Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: WIFI PÅ X2000 Bra att ladda ned men inte att ladda upp

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

WIFI PÅ X2000 Bra att ladda ned men inte att ladda upp

Roade mig att testa överföringskapaciteten på internet på det X2000 tåg jag åkte idag med hjälp av den app som jag dagligen använder på min mobil just för att hitta platser med bra överföringskapacitet.

Lite till min förvåning gick det bra att ladda ned men inte att ladda upp. Testade jag istället med telefonen mobila bredband gick naturligtvis att både ladda upp och ned.

Finns det någon form av spärr mot att ladda upp på SJs internet ombord och i så fall varför?

( Jag kan fråga SJ om detta men dels tror jag att dom har mycket annat att fokusera på just nu och kanske är det svårt att hitta någon nu under semestertider som vet ).

/Jan-Erik

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: WIFI PÅ X2000 Bra att ladda ned men inte att ladda upp

Det finns ingen spärr, det är så det systemet (och många andra ombordsystem) fungerar. Man prioriterar nedladdning för det är det de allra flesta behöver.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Det finns ingen spärr, det är så det systemet (och många andra ombordsystem) fungerar. Man prioriterar nedladdning för det är det de allra flesta behöver.
    Jo, det var ungefär som jag trodde. Men behöver protokollen inte viss uppåtriktad trafik eller är det kanske bara "nyttotrafik" som appen/apparna visar exklusive protokolltrafiken som fungerar i bakgrunden?

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-07-31 klockan 15:37:41.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Jo, det var ungefär som jag trodde. Men behöver protokollen inte viss uppåtriktad trafik eller är det kanske bara "nyttotrafik" som appen/apparna visar exklusive protokolltrafiken som fungerar i bakgrunden?
    Samtidigt vet man ju inte vad (dvs hur stort datablock) din test-app försökte sända upp, och vilka begränsningar komponenter i "nätet" har och exakt hur de slår till.
    Jag antar Postvagnen måste kunna sända upp URL-en till den sida du vill ladda ned, så något måste gå bra (om du kunde surfa), men för det behövs ju bara ett litet paket med data (antar jag), och samma gäller ju för det mesta när du surfar.
    Det borde ju också gå bra att få göra ett litet inlägg i Postvagnen, men det skall kanske inte gå att ta en backup på datat i din dator till något moln just på tåget.

Mätte du flera gånger och fick samma svar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Samtidigt vet man ju inte vad (dvs hur stort datablock) din test-app försökte sända upp, och vilka begränsningar komponenter i "nätet" har och exakt hur de slår till.
    Jag antar Postvagnen måste kunna sända upp URL-en till den sida du vill ladda ned, så något måste gå bra (om du kunde surfa), men för det behövs ju bara ett litet paket med data (antar jag), och samma gäller ju för det mesta när du surfar.
    Det borde ju också gå bra att få göra ett litet inlägg i Postvagnen, men det skall kanske inte gå att ta en backup på datat i din dator till något moln just på tåget.

Mätte du flera gånger och fick samma svar?
    Ja, jag gjorde två mätningar via WiFi och två via mobilt internet och fick konsistenta svar.
    Lite märkligt var att det verkade som att upplänken fungerade lite i början av mätningen men sedan ströps dataöverföringen.
    En gissning bara är att WiFi-systemet är så intelligent att skickar man mycket data - tex bilder eller film - så stryps upplänken.
    Men vill man bara skriva ett inlägg på Postvagnen så går det bra att skicka data.

Får nog göra nya tester med kanske annan mätapp och dessutom testa att skicka mindre mängd data - tex köpa en biljett.

Skall säga att jag normalt kör via eget mobilt bredband och ibland även kopplar upp mig mot tågets WiFi även om det inte är ofta.

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-07-31 klockan 16:37:02.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Ja, jag gjorde två mätningar via WiFi och två via mobilt internet och fick konsistenta svar.
    Lite märkligt var att det verkade som att upplänken fungerade lite i början av mätningen men sedan ströps dataöverföringen.
    En gissning bara är att WiFi-systemet är så intelligent att skickar man mycket data - tex bilder eller film - så stryps upplänken.
    Men vill man bara skriva ett inlägg på Postvagnen så går det bra att skicka data.

Får nog göra nya tester med kanske annan mätapp och dessutom testa att skicka mindre mängd data - tex köpa en biljett.

Skall säga att jag normalt kör via eget mobilt bredband och ibland även kopplar upp mig mot tågets WiFi även om det inte är ofta.
    Det handlar kanske också om att människor har slutat producera och i stället bara konsumerar. Nu sitter det en massa folk och bara ser på tv-serier och filmklipp av katter som hoppar. För 10-15 år sedan hade man egen dator och skapade egna texter och bilder men med en pekskärm är sådant för krångligt. Möjligen har dessa förändrade vanor satt spår i wifi-inställningarna.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Det handlar kanske också om att människor har slutat producera och i stället bara konsumerar. Nu sitter det en massa folk och bara ser på tv-serier och filmklipp av katter som hoppar. För 10-15 år sedan hade man egen dator och skapade egna texter och bilder men med en pekskärm är sådant för krångligt. Möjligen har dessa förändrade vanor satt spår i wifi-inställningarna.
    Ja, det är ju välkänt att det aldrig har laddats upp så lite bilder på nätet tidigare i världshistorien.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-08-01 klockan 10:59:09.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •