Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Senaste nytt från Getingmidjan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Senaste nytt från Getingmidjan

Ett behagligt ljud av en Tb på tomgång letar sig upp till min vanliga utkiksplats. Transporter av makadam verkar ha upphört och nu är det nya saker på vagnarna. Jag kan inte se vad det är men ser ut som det kan vara någon typ av isolering?

Medan jag skrev det här meddelande så kilade en traktorgrävare upp på spåret och körde mot Riddarholmen. Tb-loket hängde på direkt och jag fick några bättre bilder på vagnarna också. Plasttäckningen hade gått sönder på en bal och det såg ut som någon form av glasfiberisolering i det vita balarna.

Mvh/Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-07-30 klockan 08:39:41.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Senaste nytt från Getingmidjan

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Medan jag skrev det här meddelande så kilade en traktorgrävare upp på spåret och körde mot Riddarholmen. Tb-loket hängde på direkt och jag fick några bättre bilder på vagnarna också. Plasttäckningen hade gått sönder på en bal och det såg ut som någon form av glasfiberisolering i det vita balarna.
    Vågar en gissning på att det ska användas som isolering på tak och väggar i tunnlarna (Riddarholms- och Söder-), detta för att minska frostsprängningar i dessa. Det svarta skulle kunna vara gummimattor, kanhända för förläggning i botten av tunnlarna för att minska vibrationer och stomljud.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Senaste nytt från Getingmidjan

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vågar en gissning på att det ska användas som isolering på tak och väggar i tunnlarna (Riddarholms- och Söder-), detta för att minska frostsprängningar i dessa. Det svarta skulle kunna vara gummimattor, kanhända för förläggning i botten av tunnlarna för att minska vibrationer och stomljud.
    Vad de svarta rullarna är lyckades jag inte se, men de kan ju vara en del av systemet också. De vita är i vart fall märkta RockBallast/Vibration Isolation/Rock Delta* (fick dock ta en bild genom staket för att kunna läsa), så det är rimligen vibrationsdämning som läggs in under spåret/den vanliga ballasten för att dämpa vibrationsöverföringen till betongtråget. Något som också kan tänkas vara en del av svaret på varför man inte har bytt till betongssliprar tidigare. En nackdel med dem är ju att det blir mer oväsen jämfört med trä.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •