Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Jag hör bara floskler om Markarydsbanan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag hör bara floskler om Markarydsbanan

Jag, som följt frågan och fått HP till ett dubbelsidigt (mittuppslag) reportage om Markarydsbanan för länge sedan, kan nog inte annat än hålla med insändaren i den förhärskande passiviteten i Halland. Det verkar dock att röra sig lite mer nu, som framgått av andra inlägg här i PV.

http://www.hallandsposten.se/%C3%A5s...anan-1.7407131

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Jag hör bara floskler om Markarydsbanan

Nu är det ju också frågan om att använda resurserna där de gör bäst nytta! Jag har det senaste halvåret rest mellan Halmstad och Hässleholm åtskilliga gånger med buss och tåg (byte till Pågatåg i Markaryd) och förvånats över det otroligt dåliga resandet! Inte mer än en handfull resenärer på vare sig bussar eller tågen! Kanske finns det väldigt lite resandeströmmar åt detta håll och det främst är resor mot Helsingborgshållet som är aktuella från Markaryd med omnejd?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Nu är det ju också frågan om att använda resurserna där de gör bäst nytta! Jag har det senaste halvåret rest mellan Halmstad och Hässleholm åtskilliga gånger med buss och tåg (byte till Pågatåg i Markaryd) och förvånats över det otroligt dåliga resandet! Inte mer än en handfull resenärer på vare sig bussar eller tågen! Kanske finns det väldigt lite resandeströmmar åt detta håll och det främst är resor mot Helsingborgshållet som är aktuella från Markaryd med omnejd?
    Något som verkar vanligt här är ju dock att det är principiellt viktigt att ha trafik på varje bit räl som finns i det här landet. Vare sig det är någon som åker med tågen eller inte.

Jag kan förstå Hallandstrafiken i detta fallet. Även och jag också hade tyckt det vore kul att ha trafik på Markarydsbanan hade jag troligtvis inte åkt här själv. De som jag tror hade haft störst nytta är de som bor i Hässleholm, Kristianstad och Blekinge som skulle kunna få direkttåg till Göteborg/västkusten. Men varför skulle Hallandstrafiken som har dålig ekonomi gå in och subventionera trafik för skåningar och Blekingebor?

Jag tror då mer på att ligga på Skånetrafiken som jag tycker är fantastiska på att ta tillvara på möjligheter med sin tågtrafik. För 5 år sedan vore det otänkbart med Pågatåg till Halmstad, nu skriker Skånetrafiken efter ombyggnad av Halmstad Central så de kan köra mer tåg(bland annat via Markarydsbanan).

Edit: För övrigt med tanke på diskussionen i en annan tråd vad som är Norrland eller inte. För oss skåningar är Markaryd porten till Norrland ;)

Senast redigerat av Herrolsson den 2018-07-30 klockan 10:24:35.
    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Något som verkar vanligt här är ju dock att det är principiellt viktigt att ha trafik på varje bit räl som finns i det här landet. Vare sig det är någon som åker med tågen eller inte.

Jag kan förstå Hallandstrafiken i detta fallet. Även och jag också hade tyckt det vore kul att ha trafik på Markarydsbanan hade jag troligtvis inte åkt här själv. De som jag tror hade haft störst nytta är de som bor i Hässleholm, Kristianstad och Blekinge som skulle kunna få direkttåg till Göteborg/västkusten. Men varför skulle Hallandstrafiken som har dålig ekonomi gå in och subventionera trafik för skåningar och Blekingebor?

Jag tror då mer på att ligga på Skånetrafiken som jag tycker är fantastiska på att ta tillvara på möjligheter med sin tågtrafik. För 5 år sedan vore det otänkbart med Pågatåg till Halmstad, nu skriker Skånetrafiken efter ombyggnad av Halmstad Central så de kan köra mer tåg(bland annat via Markarydsbanan).
    Man kan reflektera över om det är en slump att det är just tågtrafik över länsgräns som är så svårt att hålla igång, se exempelvis:
    1. Halmstad-Markaryd
    2. Halmstad-Smålandsstenar
    3. Eksjö-Hultsfred
    4. Lokaltåg Växjö-Emmaboda
    5. Genomgående trafik med uppehåll i Tranås
    6. Älmhult-Olofström

Eller har länsgränserna blivit så effektivt avgränsande att det knappast finns behov för resor över dem?

Medlem
    mar 2018

Tyvärr är det ju så att alla de orter du nämner är små. Även om 20% av alla i Smålandsstenar hade pendlat till Halmstad med tåg så hade det knappt funnits underlag.

Jag ser inga problem med Kungsbacka-Göteborg, Stockholm-Uppsala, Helsingborg-Halmstad osv där det faktiskt bor människor.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tyvärr är det ju så att alla de orter du nämner är små. Även om 20% av alla i Smålandsstenar hade pendlat till Halmstad med tåg så hade det knappt funnits underlag.

Jag ser inga problem med Kungsbacka-Göteborg, Stockholm-Uppsala, Helsingborg-Halmstad osv där det faktiskt bor människor.
    Det intressanta med Smålandsstenar-Halmstad är att det är en bra länk både för regionala och fjärrtrafikresor, men nu har det i allvishet bestämts att det är Hallandstrafiken som ansvarar för den sista länken för att möjliggöra dessa resor, men de har inget uppdrag eller intresse för att gynna så långväga resor. Motsvarande gäller i princip för flera av de sträckor jag nämnde. Exempelvis är nyttan av Halmstad-Markaryd störst för resor Göteborg-Kristianstad/Blekinge.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-07-30 klockan 11:41:35.

Medlem
    mar 2018

Problemet den sträckan är ju att banan har standard likt sent 1800-tal så bussarna konkurrerar både i restid men framförallt ekonomi. Kan förstå varför den inte är upprustad, men önskar den var det. Jag tror och hoppas att till höghastighetsbanan är invigt Hässleholm-Jönköping att Nässjö-Halmstad är upprustad med 160km/t, kontaktledning och STAX 25. Helst innan då jag ser järnvägssystemet väldigt sårbart vid en avstängning i tex Osby och det inte finns några omledningssträckor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Edit: För övrigt med tanke på diskussionen i en annan tråd vad som är Norrland eller inte. För oss skåningar är Markaryd porten till Norrland ;)
    Jag håller med, att Skånetrafiken har ett helt annat aktivt och positivt sätt att se på tågtrafik jämfört med t ex Hallandstrafiken. Man kan enkelt uttrycka det, som att Skånetrafiken ser möjligheterna och Hallandstrafiken ser bara problemen. Region Hallands uttalanden om Markarydsbanan i långsiktsplanen, jag läst, är mycket negativa. Allting är för litet och för svårt. Det är bara Västkustbanan som gäller, naturligt vis en lyckad sträcka och väl värd att satsa på. Men man måste kunna hålla flera bollar i luften. Jag har det bestämda intrycket att Nordhalland har spelat bort Sydhalland vad gäller tågtrafiken. I Varberg är man igång med 3 -4 miljarders projekt med tågtunnel , ny station och bangård. I Halmstad har man först sent insett att stationen och bangården måste förnyas för ökad trafik.
    Man har istället satsat på flygplatsen.

Eftersom HNJ kommit in i tråden, tror jag att Hyltebruk måste få genomfartstrafik via Landeryd för att få tillräcklig resandevolym på järnväg. Är en mil ny järnväg ett oöverstigligt hinder för att få Hyltebruk till att överleva?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Jag håller med, att Skånetrafiken har ett helt annat aktivt och positivt sätt att se på tågtrafik jämfört med t ex Hallandstrafiken. Man kan enkelt uttrycka det, som att Skånetrafiken ser möjligheterna och Hallandstrafiken ser bara problemen. Region Hallands uttalanden om Markarydsbanan i långsiktsplanen, jag läst, är mycket negativa. Allting är för litet och för svårt. Det är bara Västkustbanan som gäller, naturligt vis en lyckad sträcka och väl värd att satsa på. Men man måste kunna hålla flera bollar i luften. Jag har det bestämda intrycket att Nordhalland har spelat bort Sydhalland vad gäller tågtrafiken. I Varberg är man igång med 3 -4 miljarders projekt med tågtunnel , ny station och bangård. I Halmstad har man först sent insett att stationen och bangården måste förnyas för ökad trafik.
    Man har istället satsat på flygplatsen.

Eftersom HNJ kommit in i tråden, tror jag att Hyltebruk måste få genomfartstrafik via Landeryd för att få tillräcklig resandevolym på järnväg. Är en mil ny järnväg ett oöverstigligt hinder för att få Hyltebruk till att överleva?
    Jag tror att vi från omvärlden har svårt att begripa att Region Halland tänker inskränkt på Halland och från det perspektivet finns det inget större intresse att ta sig till Markaryd eller Smålandsstenar.

När det gäller ny sträckning Hyltebruk-Smålandsstenar har det varit uppe tidigare i PV. Tydligen är det så stor höjdskillnad norrut från Hyltebruk att det skulle behövas en rejäl böj för att hantera den, således räcker det nog inte med en mil.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kanske är det bättre att samla sina resurser där de gör bäst nytta? Både Markarydsbanan och HNJ till Värnamo har ju inte särskilt stort befolkningsunderlag utmed sina sträckningar. Det viktigaste för Halland för närvarande är förbättringar av Öresundstågstrafiken vad gäller fordon och kapacitet! Som det nu är vet jag åtskilliga som hellre tar bilen enbart för de avskyr all trängsel i tågen!

Medlem
    mar 2018

Precis så är det ju tyvärr. Totalt bor det ca 325 tusen personer i hela Halland varav ca 30% bor i Halmstad och Varberg. Skåne har som jämförelse 1,3 miljoner invånare. Ytmässigt är Skåne bara dubbelt så stort som Halland men med 1 miljon fler invånare, det gör skillnad!

Därför ser iaf inte jag Markarydsbanan enbart ligger på Hallandstrafikens bord, utan även Skånetrafiken.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Precis så är det ju tyvärr. Totalt bor det ca 325 tusen personer i hela Halland varav ca 30% bor i Halmstad och Varberg. Skåne har som jämförelse 1,3 miljoner invånare. Ytmässigt är Skåne bara dubbelt så stort som Halland men med 1 miljon fler invånare, det gör skillnad!

Därför ser iaf inte jag Markarydsbanan enbart ligger på Hallandstrafikens bord, utan även Skånetrafiken.
    Problemet är dock att ansvaret fördelas baserat på banans andel inom resp trafikhuvudmans geografiska område. Det innebär visserligen att Skånetrafiken har ett visst ansvar, men det största ansvaret delas mellan Kronobergs län och Halland. Kronoberg har nog lättast att motivera satsningar på banan eftersom det är Markaryds enda järnvägsförbindelse med omvärlden, men samtidigt har Kronoberg totalt sett inte råd med så mycket på järnvägen och Markaryd är en mycket liten andel av länet. Hallands intresse är närmast noll, det finns inga nämnvärda orter där som skulle kunna lokaltrafikförsörjas och när det gäller förbindelser mot Lund/Malmö räcker vägen via Helsingborg mer än väl.

Som jag redan nämnt är det Kristianstad/Blekinge som borde ha störst nytta av Markarydsbanan (räknat i personkm), men i vart fall när det gäller Blekinge är de ansvarsbefriade och utan egentlig möjlighet till direkt påverkan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror den vettigaste användningen av Markarydsbanna vore om någon operatör började köra direkttåg Göteborg-Halmstad-Hässleholm-Kristianstad med några avgångar åt varje håll/dag. Naturligtvis med bra anslutningar i Hässleholm mot Alvesta/Stockholm. Då skulle banan kunna bli en länk för långväga resor från Västsverige/Halland till nordöstra Skåne och Blekinge! Någon lokaltrafik finns det inte underlag till!

Senast redigerat av Henke den 2018-07-30 klockan 15:58:41.

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Jag tror den vettigaste användningen av Markarydsbanna vore om någon operatör började köra direkttåg Göteborg-Halmstad-Hässleholm-Kristianstad med några avgångar åt varje håll/dag. Naturligtvis med bra anslutningar i Hässleholm mot Alvesta/Stockholm. Då skulle banan kunna bli en länk för långväga resor från Västsverige/Halland till nordöstra Skåne och Blekinge! Någon lokaltrafik finns det inte underlag till!
    Enligt länk här från Pågatåg Nordost styrgrupp finns det ett intresse från ett statligt järnvägsföretag att köra fjärr-/regionaltrafik på banan:
    http://pagatagnordost.se/fran-pagata...te-den-18-maj/

Vidare så har SJ inlämnat ett förslag till Region Skåne med direkttåg Hässleholm-Halmstad-Göteborg med stopp på mellanliggande stationer och med tre turer i vardera riktningen. Trafiken skulle genomföras i samverkan mellan SJ och de tre regionerna med bland annat biljettsamverkan. Trafiken kan starta i december 2019 och skulle ge utrymme för att anlägga en ny station i Laholms kommun fram till trafikstarten. Denna trafiken skulle ge stora restidsförbättringar och skall ses om en del i den kommande pågatågstrafiken

MVH
    Christoffer Frostensson

Senast redigerat av Christoffer Frostensson den 2018-07-30 klockan 22:07:13.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag tror att vi från omvärlden har svårt att begripa att Region Halland tänker inskränkt på Halland och från det perspektivet finns det inget större intresse att ta sig till Markaryd eller Smålandsstenar.

När det gäller ny sträckning Hyltebruk-Smålandsstenar har det varit uppe tidigare i PV. Tydligen är det så stor höjdskillnad norrut från Hyltebruk att det skulle behövas en rejäl böj för att hantera den, således räcker det nog inte med en mil.
    Jag har gjort en ´vetenskaplig´ undersökning om nivåskillnaden mellan Landeryds- och Hyltebruks stationer, eftersom jag intuitivt tycker den milen järnväg inte verkar så kuperad. Jag har antagit, att den nya järnvägen dras utmed den befintliga landsvägen mellan orterna. Det kan naturligtvis diskuteras, men för enkelhetens skull. Landeryds station ligger på 129,2 m över havet. Söderut längs vägen är den högsta punkten enligt stickprov 138,4 meter, bortsett från rondellen vid väg 26. Söderut vidare sluttar det sakta nedåt mot Hyltebruks station, som ligger 118,3 meter över havet. Alltså 11 meters skillnad. Vi kan alltså i Sverige inte tänka oss bygga en mil järnväg med elva meters nivåskillnad när kineserna bygger banor på 3- 4 tusen meters höjd med avsevärd nivåskillnad. Är detta inte samma negativa tänk, som man ägnar sig åt i Halland?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och då är väl ändå inte befolkningsunderlaget i Landeryd och Hylte jämförbart med kinesiska storstäder........

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har det bestämda intrycket att Nordhalland har spelat bort Sydhalland vad gäller tågtrafiken. I Varberg är man igång med 3 -4 miljarders projekt med tågtunnel , ny station och bangård. I Halmstad har man först sent insett att stationen och bangården måste förnyas för ökad trafik.
    Om "man" ovan avser respektive kommun så har du helt missat det faktum att Varbergs kommun är intresserad av ombyggnaden därför att det gynnar stadsmiljön. Nyttan för tågtrafiken har man lämnat till Trafikverket. I Halmstad har kommunen inte på samma sätt sett att en bangårdsombyggnad är angeläget utifrån kommunens intresse. Behovet av en ombyggnad är även här en sak för Trafikverket och järnvägsföretagen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    I Halmstad har kommunen inte på samma sätt sett att en bangårdsombyggnad är angeläget utifrån kommunens intresse. Behovet av en ombyggnad är även här en sak för Trafikverket och järnvägsföretagen.
    När det gäller Halmstad station tycker jag dagens lösning för passagerare som skall byta mellan tåg och buss är konstig. De har byggt en fin modern övergång över spåren till bussterminalen, men det finns inga trappor ner till perrongerna så skall man byta från tåg till buss måste man först använda de gamla bomförsedda passagerna för att komma från perrongerna till stationssidan, så man sen kan ta den nya passagen till bussterminalen.

När det gäller linjerna från Halmstad mot Markaryd och för den delen Hylte/Landeryd tror jag folk är bekväma. Få jobbar eller bor nära stationerna, och de flesta med undantag av elever lär ha bil. Om du ändå måste åka bil från hemmet till närmsta station kan du kanske likagärna fortsätta till Halmstad med bil. Halmstad är fortfarande så litet att de flesta arbetsplatser lär erbjuda gratis eller billiga parkeringsplatser.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag har gjort en ´vetenskaplig´ undersökning om nivåskillnaden mellan Landeryds- och Hyltebruks stationer, eftersom jag intuitivt tycker den milen järnväg inte verkar så kuperad. Jag har antagit, att den nya järnvägen dras utmed den befintliga landsvägen mellan orterna. Det kan naturligtvis diskuteras, men för enkelhetens skull. Landeryds station ligger på 129,2 m över havet. Söderut längs vägen är den högsta punkten enligt stickprov 138,4 meter, bortsett från rondellen vid väg 26. Söderut vidare sluttar det sakta nedåt mot Hyltebruks station, som ligger 118,3 meter över havet. Alltså 11 meters skillnad. Vi kan alltså i Sverige inte tänka oss bygga en mil järnväg med elva meters nivåskillnad när kineserna bygger banor på 3- 4 tusen meters höjd med avsevärd nivåskillnad. Är detta inte samma negativa tänk, som man ägnar sig åt i Halland?
    Ska du inte bygga tunnel större delen av vägen får du väl ändå räkna på 20 m höjdskillnad? Dessutom påstod jag inte att nivåskillnaden var ett absolut hinder, jag påtalade enbart att den skulle medföra att sträckan blev längre (i vart fall om man inte bygger tunnel).

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av daf66sl Visa inlägg
    När det gäller Halmstad station tycker jag dagens lösning för passagerare som skall byta mellan tåg och buss är konstig. De har byggt en fin modern övergång över spåren till bussterminalen, men det finns inga trappor ner till perrongerna så skall man byta från tåg till buss måste man först använda de gamla bomförsedda passagerna för att komma från perrongerna till stationssidan, så man sen kan ta den nya passagen till bussterminalen.
    Det "konstiga" beror sannolikt på att plattformarna anses vara för smala för en uppgång till gångbron samt att Trafikverket har "hoppat på ett ben" angående stationens framtida utformning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •