Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 119

    MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Myndigheten för samhällsskydd och beredskap vill vid stor brandfara förbjuda att köra gnistbildande godståg, svetsa och använda maskiner i skogen och annat som kan orsaka brand.
    Det skulle kräva lagändring för det finns bara lagstöd för att förbjuda öppen eld.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fangda-arbeten


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 857

    Sv: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Myndigheten för samhällsskydd och beredskap vill vid stor brandfara förbjuda att köra gnistbildande godståg, svetsa och använda maskiner i skogen och annat som kan orsaka brand.
    Det skulle kräva lagändring för det finns bara lagstöd för att förbjuda öppen eld.
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fangda-arbeten
    Borde inte förbudet i så fall gälla alla järnvägsvagnar med blockbromsar? För i princip är väl gnistbildningsrisken oberoende av vad som fraktas med tåget? Däremot är väl skivbromsar inte lika gnistbildande (och därmed borde posttågen inte förbjudas trots att de är godståg)?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 504

    Sv: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Eller också kunde man kräva bättre underhåll av bromsarna alternativt bättre körteknik.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 746

    Sv: Godståg med kompositblock snart "gnistfria"

    När inom några år samtliga eller i vart fall de flesta godsvagnar är utrustade med vad som schweizare och tyskar kallar "flüsterbremse" är nog problemet med gnistrande bromsar borta. Då uppkommer problemet med överhettade hjul.
    Det är främst schweizarna som verkat för införandet av kompositblock. Undrar vad de tycker om urspårningar p g a brustna hjul.



  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    238

    Sv: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Återmatande elbroms på dragfordonet kan också bidra till färre bränder. Under gynsamma förutsättningar kan man köra Långsele-Bollnäs utan annan broms än elbromsen . Vid stoppet i Bollnäs får man dock använda luftbromsen .


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Hur löser man då problemet med "obefintlig bromsverkan" vintertid med kompositblock som det skrivits en del om tidigare i år? Kan man införa någon möjlighet till brandbevakning efter tåg som man hade förr. Med någon utrustning som gör att man automatiskt kan hålla ett lämpligt maximalt avstånd till det tåg man följer efter. Med dagens säkerhetssystem antar jag att det är omöjligt.
    Med en extra översyn av bromsutrustningen på vagnarnas bromssystem kan man säkert minska risken för tjuvbroms. Men vem ska betala den ökade kostnaden? Förmodligen brukaren av vagnen. Hen har väl redan idag ansvar för att vagnen är trafikduglig vid användning.Ytterligare en spik i kistan för järnvägstransporterna i Sverige?


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 857

    Sv: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Hur löser man då problemet med "obefintlig bromsverkan" vintertid med kompositblock som det skrivits en del om tidigare i år?
    Bara använda kompositblock på sommaren?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 119

    Sv: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Återmatande elbroms på dragfordonet kan också bidra till färre bränder. Under gynsamma förutsättningar kan man köra Långsele-Bollnäs utan annan broms än elbromsen . Vid stoppet i Bollnäs får man dock använda luftbromsen .
    Det innebär väl nya lok. Att bygga in det i de gamla Rc-loken är väl uteslutet. Green Cargo har börjat köpa in nya lok. Dels Re-loken för några år sedan, dels några Mb-lok som kommer i år och nästa är, och så småningom troligen fler eftersom Rc-loken är gamla.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Enligt uppgift från en lokförare så går det inte att enkelt byta bromsblock från gjutjärn till komposit eller tvärt om. Bromssystemet är inställt för en viss blocktyp. Så det går inte heller att blanda olika blocktyper på samma vagn.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 855

    Sv: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Hur kan man köra blockbromsade tåg i Sydeuropa och andra länder där det är helt normalt med sådan torka vi nu har i Sverige??


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Nu brukar jag inte detaljstudera växtligheten när jag reser söderut men växtligheten i Sydeuropa bör vara mer anpassad till klimatet och därmed inte förvandlas till lättantänt bränsle lika lätt. Lite längre söderut finns det knappt ingen växtlighet alls vilket borde begränsa bränderna rätt mycket.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 479

    Sv: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Bara använda kompositblock på sommaren?
    Eller även vintertid, vid behov, köra så försiktigt som många gör nu. Vid 'stopp' eller 'kör 40' i Stö 22 kryper de flesta godståg förbi stugan trots att det är 1 000 m kvar.

    PS: Krav på elbroms eller försiktighet enligt ovan är naturligtvis bättre än MSB:s önskemål om förbud.

    Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-07-29 klockan 19:56:55. Anledning: Tillägg

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 119

    Många banor avstängda inkl stambanan genom övre Norrland

    Nu är i alla fall all tågtrafik mellan Vännäs och Vindeln inställd, för persontrafik Vännäs-Boden. På grund av flera bränder mellan Vännäs och Vindeln på grund av varmgång på en timmervagn.

    https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...rland-installd

    Dessutom stängs många enklare utrustade banor i södra Sverige av. En del har varit avstängda nyligen pga värme.
    Linköping-Kalmar
    Linköping-Västervik
    Berga-Oskarshamn
    Halmstad-Värnamo
    Torsby-Sunne
    Eksjö-Hultsfred
    Nässjö-Vetlanda-Kvillsfors
    Värnamo-Furet
    https://www.trafikverket.se/om-oss/n...ass-2-varning/


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 857

    Sv: Många banor avstängda inkl stambanan genom övre Norrland

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Dessutom stängs många enklare utrustade banor i södra Sverige av. En del har varit avstängda nyligen pga värme.
    ...
    Halmstad-Värnamo
    Värnamo-Furet
    https://www.trafikverket.se/om-oss/n...ass-2-varning/
    Eftersom Furet ligger i utkanten av Halmstad lyckas man med att stänga samma bana två gånger. Man får hoppas att inte även Halmstad-Furet är avstängt för då blir det stopp även på VKB.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    913

    Sv: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Men vem ska betala den ökade kostnaden? Förmodligen brukaren av vagnen. Hen har väl redan idag ansvar för att vagnen är trafikduglig vid användning.Ytterligare en spik i kistan för järnvägstransporterna i Sverige?
    Vem menar du är brukare av vagnen? Järnvägsoperatören eller den befraktande kunden?


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 818

    Sv: Många banor avstängda inkl stambanan genom övre Norrland

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eftersom Furet ligger i utkanten av Halmstad lyckas man med att stänga samma bana två gånger. Man får hoppas att inte även Halmstad-Furet är avstängt för då blir det stopp även på VKB.
    Men är Halmstad-Värnamo stängt så borde ju även delsträcka av Vkb vara stängd. Lite förvirring men dom flesta kan nog tolka rätt får man hoppas.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 119

    Sv: Många banor avstängda inkl stambanan genom övre Norrland

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eftersom Furet ligger i utkanten av Halmstad lyckas man med att stänga samma bana två gånger. Man får hoppas att inte även Halmstad-Furet är avstängt för då blir det stopp även på VKB.
    Om vi ska gå in på sådana defintionsproblem och felfinnande så står det i SVT-länken som rubrik "All tågtrafik till övre Norrland inställd". Men SJ snabbtågen Stockholm-Umeå och Norrtåg Sundsvall-Umeå ska gå enligt Trafikverkets lista. Men Umeå ligger väl i övre Norrland?


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 857

    Sv: Många banor avstängda inkl stambanan genom övre Norrland

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Om vi ska gå in på sådana defintionsproblem och felfinnande så står det i SVT-länken som rubrik "All tågtrafik till övre Norrland inställd". Men SJ snabbtågen Stockholm-Umeå och Norrtåg Sundsvall-Umeå ska gå enligt Trafikverkets lista. Men Umeå ligger väl i övre Norrland?
    Ja, och även om övre Norrland hade varit isolerat från resten av landet hade det ju kunnat gå trafik inom övre Norrland och därmed hade det gått trafik till stationer i övre Norrland.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 479

    Sv: MSB vill förbjuda godståg vid brandfara

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Vem menar du är brukare av vagnen? Järnvägsoperatören eller den befraktande kunden?
    Kunderna köper transporttjänster, inget annat (kunden kan också vara vagnägare, men det är en annan sak). Det är järnvägsföretagen som måste ta hand om frågan, i annat fall finns uppenbarligen en risk att annan "tar hand" om den.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    954

    Sv: Många banor avstängda inkl stambanan genom övre Norrland

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Nu är i alla fall all tågtrafik mellan Vännäs och Vindeln inställd, för persontrafik Vännäs-Boden. På grund av flera bränder mellan Vännäs och Vindeln på grund av varmgång på en timmervagn.

    https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...rland-installd

    Dessutom stängs många enklare utrustade banor i södra Sverige av. En del har varit avstängda nyligen pga värme.
    Linköping-Kalmar
    Linköping-Västervik
    Berga-Oskarshamn
    Halmstad-Värnamo
    Torsby-Sunne
    Eksjö-Hultsfred
    Nässjö-Vetlanda-Kvillsfors
    Värnamo-Furet
    https://www.trafikverket.se/om-oss/n...ass-2-varning/
    Trafikken er i gang mellom Vännäs og Vindeln...


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •