Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Fakirtåg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fakirtåg

Jag har alltid tyckt att det varit lite spännande med fakirtåg men måste erkänna att jag helt hade missat Stockholm -Malmö begåvats med 517 med avgång 04.20 och Malmö-Stockholm med 520 med avgång 04.04. Kan vara intressant att veta hur behovet av dessa tåg växte fram från resenärshåll eller t.ex. Östergötland (Linköping/Norrköping) som ger passagerarunderlaget?

Själv vill jag minnas från några år i Falun för 10 år sedan att vi hade en X40 som rultade ner till Stockholm kring 03.45 på morgonen. Reste med det tåget en gång och även i motsatt riktning med ankomst vid 1-tiden till Falun.

Annars får man väl gå tillbaka till den gamla goda tiden då det fanns post och tidningståg som trotsade alla gränser. Min personliga favorit var ett tämligen lusigt tåg som på 50-talet gick med tidningar och post från Stockholm till Malung via Ludvika-Björbo. Avgång vid 3-tiden på morgonen och ankomst Malung vid 13-tiden tror jag.

Finns det mer nutida exempel på fakirtåg som jag missat i Sverige?

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fakirtåg

Då kanske man kan komma längre än till Hamburg första dagen med säkert byte i Köpenhamn.
    -Per

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Ett antal på jobbet(Malmö) uppskattar dom här tågen då de slipper hotelnätter, får frukost på tåget och framförallt kan sova en stor del av resan. Själv gillade jag det tåget som gick 05:40(ungefär) och var framme kvart i tio. Detta av samma anledning som mina kollegor.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    Då kanske man kan komma längre än till Hamburg första dagen med säkert byte i Köpenhamn.
    -Per
    Du kommer längre även i dag. Man kan åka Stockholm-München på en dag med två byten. Avg 6:20 ank 23:03 och med lite framförhållning kan man få biljett hos DB för 89:90 EUR. Och genomgående biljett så man har garanti om något händer.
    (Efter sommarens avstängning förstås )

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Skall vi nu snacka "fakirtåg" så hade vi en gång i tiden det ultimata "fakirtåget". Som förde post, gods och resande upp genom Norrbotten. Avgång från Luleå 0.40. Avgång Boden 0235. Gällivare 05.22, Kiruna 07.26. Stopp vid varje "mjölkpall" mellan Gällivare och Narvik. Ankomst Narvik 11.38. Då körde man ändå "express" till Gällivare. Därför att lite senare kom lokaltåget för den sträckan. Luleå 05.42, Gällivare 09.16 med stopp på alla tänkbara platser däremellan.

Men åter till moderna tider. Jag kan inte över huvud taget förstå vad som skulle få någon att föredra en avgång vid 4-blecket från Stockholm eller Malmö om alternativet är en avgång med nattåg vid si så där 22-23. Man kommer ju fram någorlunda samtidigt. Rent personligen skulle jag inte över huvud taget tänka tanken att ta ett sådant tåg om det finns ett bra nattågsalternativ. Det är bara att konstatera att smaken är som baken .........

Senast redigerat av Donkeyman den 2018-07-30 klockan 16:46:24.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Donkeyman Visa inlägg

Men åter till moderna tider. Jag kan inte över huvud taget förstå vad som skulle få någon att föredra en avgång vid 4-blecket från Stockholm eller Malmö om alternativet är en avgång med nattåg vid si så där 22-23. Man kommer ju fram någorlunda samtidigt. Rent personligen skulle jag inte över huvud taget tänka tanken att ta ett sådant tåg om det finns ett bra nattågsalternativ. Det är bara att konstatera att smaken är som baken .........
    Är man som jag mycket morgonpigg tar jag vanligen första möjliga tåg. Den som möjligen misstycker är hustrun som får åka med i bilen till Cst men köra hem. Detta p g a att tunnelbanan är morgonseg. Har åkt nattbuss någon gång men det tar sin rundliga tid.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Alla är ju inte ändpunktsresenärer. Nattågsresa kan mycket väl innebära att anslutningsresan startar vid 20-tiden och nattåget kan äntras vid 23-tiden. Alternativt påstigning efter midnatt. Avgång vid 5-tiden kan då upplevas som väl så bra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Alla är ju inte ändpunktsresenärer. Nattågsresa kan mycket väl innebära att anslutningsresan startar vid 20-tiden och nattåget kan äntras vid 23-tiden. Alternativt påstigning efter midnatt. Avgång vid 5-tiden kan då upplevas som väl så bra.
    Så är det. Jag åker ibland 520 (som går från Malmö vid 4-tiden, jag kliver på i Alvesta 05.30 och ankommer Stockholm ungefär 08.40), tåget fylls till sista plats i Linköping vid 07.00, men är långt ifrån tomt vid ankomst Alvesta. Enligt gamla kontakter på SJ dessutom ett förvånansvärt stort ändpunktsresande.

Senast redigerat av Lennart Fransson den 2018-07-30 klockan 17:22:28.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag har alltid tyckt att det varit lite spännande med fakirtåg men måste erkänna att jag helt hade missat Stockholm -Malmö begåvats med 517 med avgång 04.20 och Malmö-Stockholm med 520 med avgång 04.04. Kan vara intressant att veta hur behovet av dessa tåg växte fram från resenärshåll eller t.ex. Östergötland (Linköping/Norrköping) som ger passagerarunderlaget?

Själv vill jag minnas från några år i Falun för 10 år sedan att vi hade en X40 som rultade ner till Stockholm kring 03.45 på morgonen. Reste med det tåget en gång och även i motsatt riktning med ankomst vid 1-tiden till Falun.

Annars får man väl gå tillbaka till den gamla goda tiden då det fanns post och tidningståg som trotsade alla gränser. Min personliga favorit var ett tämligen lusigt tåg som på 50-talet gick med tidningar och post från Stockholm till Malung via Ludvika-Björbo. Avgång vid 3-tiden på morgonen och ankomst Malung vid 13-tiden tror jag.

Finns det mer nutida exempel på fakirtåg som jag missat i Sverige?

Mvh/Alex
    Tåget från Falun var väl i första hand avsett för charterresenärer till och från Arlanda?
    Har för mig att TiB körde motsvarande tur ganska länge till för inte så länge sedan

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Enkelt. Man sparar en bortanatt. Man får sova hemma med god kvalitetssömn i en stillastående säng även om avgången är aptidig. Man kommer fram till morgonmötena i tid oftast som börjar 9.00. Perfekt. Om det nu hade funnits några anslutningar till de tågen, vi som inte bor intill stationerna får ändå åka kvällen innan. Då är nattåget ett trevligare alternativ för de flesta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

4:44 från Halmstad mot Jönköping är en skön avgång. Lätt att hitta ledig sittplats!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    4:44 från Halmstad mot Jönköping är en skön avgång. Lätt att hitta ledig sittplats!
    Ja, det har inte varit någon trängsel på det tåget i sommar bör jag har åkt. 2 gånger har jag varit ensam resenär från Halmstad. Sen fyller det ju på rätt bra främst i Smålandstenar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •