Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fråga snösmältningsvagnarna

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Fråga snösmältningsvagnarna

    De båda snösmältningsvagnarna har ju nyligen omtalats p.g.a. att de kan modifieras för släckvattentransporter. Men: Hur kommer det sig att dessa båda vagnar i grunden har konstruerats för att smälta snö med diesel som drivmedel?

    Borde det inte vara både mer ekonomiskt och mer miljöriktigt med kontaktledningsmatad elvärme?


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 915

    Sv: Fråga snösmältningsvagnarna

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    De båda snösmältningsvagnarna har ju nyligen omtalats p.g.a. att de kan modifieras för släckvattentransporter. Men: Hur kommer det sig att dessa båda vagnar i grunden har konstruerats för att smälta snö med diesel som drivmedel?

    Borde det inte vara både mer ekonomiskt och mer miljöriktigt med kontaktledningsmatad elvärme?
    Ekonomin är inte helt självklart till elens fördel, med diesel kan man få nära 100 % verkningsgrad när det gäller att framställa värme, med el har det försvunnit mycket redan innan energin når till strömavtagaren. Indirekt innebär det också att det miljömässigt kan vara tveksamt att använda el för att smälta snö.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    119

    Sv: Fråga snösmältningsvagnarna

    Hur svårt det än kan vara att tro det, men det finns faktiskt inte kontaktledning över alla spår i Sverige. Dessutom kanske strömmen inte fungerar de gånger man har behov av maskinen, just pga att det finns för mycket snö.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Fråga snösmältningsvagnarna

    Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Hur svårt det än kan vara att tro det, men det finns faktiskt inte kontaktledning över alla spår i Sverige. Dessutom kanske strömmen inte fungerar de gånger man har behov av maskinen, just pga att det finns för mycket snö.
    Jo fast om det är just de stora bangårdarna i Stockholm och Hallsberg som avses vara de primära användningsplatserna, så kan man ju anta att det finns kontaktledning att ta ifrån...


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Fråga snösmältningsvagnarna

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ekonomin är inte helt självklart till elens fördel, med diesel kan man få nära 100 % verkningsgrad när det gäller att framställa värme, med el har det försvunnit mycket redan innan energin når till strömavtagaren. Indirekt innebär det också att det miljömässigt kan vara tveksamt att använda el för att smälta snö.
    Med diesel försvinner en del värme med avgaserna. Därtill har det utgått en del energi till att transportera och raffinera råoljan/dieseln... Och de stora bangårdarna ligger nära omfornarstationerna...


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 915

    Sv: Fråga snösmältningsvagnarna

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Med diesel försvinner en del värme med avgaserna. Därtill har det utgått en del energi till att transportera och raffinera råoljan/dieseln... Och de stora bangårdarna ligger nära omfornarstationerna...
    En del el som levereras i Sverige är producerad genom förbränning av petroleum, detta gäller i synnerhet vintertid. Verkningsgraden vid den produktionen är gissningsvis 50-60 %. Ytterligare några tiotal procent försvinner sedan i distributionen.

    Vän av ordning kan invända att man inte kan räkna på detta sätt, men då invänder jag att en annan vän av ordning menar att all tågel ska anses producerad på detta sätt (s k marginalel, dvs baserat på den sist producerade kWh), även den som används sommartid.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Fråga snösmältningsvagnarna

    Vilken motivering har "annan vän av ordning" till att värdera just tågel på det viset? All el förbrukas (som nyttig eller onyttig energi) samtidigt som den produceras. Så marginalproduktionen som produceras med fossila bränslen måste då förbrukas för järnvägens drift vid tillfället för att kunna räknas som fossil järnvägsel. Vem kan bevisa detta?De elektroner som produceras av ett fossilt elverk kan liknas som vattendroppar som rinner ut i en sjö från en bäck och sedan fördelas vidare. Det går inte i praktiken att märka just fossil el. Det kan bara beräknas som en del i elproduktionen.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 915

    Sv: Fråga snösmältningsvagnarna

    Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Vilken motivering har "annan vän av ordning" till att värdera just tågel på det viset? All el förbrukas (som nyttig eller onyttig energi) samtidigt som den produceras. Så marginalproduktionen som produceras med fossila bränslen måste då förbrukas för järnvägens drift vid tillfället för att kunna räknas som fossil järnvägsel. Vem kan bevisa detta?De elektroner som produceras av ett fossilt elverk kan liknas som vattendroppar som rinner ut i en sjö från en bäck och sedan fördelas vidare. Det går inte i praktiken att märka just fossil el. Det kan bara beräknas som en del i elproduktionen.
    Grundresonemanget brukar vara kopplat till att all tillkommande el-förbrukning ska anses komma från "marginal-produktionen" dvs den sist producerade kWh. Redan detta blir ju märkligt om den tillkommande elförbrukningen uppkommer sommartid.

    Sedan drar man detta ett steg längre och menar att samma resonemang går att tillämpa även på all elbesparing, varje sparad kWh skulle då minska just elproduktionen baserad på fossilbränsle.

    Jag delar inte alls ovanstående resonemang, jag återger det enbart som svar på frågan.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Fråga snösmältningsvagnarna

    Ja den beräkningsgrunden är bara till för att snedvrida opinionen, men saknar helt verklighetsförankring. Och att just markera elförbrukningen för järnvägsdrift som fossil el är ju helt befängt. Den fossila elen som behövs måste givetvis fördelas på samtliga elförbrukare vid de tillfällen då den förbrukas. Och då är ju järnvägsdriftens förbrukning inte särskilt stor i förhållande till totalförbrukningen. Om det däremot står ett dieseldrivet generatoraggregat (t.ex en tågvärmevagn) som direkt matar ett järnvägsfordon så är det givetvis fossil el för järnvägsdrift.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •