Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Stockholm-Paris på 23 timmar

Stockholm-Paris på 23 timmar

Ser inte att någon annan hunnit lägga upp länk till artikeln (som i skrivande stund inte är bakom någon betalvägg):

https://www.dn.se/kultur-noje/stockh...ugotre-timmar/

En DN-medarbetare har åkt tåg från Stockholm till Paris. Nästan ett dygn tog det, men det var helt okej. Det gav tillfälle till paus och eftertanke.

Däremot var själva köpet av resan sju resor värre, vilket ju fler här på PV har konstaterat när de har försökt köpa tågbiljett genom Europa. Är en lösning på gång snart?

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Stockholm-Paris på 23 timmar

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Ser inte att någon annan hunnit lägga upp länk till artikeln (som i skrivande stund inte är bakom någon betalvägg):

En DN-medarbetare har åkt tåg från Stockholm till Paris. Nästan ett dygn tog det, men det var helt okej. Det gav tillfälle till paus och eftertanke.

Däremot var själva köpet av resan sju resor värre, vilket ju fler här på PV har konstaterat när de har försökt köpa tågbiljett genom Europa. Är en lösning på gång snart?

/ Kiwi
    Det har sagts här att det kanske inte händer så mycket eftersom operatörerna inte vill garantera ombokning vid försening och bruten anslutning, om resan är genom en stor del av Europa.

Man får man boka separata biljetter hos tågföretagen och det ska i teorin gå bra. Det kan dock vara krångliga och ologiska sajter, som kräver tillvänjning, till exempel ÖBB som vi hade en diskussion om nyligen.

Till råga på allt finns inte bra sökmöjligheter för långdistansresor. Man kan söka på t.ex. http://deutschebahn.com
    Men man hittar lätt byten med ankomst kl 01 och avgång kl 05 på natten. Det är rysligt obekvämt och för kort för hotellnatt.
    Det borde finnas sökinställningar att inte ha långa byten på natten.

Det krävs nu en del kunnighet för att kunna köpa bra biljetter, t.ex. var det går nattåg och vilka operatörer man lämpligen köper biljett av.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-07-29 klockan 13:51:43.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

/ Kiwi
    Det är säkert en intressant artikel, men den är tyvärr förbehållen DN:s prenumeranter.
    (Och i den skaran ingår jag INTE!)

Vilken väg åkte DN-skribenten?

/TKO

Det var ju tråkigt att artikeln låstes.

Vad jag minns blev det SJ-tåg till Malmö, Öresundståg till København, DSB-tåg(?) till Hamburg, DB-tåg till Karlsruhe och sedan något franskt snabbtåg till Paris.

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Vad jag minns blev det SJ-tåg till Malmö, Öresundståg till København, DSB-tåg(?) till Hamburg, DB-tåg till Karlsruhe och sedan något franskt snabbtåg till Paris.

/ Kiwi
    Han köpte tre biljetter, hos SJ, DSB och DB.
    Mellan nattåget och Öresundståget samt Öresundståget och DSB-tåget var det 15 minuter cirka så han hann inte köpa något att äta (han hade rätt att äta frukost på ett hotell i 1kl nattågsbiljetten, men hade inte tid)
    DSB-tåget hade ingen servering ombord alls så han fick svälta till Fredericia, där det var byte och det fanns tid att köpa mat.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-07-29 klockan 15:32:18.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

/ Kiwi
    Det var nattåg Stockholm-Malmö, Öresundståg till Köpenhamn, DSB Köpenhamn-Fredericia-Hamburg , DB Hamburg-Karlsruhe , SNCF Karlsruhe-Paris. Skribenten bokade på tre sidor hos SJ, DSB och DB . Tog en timme att boka och kostade 3600kr enkel väg men en stor andel av detta var 1kl sovvagn till Malmö.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

/ Kiwi
    Tack för svaret!
    Jag antar det var natttåg till Malmö?

/TKO

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det är säkert en intressant artikel, men den är tyvärr förbehållen DN:s prenumeranter.
    (Och i den skaran ingår jag INTE!)

Vilken väg åkte DN-skribenten?

/TKO
    Skribenten (vars epos inköpts av DN) skulle på en konferens i Paris och fick för sig att ta tåget. Det är sannolikt en inte alltför vågad gissning om jag tror att han i förväg tog kontakt med tidningen och sålde in reportaget. Patrik Hadenius brukar medverka i tidningen med en språkkrönika.

Han tog nattåget till Malmö, Ötåget till København, Lyntoget till Fredericia där han troligen bytte till ett EC-tåg till Hamburg. Sedan ICE till Karlsruhe och ett franskt tvåvåningståg till Paris (TGV till Gare de l'Est kanske?).

Artikeln diskuterar inte själva tåget i sig utom att det hade varit svårt att köpa biljetten och att det saknades mat på Lyntoget. Dessutom fascinerades han av att TGV skyltade med sin höga hastighet inne i salongen.

Själv skulle jag ha försökt åka över Rødby i st f Fredericia och löst matfrågan på färjan. Sedan ICE till Köln och Thalys till Paris Nord. Men det kanske är en smaksak.

Artikeln lades ut på tre sidor i kulturdelen och den lade därför tyngden på ett filosoferande kring resan som ett tillfälle till paus.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    - - -
    Han tog nattåget till Malmö, Ötåget till København, Lyntoget till Fredericia där han troligen bytte till ett EC-tåg till Hamburg. Sedan ICE till Karlsruhe och ett franskt tvåvåningståg till Paris (TGV till Gare de l'Est kanske?).
    Artikeln diskuterar inte själva tåget i sig utom att det hade varit svårt att köpa biljetten och att det saknades mat på Lyntoget. Dessutom fascinerades han av att TGV skyltade med sin höga hastighet inne i salongen.
    Själv skulle jag ha försökt åka över Rødby i st f Fredericia och löst matfrågan på färjan. Sedan ICE till Köln och Thalys till Paris Nord. Men det kanske är en smaksak.
    - - -
    Utan att veta skulle jag tro att resan gjordes i maj eller början av juni. Under den perioden körde DSB ersättningsbuss mellan Köpenhamn och Rødby för resenärer till Hamburg. EC-tåget stod i Rødby och väntade på resenärerna och rullade sedan ombord på början. Motsvarande förstås också åt andra hållet. (Under en kortare period hänvisades resenärerna till att använda vanlig landgång för att komma på och av båten, eftersom tåget då i stället stod i Puttgarden och väntade.)

DSB fick kritik för att de inte erbjöd bytesfria resor Köpenhamn - Hamburg. Man satte då, utöver förbindelserna via Rødby, temporärt in en "kursvagnsförbindelse" som innebar att ett IC-tåg (inte lyntog) Köpenhamn - Jylland tillfördes ett extra IC-sätt, som avkopplades i Fredericia och runt en halvtimme senare kopplades till ett EC-tåg norrifrån, rimligen från Århus. Motsvarande också i motsatt riktning.

Den här tillfälliga specialförbindelsen, som alltså inte finns längre, avgick från København H lite senare än EC-tåget/bussen via Rødby till Hamburg. Hade resenären i stället valt Rødbyförbindelsen så hade han behövt stiga av nattåget redan i Hässleholm för att komma till København H i tid, och det är nog inte attraktivt, särskilt för alla som inte vet att danska tåg tyvärr saknar servering.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-07-29 klockan 16:44:30.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Skribenten (vars epos inköpts av DN) skulle på en konferens i Paris och fick för sig att ta tåget. Det är sannolikt en inte alltför vågad gissning om jag tror att han i förväg tog kontakt med tidningen och sålde in reportaget. Patrik Hadenius brukar medverka i tidningen med en språkkrönika.

Artikeln lades ut på tre sidor i kulturdelen och den lade därför tyngden på ett filosoferande kring resan som ett tillfälle till paus.
    Tack för referatet!
    /TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Utan att veta skulle jag tro att resan gjordes i maj eller början av juni. Under den perioden körde DSB ersättningsbuss mellan Köpenhamn och Rødby för resenärer till Hamburg. EC-tåget stod i Rødby och väntade på resenärerna och rullade sedan ombord på början. Motsvarande förstås också åt andra hållet. (Under en kortare period hänvisades resenärerna till att använda vanlig landgång för att komma på och av båten, eftersom tåget då i stället stod i Puttgarden och väntade.)

DSB fick kritik för att de inte erbjöd bytesfria resor Köpenhamn - Hamburg. Man satte då, utöver förbindelserna via Rødby, temporärt in en "kursvagnsförbindelse" som innebar att ett IC-tåg (inte lyntog) Köpenhamn - Jylland tillfördes ett extra IC-sätt, som avkopplades i Fredericia och runt en halvtimme senare kopplades till ett EC-tåg norrifrån, rimligen från Århus. Motsvarande också i motsatt riktning.

Den här tillfälliga specialförbindelsen, som alltså inte finns längre, avgick från København H lite senare än EC-tåget/bussen via Rødby till Hamburg. Hade resenären i stället valt Rødbyförbindelsen så hade han behövt stiga av nattåget redan i Hässleholm för att komma till København H i tid, och det är nog inte attraktivt, särskilt för alla som inte vet att danska tåg tyvärr saknar servering.
    Även efter detta, exempelvis i nuläget, kan ett problem också vara att det är fullbokat fågelvägen (via Puttgarden-Rödby) men finns plats via Jylland.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gare du Nord ankommer man till från Karlsruhe. Har gjort den resan själv från Hamburg för några år sedan. Fisåkning med TGV långa delar av sträckan, 140 km/h och 160 km/h mest men även långsammare än så. Bara sista biten (halvtimmen) in mot Paris som de kunde blåsa på i 315+

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matte Visa inlägg
    Gare du Nord ankommer man till från Karlsruhe. Har gjort den resan själv från Hamburg för några år sedan. Fisåkning med TGV långa delar av sträckan, 140 km/h och 160 km/h mest men även långsammare än så. Bara sista biten (halvtimmen) in mot Paris som de kunde blåsa på i 315+
    Ditt minne kan inte ifrågasättas. Men saken gäller en aktuell resa utan byte från Karlsruhe med TGV Duplex till Paris. Då ankommer man till Gare de l'Est. Alternativ väg till Paris utan byte tycks inte finnas i dag, därav mitt antagande i avsaknad av explicit uppgift i artikeln.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ditt minne kan inte ifrågasättas. Men saken gäller en aktuell resa utan byte från Karlsruhe med TGV Duplex till Paris. Då ankommer man till Gare de l'Est. Alternativ väg till Paris utan byte tycks inte finnas i dag, därav mitt antagande i avsaknad av explicit uppgift i artikeln.
    Det var just den resan jag gjorde, från Karlsruhe, utan byte till Paris. Men jag minns att vi fick åka till St Denis först och sedan gick tåget i motsatt riktning till Gare du Nord. Kanske något fel hos Gar de Est och att tågen går dit i normala fall. Tyckte det kändes krångligt att åka till St Denis och sen backa till Gare du Nord.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matte Visa inlägg
    Det var just den resan jag gjorde, från Karlsruhe, utan byte till Paris. Men jag minns att vi fick åka till St Denis först och sedan gick tåget i motsatt riktning till Gare du Nord. Kanske något fel hos Gar de Est och att tågen går dit i normala fall. Tyckte det kändes krångligt att åka till St Denis och sen backa till Gare du Nord.
    Det var nog normalt för några år sedan att man åkte över Belgien och kom till Nord. Men nu har TGV Est till Strasbourg öppnats så aktuellt tåg går över Kehl-Strasbourg till Gare de Est

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En DN-medarbetare har åkt tåg från Stockholm till Paris. Nästan ett dygn tog det, men det var helt okej. Det gav paus och eftertanke.

/ Kiwi
    Läser nu paperstidningen och det är imponerande att Sveriges största morgontidning kostat på denna tågresa hela tre sidor. Något märkligt att övre halvan på varje sida har slösats bort med en illustration på Brio-tåg och skenor. Tänk om haft lite bilder från resan i stället.
    Men det är imponerande att DN ihärdigt peppar för tågresandet. Det kanske sår små frön så intresset att åka blir större, det verkar vara rätt stort just nu. Vi ska inte förvänta oss att flyget slås ut men det räcker med att någon-några procent föredrar tåg så kan vi tänka oss återinsatta internationella förbindelser. T.ex ett återuppståndet Alfred Nobel eller riktig sovvagn till Berlin , kanske rentav från Stockholm ?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •