Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Drygt 50 bilder från FSVJ-resan den 2 juni 2018

Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018

Drygt 50 bilder från FSVJ-resan den 2 juni 2018

För er som gillar bilder och gamla fordon så finns det nu ett gäng sådana publicerade på Mötesspåret:

http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=55&t=5149]

Med bästa hälsningar
    /CGN Civilingenjör, digital expert

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Drygt 50 bilder från FSVJ-resan den 2 juni 2018

Apropå Oxelösunds järnvägsstation, som visas och kommenteras på den länkade sidan: När jag bodde i Oxelösund för runt fyrtio år sedan kallades huset av ortsborna sällan för något annat än Hotell Kusten. Detta trots att hotellverksamheten i huset upphört och att en del av det fungerade som järnvägsstation. Det ursprungliga stationshuset försvann när bangården expanderade i mitten av 50-talet. Finns det någon järnvägsrelaterad användning av f.d. Hotell Kusten nu?

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-07-31 klockan 13:51:42.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack för din bildserie.
    Jo,det heter"ackumulatorlok"./Ulf

Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018

Aha... det är inte det ursprungliga stationshuset vi ser idag? Vore intressant förstås se det första... jag var bara en gäst tillfälligt denna dag så detta med hotell är inte ett känt ämne för min del. Nån annan som vet?

Med bästa hälsningar
    /CGN Civilingenjör, digital expert

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av cgn1954 Visa inlägg
    Aha... det är inte det ursprungliga stationshuset vi ser idag? Vore intressant förstås se det första... jag var bara en gäst tillfälligt denna dag så detta med hotell är inte ett känt ämne för min del. Nån annan som vet?
    Jag får korrigera mig själv en smula. Citat från Banvakt.se: "Gamla stationshuset rivet 1938. Nya stationshuset är före detta Hotell Kusten och ligger ca 100 m söder om det gamla. Till salu 2006". Enligt Boken om Oxelösund (Oxelösunds kommun 1977, ISBN 91-7260-119-1) låg hotellverksamheten nere efter en konkurs, när järnvägen flyttade in 1937, men återupptogs därefter. Huset är byggt år 1905. Hotellverksamheten flyttade till nya lokaler (Hotell Ankaret respektive Oxelökrog) cirka 1976. Därefter användes hotelldelen av Kusten till föreningsaktiviteter och som lokaler för företagshälsovård (Oxelöhälsan, som betjänade bland annat järnverket och kommunen). >

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2018-07-31 klockan 23:07:29.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •