Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Skadegörelse

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Skadegörelse

Det är då förjävligt att vissa inte kan låta andras saker vara.

Normalt så är det "bara" glaskross som vi råkar ut för, vilket är nog illa, men denna gång så blev det lite färg istället.

Detta gör att i princip hela sommarens intäkter från trafiken går åt till skadesanering.

http://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/...nm4884513.aspx

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Sv: Skadegörelse

Till skadegörelse verkar det tyvärr alltid finnas energi...

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Man blir så ledsen. Det är illa nog att de orsakar enorma kostnader i skattepengar med skadegörelse på pendeltåg. Men att sabba något som ideella intressen har kämpat på sin fritid för att bygga upp, det är så oerhört lågt...

Robert
    Ej längre aktiv

Det hjälper ju inte att vi har en poliskår och rättsväsende som går på knäna. De hinner inte ens utreda våldtäkt mot barn...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Det hjälper ju inte att vi har en poliskår och rättsväsende som går på knäna. De hinner inte ens utreda våldtäkt mot barn...
    Dessvärre måste det ju finnas bevis och/eller vittnesuppgifter. Utan det hjälper inga resurser.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Synd att kluddet i på bilden inte var suddat. För det är just de som kluddarna är ute efter. Att det ska spridas så mycket som möjligt.
    Risken är ju att de kommer rikta in sig mer på den typen av fordon om deras verk kommer med i tidningen.

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jeff Visa inlägg
    Synd att kluddet i på bilden inte var suddat. För det är just de som kluddarna är ute efter. Att det ska spridas så mycket som möjligt.
    Risken är ju att de kommer rikta in sig mer på den typen av fordon om deras verk kommer med i tidningen.
    Visst är det så, men samtidigt så mister artikeln en viss trovärdighet hos allmänheten om kluddet skulle ha varit suddat.

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Dessvärre måste det ju finnas bevis och/eller vittnesuppgifter. Utan det hjälper inga resurser.
    Jovisst men dom gånger jag sprungit på klottrare har polisen aldrig haft tid.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jeff Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Visst är det så, men samtidigt så mister artikeln en viss trovärdighet hos allmänheten om kluddet skulle ha varit suddat.

Instämmer i bägge inläggen.
    Om det dyker upp klotter igen (eller hos någon annan förening) (vilket jag verkligen hoppas inte inträffar) så kanske man kan be fotografen att några personer får stå framför det mesta klottret, framförallt så att inte själva taggen syns, men ändå så att man anar omfattningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det värsta med grafitti är att det inte är frågan om vanliga pojkstreck eller bus på fyllan utan ren organiserad vandalisering utförda av vuxna! Jag har flera gånger varit ytterst nära att ta dessa på bar gärning och jag hoppas någon gång kunna göra det (vad jag tå gör med denne lämpar sig inte för skrift). Vandalisering är många gånger värre än stöld och inbrott. Dessa kommer ju ändå någon till gagn. Dessvärre finns det idioter inom de kulturella som uppmuntrar detta och jag har sett "kulturskolor" som haft kurser i grafitti! Tycker att alla kostnader för grafitti borde sammanställas och sedan räknas bort från det som stat ,landsting och kommuner anslår till kultur!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jovisst men dom gånger jag sprungit på klottrare har polisen aldrig haft tid.
    Höll du fast dem? Generalstryk? Annars torde de ha varit borta även vid akut utryckning?

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Höll du fast dem? Generalstryk? Annars torde de ha varit borta även vid akut utryckning?
    Jag stod och tittade på när dom målade, när Polisen inte behagade dyka upp bad jag operatören stanna kvar i luren och så gick jag mot dom och dom sprang.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag stod och tittade på när dom målade, när Polisen inte behagade dyka upp bad jag operatören stanna kvar i luren och så gick jag mot dom och dom sprang.
    Om man hinner och har möjlighet kan man ju fotografera dem så finns det i vart fall lite att ta på och lite ledtrådar i en utredning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det värsta med grafitti är att det inte är frågan om vanliga pojkstreck eller bus på fyllan utan ren organiserad vandalisering utförda av vuxna! Jag har flera gånger varit ytterst nära att ta dessa på bar gärning och jag hoppas någon gång kunna göra det (vad jag tå gör med denne lämpar sig inte för skrift). Vandalisering är många gånger värre än stöld och inbrott. Dessa kommer ju ändå någon till gagn. Dessvärre finns det idioter inom de kulturella som uppmuntrar detta och jag har sett "kulturskolor" som haft kurser i grafitti! Tycker att alla kostnader för grafitti borde sammanställas och sedan räknas bort från det som stat ,landsting och kommuner anslår till kultur!
    Ja det är ju obegripligt och ser ut som ”hål i huvudet” den som stjäl och bedrar tillför ju i vart fall sig själv ekonomisk vinning om än olagligt. Men här utsätter man sig ju för risker både ekonomiskt och fysiskt, det finns exempel på klottrare som blivit påkörda när de tagit sig in i T-banans tunnlar. Än mer obegripligt är att många inte är småglin utan i rätt mogen ålder. En klottrare dömdes i Stockholms tingsrätt till skadestånd i dimension 80000kr och Dagens Nyheter gjorde en intervju med honom, jo det var ju trist att få betala så mycket. Men sa reportern: efter det här läggerbdu väl av? Njaee kom det , jag tar nog en vända på stan redan i kväll. Och trist när kulturpetsoner försvarar klotter med dimmiga argument att det är något slags yttrandefrihet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Finns en laglig "klotter vägg" inte långt från där jag bor. De gånger jag sett folk där har de varit i 30-40 års åldern. Verkar inte vara något som tonåringar sysslar med längre. De sitter väl hemma och spelar Minecraft.

Senast redigerat av Jeff den 2018-07-30 klockan 18:27:34.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

En sprayburk kostar väl runt en hundralapp, och det går åt några olika färger till sitt illdåd, inte helt gratis alltså.
    Finns det någon uppskattning av hur mycket av all tillverkad sprayfärg som brukas till illegala dåd? 50%?

Robert
    Ej längre aktiv

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Om man hinner och har möjlighet kan man ju fotografera dem så finns det i vart fall lite att ta på och lite ledtrådar i en utredning.
    Min mobil har inte den zoomen när det är kolsvart tyvärr.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Min mobil har inte den zoomen när det är kolsvart tyvärr.
    Är det kolmörkt så förstår jag. Men ser man en klottrare i dagsljus kan det vara värt ett försök även på lite avstånd.n

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kanske inte att rekommendera men nog mår man gott när man tänker på lokföraren som hällde en färgburk i brallorna på en klottrare vid Karlberg!

218

Senast redigerat av 218 den 2018-07-31 klockan 09:25:36. Anledning: Sign

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är sällan det finns polispatruller som sitter och rullar tummarna i närheten av järnväg. Och även om så vore och med få minuters framkörning hinner gärningsmännen försvinna. Återstår: Ingen att gripa och ett vittne som inte har så mycket att bidra med.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •