Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bagageförvaring i St Malo?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Bagageförvaring i St Malo?

Nu ska vi se om Postvagnen kan knäcka en riktigt klurig fråga:

Vid den franska kusten mot Engelska kanalen ligger en ort som heter Saint Malo. Är det någon som känner till möjligheterna till bagageförvaring där? Mest intressant är förvaring på järnvägsstationen, men då resenären ankommer med båt från Jersey och ska sedan åka vidare med tåg till Paris, skulle det också vara möjligt/lämpligt med förvaring på annan plats, exempelvis i hamnen. Bagaget som ska förvaras är bl a en stor ryggsäck, så små skåp räcker inte riktigt till.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Bagageförvaring i St Malo?

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nu ska vi se om Postvagnen kan knäcka en riktigt klurig fråga:

Vid den franska kusten mot Engelska kanalen ligger en ort som heter Saint Malo. Är det någon som känner till möjligheterna till bagageförvaring där? Mest intressant är förvaring på järnvägsstationen, men då resenären ankommer med båt från Jersey och ska sedan åka vidare med tåg till Paris, skulle det också vara möjligt/lämpligt med förvaring på annan plats, exempelvis i hamnen. Bagaget som ska förvaras är bl a en stor ryggsäck, så små skåp räcker inte riktigt till.
    På järnvägsstationen tycks det inte finnas någon bagageförvaring, enär den saknas i denna förteckning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nå'n som kan franska kanske hittar något här: https://www.gares-sncf.com/fr/gare/f...-malo/services

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Nå'n som kan franska kanske hittar något här: https://www.gares-sncf.com/fr/gare/f...-malo/services
    Jag kan inte franska men lyckas ändå begripa att det finns både hittegods och godsutlämning, märkligt då om de inte skulle kunna klara bagageförvaring, eller är det kutym på franska stationer att det är på detta sätt?

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag kan inte franska men lyckas ändå begripa att det finns både hittegods och godsutlämning, märkligt då om de inte skulle kunna klara bagageförvaring, eller är det kutym på franska stationer att det är på detta sätt?
    Hej! Jag talar franska och tolkar informationen som att de tar hand om hittegods och hanterar inlämning och utlämning av paket. Stationens öppethållande inklusive biljettexpedition är minst sagt imponerande med tanke på hur litet St Malo är. Jag skulle inte tveka att fråga (på franska) om det är möjligt att lämna in bagage. Det mesta går att lösa på en bemannad station. Värt att ha koll på när de stänger.

St Malo är charmigt liksom Jersey som är en underbar ö. Jag har testat. Flög dock till Jersey och tog en dagstur till St Malo per snabbfärja.

Concigne bagage = effektförvaring.

SNCF har fortfarande enorma mängder statstjänstemän med anställning på livstid och tidig pension liksom La Poste. Frankrike har inte haft en statsbudget i balans sedan 1974 och de struntar i det. Verkar fungera :) Högteknologiskt samhälle i världsklass.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-07-29 klockan 16:13:38.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Hej! Jag talar franska och tolkar informationen som att de tar hand om hittegods och hanterar inlämning och utlämning av paket. Stationens öppethållande inklusive biljettexpedition är minst sagt imponerande med tanke på hur litet St Malo är. Jag skulle inte tveka att fråga (på franska) om det är möjligt att lämna in bagage.
    Tackar! Kunde jag bara hitta en lämplig mail-adress att skriva till skulle jag nog knåpa ihop en fråga med hjälp av Google Translate. Med total avsaknad av franska-kunskaper avhåller jag mig däremot från att ringa och fråga, jag skulle förmodligen inte förstå svaret.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tackar! Kunde jag bara hitta en lämplig mail-adress att skriva till skulle jag nog knåpa ihop en fråga med hjälp av Google Translate. Med total avsaknad av franska-kunskaper avhåller jag mig däremot från att ringa och fråga, jag skulle förmodligen inte förstå svaret.
    Ola menar nog att du skulle försöka snacka till dig förvaring när du väl är där, på plats. Men utan franskakunskaper blir det nog svårt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Effektförvaring på järnvägsstation i Frankrike är förbjudet om inte bagaget scannas som på en flygplats. Sådan utrustning finns bara på ett fåtal större stationer.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Effektförvaring på järnvägsstation i Frankrike är förbjudet om inte bagaget scannas som på en flygplats. Sådan utrustning finns bara på ett fåtal större stationer.
    Finns alltså på 16 stationer, enligt länken i mitt tidigare inlägg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sådana petitesser stoppar inte Ola Z

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Ola menar nog att du skulle försöka snacka till dig förvaring när du väl är där, på plats. Men utan franskakunskaper blir det nog svårt.
    Dessutom kan det ju vara förödande att bygga sin planering på att en effektförvaring som visar sig obefintlig. Att turista en heldag i staden medförande stor packning är förmodligen inte så givande.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Aha. Förklarar saken! Tack!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Dessutom kan det ju vara förödande att bygga sin planering på att en effektförvaring som visar sig obefintlig. Att turista en heldag i staden medförande stor packning är förmodligen inte så givande.
    Jag säger inte emot men det var den uppfattningen jag fick. Förvånas över hur pass många som ändå väljer att släpa runt på sina väskor, har sett dem i Planten und Blümen, i Observatoriet i Greenwich och många andra ställen. Men jag håller med, det verkar skitjobbigt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

För många år sedan - det var det året Jan Ulrich vann touren för första gången - hade vi varit i Quiberon och hade några timmar över i Paris innan nattåget mot Köpenhamn skulle gå. På grund av terrorhot var all effektförvaring stängd, så vi funderade på vad vi skulle göra med vårt baggage. Lösningen blev att vi åt lunch på en lite finare restaurang och frågade om vi kunde lämna vårt baggage i garderoben några timmar. Det gick faktiskt utmärkt! Så vi kunde ge oss ut i vimlet och lyckades faktiskt se en glimt av målgången på Champs-Élyssés…

Om detta är möjligt i Saint Malo har jag ingen aning om - men det kan vara ett tips.

/TKO

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Helt riktigt. Jag har ju kuskat runt rejält i Frankrike per järnväg och sett de där kontrollerna typ flygplats. Utan att min kabinväska röntgats har jag dock lyckats deponera den på ett och annat café medan jag upptäcker staden. Jag ser möjligheter. Inte problem.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    För många år sedan - det var det året Jan Ulrich vann touren för första gången - hade vi varit i Quiberon och hade några timmar över i Paris innan nattåget mot Köpenhamn skulle gå. På grund av terrorhot var all effektförvaring stängd, så vi funderade på vad vi skulle göra med vårt baggage. Lösningen blev att vi åt lunch på en lite finare restaurang och frågade om vi kunde lämna vårt baggage i garderoben några timmar. Det gick faktiskt utmärkt! Så vi kunde ge oss ut i vimlet och lyckades faktiskt se en glimt av målgången på Champs-Élyssés…

Om detta är möjligt i Saint Malo har jag ingen aning om - men det kan vara ett tips.
    Tack för tipset! Jag hittade en simhall nära hamnen i St Malo, funderade ett slag på om det kunde vara en lösning att låsa in packningen där, men slog den idén ur hågen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag säger inte emot men det var den uppfattningen jag fick. Förvånas över hur pass många som ändå väljer att släpa runt på sina väskor, har sett dem i Planten und Blümen, i Observatoriet i Greenwich och många andra ställen. Men jag håller med, det verkar skitjobbigt.
    Förklaringen kan vara att möjligheterna till effektförvaring har minskat och/eller blivit dyrare och besvärligare. Särskilt i Frankrike kan inlämningen bli en bökig historia med bl a noggrann kontroll av varje kolli.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är väl som med de flesta saker, att det är mycket lättare om man är ljus i hyn och talar språket med ingen eller västeuropeisk brytning. Jag antar att det gäller även om man vill förvara bagage på ett kafé eller en station i Frankrike.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •