Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Uppsala C.. eller sjö..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Uppsala C.. eller sjö..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Uppsala C.. eller sjö..

Antingen kommer det för lite eller för mycket regn.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Fel typ av regn...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Uppsala C i kväll:

/Gunnar

Robert
    Ej längre aktiv

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Kommer det där i kommunens turistbroschyr?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

På sl.se har det under eftermiddagen och kvällen meddelats "Uppsala-Älvsjö: Förseningar på grund av obehöriga i spårområdet vid Uppsala. Sök din nästa avgång med SL i app eller på webb. " Kanske resenärer som inte vill plaska i vattnet som istället korsar spåren i markplanet? Rimligt vore väl att öppna en bevakad passage över spåren till tunneln torrlagts. Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-flera-platser menar att åtgärder fördröjts eftersom Trafikverket och Jernhusen båda tycker att den andra parten är ansvarig för att gångtunneln är någorlunda torr.

Menar man för övrigt i meddelandet på sl.se att de försenade tågen från Uppsala har kört in förseningen när de nått Älvsjö och därmed kan gå enligt normal tidtabell på resterande sträcka?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag har ett vagt minne av att själva Centralpassagen är kommunens, men jag kan minnas fel. På bilderna såg det ut som att det gick att gå via Strandbodgatan där gångbanan är upphöjd ovanför körbanan, men om det var så hela tiden vet jag absolut inte. Dock så är det ju en rejäl omväg.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    "Förseningar på grund av obehöriga i spårområdet vid Uppsala."
    Bara jag som tycker att om det är vatten upp till knäna i en gångtunnel så borde man kunna ordna möjligheten att passera i gatunivå? Inte helt oreglerat, men att man har en övervakad passage av något slag. Om inte annat för att det torde bli ofräscht i tågen när passagerare som gått genom tunneln, det det kanske förekommit lämningar från hundar och skräp som fimpar och glasspapper, sätter sig i fåtöljerna på tågen.

Om man inte vill ha folk som "spårspringer" för att tunneln inte går att passera så borde det vara självklart att man först evakurerar plattformen och sedan ser till att inga tåg stannar där.

Senast redigerat av pml den 2018-07-30 klockan 06:51:49.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Bara jag som tycker att om det är vatten upp till knäna i en gångtunnel så borde man kunna ordna möjligheten att passera i gatunivå? Inte helt oreglerat, men att man har en övervakad passage av något slag. Om inte annat för att det torde bli ofräscht i tågen när passagerare som gått genom tunneln, det det kanske förekommit lämningar från hundar och skräp som fimpar och glasspapper, sätter sig i fåtöljerna på tågen.

Om man inte vill ha folk som "spårspringer" för att tunneln inte går att passera så borde det vara självklart att man först evakurerar plattformen och sedan ser till att inga tåg stannar där.
    Man kanske "borde kunna ordna" det, men jag tvivlar på att man kan. Enklare vore förmodligen att skapa någon konstruktion så att man kan passera tunneln torrskodd, ev att de längsta då får huka något.

Det är väl egentligen bara två plattformar som nås utan användning av tunneln? Och alternativ gångväg mellan dem är väl sisådär en kilometer lång?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Jag har ett vagt minne av att själva Centralpassagen är kommunens, men jag kan minnas fel. På bilderna såg det ut som att det gick att gå via Strandbodgatan där gångbanan är upphöjd ovanför körbanan, men om det var så hela tiden vet jag absolut inte. Dock så är det ju en rejäl omväg.
    Kommer man till perrongerna då? De ligger väl som en ö?

Lund C har såväl Rydes Undergång som två gångbroar och alla dessa ger tillträde till alla perronger.

Lund är trots allt bättre än Uppsala

Senast redigerat av Mattias C den 2018-07-30 klockan 07:58:19.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Man kanske "borde kunna ordna" det, men jag tvivlar på att man kan. Enklare vore förmodligen att skapa någon konstruktion så att man kan passera tunneln torrskodd, ev att de längsta då får huka något.

Det är väl egentligen bara två plattformar som nås utan användning av tunneln? Och alternativ gångväg mellan dem är väl sisådär en kilometer lång?
    Alla plattformar går att nå via Strandbodgatan - även om det är en liten omväg.
    /TKO

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Alla plattformar går att nå via Strandbodgatan - även om det är en liten omväg.
    /TKO
    Ah, det ser jag nu. Google maps: https://www.google.se/maps/@59.85546...7i13312!8i6656

Enligt aftonbladet ( https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-flera-platser ) så hade UNT rapporterat om att det var huntratals strandade

Ett hundratal personer stod strandade vid tågspåren vid Uppsala resecentrum, ovanför de rulltrappor som leder ner till centralpassagen, rapporterar UNT.

Enligt UNT ( http://unt.se/nyheter/uppsala/ta-det...a-5038618.aspx ) så var det vatten även vid strandbovägen, oklart hur mycket det var på själva gångbanan.

Även vid Strandbodgatan var vägen fylld med vatten och räddningstjänsten befann sig på plats.

Senast redigerat av pml den 2018-07-30 klockan 11:13:27.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Kommer man till perrongerna då? De ligger väl som en ö?

Lund C har såväl Rydes Undergång som två gångbroar och alla dessa ger tillträde till alla perronger.

Lund är trots allt bättre än Uppsala
    Det finns som sagt trappor (och hiss, dock ej rulltrappa) mot Strandbodgatan och även avgångstavlor nere vid gatan, vilket underlättar för att välja rätt trappa.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ah, det ser jag nu.

Enligt aftonbladet ( https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-flera-platser ) så hade UNT rapporterat om att det var huntratals strandade

Ett hundratal personer stod strandade vid tågspåren vid Uppsala resecentrum, ovanför de rulltrappor som leder ner till centralpassagen, rapporterar UNT.

Enligt UNT ( http://unt.se/nyheter/uppsala/ta-det...a-5038618.aspx ) så var det vatten även vid strandbovägen, oklart hur mycket det var på själva gångbanan.

Även vid Strandbodgatan var vägen fylld med vatten och räddningstjänsten befann sig på plats.
    Utan att ha sett översvämningarna, så borde det väl gå till på något av följande sätt:
    1. Antingen kan man ta sig torrskodd ut på trottoarerna via Strandbodgatan, och då borde snabbt norra utgången stängas och spärras av, samt resenärer hänvisas till södra utgången.
    2. Eller går den inte heller att använda, och då skulle trafikledningen hastigt och lustigt behöva ändra spåranvändningen så att bara ytterspåren (det är väl 2 stycken, ett mot stationshuset och ett mot ULJ?) används. Blir förstås krångligt för tågen som har uppehåll vid vändning, men de får väl växlas ut till Norra resp. godsbangården under uppehållet. Krångligt men såna här översvämningar är ju sällsynta (och snart har det väl fastställts vem det är som är ansvarig så att det kan gå fortare få bort vattnet nästa gång).

För att resenärer skall uppleva sig strandsatta på plattformen kan inte vara rätt.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-07-30 klockan 11:17:32.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ah, det ser jag nu. Google maps: https://www.google.se/maps/@59.85546...7i13312!8i6656

SvTs bild från Strandbodgatan - här -. Förmodligen klarade man sig utan att få blöta byxor där.
    Gång/cykelbanan ser ut att vara flera decimeter högre. Goggles

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    För att resenärer skall uppleva sig strandsatta på plattformen kan inte vara rätt.
    Efter att ha sett bilderna så är det troligaste att de som upplevde sig strandsatta inte kände till (eller ville gå genom regnet?) till utgången vid strandbovägen. Den utgången såg helt ok ut.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Efter att ha sett bilderna så är det troligaste att de som upplevde sig strandsatta inte kände till (eller ville gå genom regnet?) till utgången vid strandbovägen. Den utgången såg helt ok ut.
    Ja, jag har också sett bilderna som tyder på att södra utgången var användbar, och då borde det skett som jag skrev "då borde snabbt norra utgången stängas och spärras av, samt resenärer hänvisas till södra utgången." Och hänvisning är då minimum utrop (på perrong, och i ankommande tåg) och förhoppningsvis också lite hastigt hoprafsade skyltar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •