hitta personalen och att dom är väldigt upptagna när det strulat till sig - men ombordspersonallöst har jag i alla fall aldrig rest med SJ.

/Jan-Erik
    Jag föreslår att du avgränsar frågan tidsmässigt, t.ex. till de senaste fem åren. Under den tiden har jag upplevt några gånger, trots att jag numera inte åker tåg så ofta. Till det kommer att motorvagnståg med mera än en enhet kanske inte alltid har en ombordare per enhet. Ytterligare att beakta är att ombordarna ofta låser in sig i förarhytten tillsammans med föraren, trots att de flesta (alla?) operatörer inte tillåter det.

Går man lite längre tillbaka i tiden var det ganska vanligt. En ensam Y1 var nästan aldrig bemannad med någon annan än föraren. Går man ännu längre tillbaka i tiden var det mycket vanligt i motorvagnståg. I loktåg däremot var det ovanligt, men kunde förekomma.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Det händer ofta att multade tåg bara har personal i ett av tågsätten. Folk känner dessutom inte till att det finns en tjänstekupé, och när det är mycket folk som springer dit är min erfarenhet att personalen ofta sätter sig i någon hytt och låtsas de inte är där.

Som SJ själva säger - personalen finns till för säkerhet, inte för passagerarnas service.
    Ur säkerhetssynpunkt är det väl en klar fördel om en resande lätt kan få kontakt med personalen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Många av dessa klagomål kan väl hamna i samma kategori "vi fick ingen information"? På ett givet tåg kommer det alltid finnas minst en som anser att allt är dåligt oavsett hur verkligheten är. Med detta dock inte sagt att det kan finnas verkliga problem.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Ur säkerhetssynpunkt är det väl en klar fördel om en resande lätt kan få kontakt med personalen.
    Det kan man tycka, men SJ mfl anser att kommunikationen är enkelriktad. Från personal till pax.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Ja, multatde tåg är naturligtvis ett problem för där stämmer det att det inte finns någon att fråga.
    På SJs snabbtåg finns det personal i bägge delarna men inte på X40/dubbeldäckare. Men jag kan ha fel där?
    Sedan har jag noll koll på vad som gäller på andra operatörers multatde tåg utöver SLs där man kan nå personalen via internkommunikation - kanske inte så smidigt men möjlighet till kontakt finns.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Jag föreslår att du avgränsar frågan tidsmässigt, t.ex. till de senaste fem åren. Under den tiden har jag upplevt några gånger, trots att jag numera inte åker tåg så ofta. Till det kommer att motorvagnståg med mera än en enhet kanske inte alltid har en ombordare per enhet. Ytterligare att beakta är att ombordarna ofta låser in sig i förarhytten tillsammans med föraren, trots att de flesta (alla?) operatörer inte tillåter det.
    Jag tror att Årskortguldsj vill avgränsa sig till nu, dvs i år.
    Och jag tror att man borde fundera på om klagomålen rör fjärrtåg (inkl Öresundståg) eller om det rör lokaltåg.
    Jag tror (men vet inte) att i fjärrtåg finns det nästan alltid personal någonstans, men (som sagt) om resenären är på plattformen är de säkert inne i tåget, och är resenären inne i tåget är säkert personalen på plattformen.
    Medan i lokalare tåg så kanske det är vanligare utan personal (fast troligen inte vanligt), i synnerhet om det är flera enheter i tåget, utan genomgång.

Klagomålen kanske avser: Jag såg ingen personal som jag kunde fråga, dvs det fanns ingen personal till hands.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Klagomålen kanske avser: Jag såg ingen personal som jag kunde fråga, dvs det fanns ingen personal till hands.
    Tror att du har helt rätt där.

/Jan-Erik

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Tåget jag åker med nu, 8170, verkar sakna ombordpersonal. Trist eftersom jag räknat med att fika på tåget, ochdet blir sent till Hallsberg. Svårt hinna köpa där då också. Inga utrop i högtalarna. (Tåget jag ska fortsätta med har ingen servering alls.)

Edit: Kom utrop om ankomst före Hallsberg, och gick att köpa fika där på mindre än en minut.

Senast redigerat av pml den 2018-08-12 klockan 10:41:23.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På sträckan krösatågssträckan Halmstad/Nässjö/Jönköping har det alltid varit en mycket närvarande ombordspersonal, både vad gäller fysisk närvaro, information och övrig service, och som dessutom tar hand om passagerare på bussersättningar, ringer trafikledning och håller kontakt med chaufförer osv. Alltid visering av färdbevis. En gång på en bra bit över tusen resor jag gjort har tågvärden saknats. Men det handlar också om färre passagerare per ombordspersonal, skulle jag tro, även om jag också tror att fjärrtrafikbolagen nog har en del att lära av regiontrafiken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På sträckan Stockholm - Eskilstuna så är det nog var tredje/fjärde resa som jag inte ser till någon tågvärd. Med utebliven biljettkontroll som följd.
    Jag undrar ofta vad orsaken är..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/Jan-Erik
    På multade Pågatåg är det i 9 fall av 10 bara tågvärd på sättet längst fram, iallafall då jag åkt. Jag vet inte hur man gör på de tåg med tre ihopkopplade Pågatåg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

/Jan-Erik
    Exempelvis om man har en anslutning som missas, tycker SJ att ombordpersonalen på det sena tåget ska lösa en ändrad biljett, i andra hand SJ telefontjänst.
    Men om första alternativet gäller behöver ombordpersonal synas och vara beredda hjälpa till med ombokning.
    Om ett tåg är en timme sent hinner nog personalen inte ordna ombokning till alla som missat anslutning.
    https://twitter.com/SJ_AB/status/1027934113574133760

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-08-12 klockan 21:52:19.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Privatperson Visa inlägg
    På sträckan Stockholm - Eskilstuna så är det nog var tredje/fjärde resa som jag inte ser till någon tågvärd. Med utebliven biljettkontroll som följd.
    Jag undrar ofta vad orsaken är..
    Visst är det väl loktåg i alla de tågen?
    I så fall undrar jag vem som ger klartecken (avgångssignalerar heter det kanske) till lokföraren så att tåget kan rulla iväg de gånger du inte sett någon ombordpersonal.

Frågan i trådstarten var ju om det fanns personal ombord, inte huruvida personalen gick runt och gjorde biljettkontroll i alla vagnar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Privatperson Visa inlägg
    Jag upplever samma sak, med ungefär samma frekvens, på UVEN-tåget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att man upplever att det inte finns någon tågvärd är ju inte samma sak som att det inte finns någon

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Exempelvis om man har en anslutning som missas, tycker SJ att ombordpersonalen på det sena tåget ska lösa en ändrad biljett, i andra hand SJ telefontjänst.
    Men om första alternativet gäller behöver ombordpersonal synas och vara beredda hjälpa till med ombokning.
    Om ett tåg är en timme sent hinner nog personalen inte ordna ombokning till alla som missat anslutning.
    https://twitter.com/SJ_AB/status/1027934113574133760
    Det Twitter-svaret anger tydligt att det är mer obligatoriskt att medföra mobiltelefon än att det finns ombordpersonal tillgänglig, någon tredje möjlighet ges ju inte. Då vet vi det!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det Twitter-svaret anger tydligt att det är mer obligatoriskt att medföra mobiltelefon än att det finns ombordpersonal tillgänglig, någon tredje möjlighet ges ju inte. Då vet vi det!
    Obligatoriskt är det ju inte men det underlättar tillvaron. Även om det inte står i resevillkoren så bör du vara medveten om:
    - stationerna är i regel obemannade
    - de sista telefonkioskerna på stan försvann 2015.

Att ge sig av på någon längre resa, oavsett färdmedel, ut en telefon är ett risktagande och du gör dig beroende av andras välvilja att låna ut sina.

Kommer ni ihåg förr mobiltelefonerna då de fibland fick efterlysa folk ute på semester på radion och be dem kontakta sina anhöriga?

I trädens ämne: jag har åkt Öresundståg utan ombirdpersonal vid ett tillfälle då det var stora trafikstörningar. Föraren upplyste då i högtalaren att ingen ombiodpersonal fanns följt av: "Se upp för dörrarna, dörrarna stängs."

Senast redigerat av Mattias C den 2018-08-13 klockan 09:37:05.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Obligatoriskt är det ju inte men det underlättar tillvaron. Även om det inte står i resevillkoren så bör du vara medveten om:
    - stationerna är i regel obemannade
    - de sista telefonkioskerna på stan försvann 2015.

Att ge sig av på någon längre resa, oavsett färdmedel, ut en telefon är ett risktagande och du gör dig beroende av andras välvilja att låna ut sina.

Kommer ni ihåg förr mobiltelefonerna då de fibland fick efterlysa folk ute på semester på radion och be dem kontakta sina anhöriga?

I trädens ämne: jag har åkt Öresundståg utan ombirdpersonal vid ett tillfälle då det var stora trafikstörningar. Föraren upplyste då i högtalaren att ingen ombiodpersonal fanns följt av: "Se upp för dörrarna, dörrarna stängs."
    Det jag menar är att ombordpersonal är inte obligatoriskt, men för att trafikföretaget ska kunna uppfylla sina åtaganden behövs antingen ombordpersonal eller resenärer med mobiltelefon. Därav följer indirekt att resenären påtagit sig att medföra mobiltelefon, med risk att annars inte komma fram.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •