Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Linställverket i Moskosel

Linställverket i Moskosel

En bild har jag på linställverket som är i bruk i Moskosel. Det kanske inte används så ofta, jag vet inte.

I detta fallet är växlarna låsta men inte kontrollbekräftade och båda semaforerna visar kör.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Linställverket i Moskosel

Varför var växlarna inte kontrollbekräftade, menar du? Jag skulle tro att linan till resp. semafor går via ett låshjul ("förreglingshjul") för "infartsväxeln". Semaforen kan inte ställas till "kör" om växeln inte ligger rätt, och växeln kan inte läggas om så länge semaforen visar "kör". Detta är ju klassisk förregling, sedan 2009 kontrollbekräftelse. Eftersom Moskosel för tillfället är obevakad, är växlarna dessutom låsta med kontrollås.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Varför var växlarna inte kontrollbekräftade, menar du? Jag skulle tro att linan till resp. semafor går via ett låshjul ("förreglingshjul") för "infartsväxeln". Semaforen kan inte ställas till "kör" om växeln inte ligger rätt, och växeln kan inte läggas om så länge semaforen visar "kör". Detta är ju klassisk förregling, sedan 2009 kontrollbekräftelse. Eftersom Moskosel för tillfället är obevakad, är växlarna dessutom låsta med kontrollås.
    På den tiden det fortfarande fanns semaforer i Vaggeryd fanns det visserligen förreglingshjul för infartsväxlarna, men endast för dessa två, delvis beroende på att de låg långt från stationshuset. Enligt uppgift var det dessutom något som inte hade funnits från början. Möjligen är Moskosel mer ursprungligt, helt utan förreglingshjul. Själva manöverapparaten är vilket fall av närmast identisk modell som den som fanns i Vaggeryd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ställbocken i Moskosel påminner mycket om den som beskrivs i figur 120 på sidan 133 i SJH 325.1 Signalteknisk handbok från 1968 (tillhörande text även på sidan 132.) Se sidorna 6 och 7 i den här filen: https://www.ekeving.se/t/sthb/SH_127-134.pdf som finns på Gunnar Ekevings webbplats.

Om inte Inlandsbanan kraftigt avviker från de normer som gäller vid Trafikverket i detta avseende (och det är jag säker på man inte gör) måste växlarna i tågfärdvägen till normalhuvudspåret i Moskosel, och de växlar/spårspärrar som skyddar denna, vara kontrollbekräftade när driftplatsen är obevakad.

Vaggeryd är inte jämförbart, eftersom Vaggeryd aldrig var obevakad station (utan bara antingen bevakad eller stängd, terminologi från 1987 till 2009), så där krävdes ingen förregling/kontrollbekräftelse.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även om signallinorna inte går inom föreglingshjul i växlarna kan det vara så att växlarna anses vara kontrollbekräftade enbart med hjälp av kontrollåsnycklarna, under förutsättning att ställverkets förreglingslinjaler är anpassade till detta.

Jag är inte säker på detta men jag baserar det på två saker.

Dels formuleringen i linjeboken, E-delen för Moskosel:

MOSKOSEL
    Omläggning av växlar/spårspärrar på obevakad driftplats.
    Får förekomma.
    Driftplatsen får lämnas obevakad trots att växlar inte kan kontrollbekräftas.

Dels det faktum att växlarna är låsta med K-nycklar som kan friges när signalerna ställts till stopp. Detta behöver inte betyda att kontrollbekräftelse saknas men hastigheten är satt till 40 genom driftplatsen.

Jag har inte växlat på platsen men det hade varit intressant att fördjupa sig i detta!

Lindman

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även om det inte stämmer med linjeboken skulle jag våga sätta en slant på att det är så här:
    När driftplatsen är bevakad är växlarna inte kontrollbekräftade. Tkl ansvarar för att växlarna låses med hänglås eller k-lås eller bevakas när infartssignalen är ställt till kör.
    När driftplatsen är obevakad är växlarna kontrollbekräftade eftersom de krävs låsta med K-lås, vars nycklar måste vara isatta i ställverket för att kunna ställa signalerna till kör.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Erik Andersson Visa inlägg
    Även om det inte stämmer med linjeboken skulle jag våga sätta en slant på att det är så här:
    När driftplatsen är bevakad är växlarna inte kontrollbekräftade. Tkl ansvarar för att växlarna låses med hänglås eller k-lås eller bevakas när infartssignalen är ställt till kör.
    När driftplatsen är obevakad är växlarna kontrollbekräftade eftersom de krävs låsta med K-lås, vars nycklar måste vara isatta i ställverket för att kunna ställa signalerna till kör.
    Men är inte det egentligen att göra våld på termen "kontrollbekräftad"? Växlarna är ju faktiskt enbart låsta, om de skulle tvingas ur läge kommer det inte att påverka signalerna.

Dessutom innebär det att linjeboken skulle vara felaktig eftersom den anger att växlarna inte är kontrollbekräftade.

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Men är inte det egentligen att göra våld på termen "kontrollbekräftad"? Växlarna är ju faktiskt enbart låsta, om de skulle tvingas ur läge kommer det inte att påverka signalerna.

Dessutom innebär det att linjeboken skulle vara felaktig eftersom den anger att växlarna inte är kontrollbekräftade.
    Ja, det var ungefär så jag resonerade, men då utan att veta hur det faktiskt är konstruerat på platsen.

Lindman

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På Kvarnabo station, Anten - Gräfsnäs järnväg, finns en anläggning som är mycket lik den i Moskosel med undantag för att den har tvåvingade semaforer med låshjul ("förreglingshjul") i signalledningarna. Vid obevakad station låses växlarna med K-lås.
    Enligt Ulf Pålsson är detta "klassisk förregling", i dag kontrollbekräftelse enligt JTF/TTJ.
    Göran Kannerby menar att för att kontrollbekräftelse ska anses föreligga måste signalerna gå till "stopp" vid t ex växeluppkörning. I så fall är inga mekaniska semafor anläggningar kontrollbekräftade.
    Finns det en sådan skillnad mellan begreppen förregling och kontrollbekräftelse?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Sune Göthe Visa inlägg
    På Kvarnabo station, Anten - Gräfsnäs järnväg, finns en anläggning som är mycket lik den i Moskosel med undantag för att den har tvåvingade semaforer med låshjul ("förreglingshjul") i signalledningarna. Vid obevakad station låses växlarna med K-lås.
    Enligt Ulf Pålsson är detta "klassisk förregling", i dag kontrollbekräftelse enligt JTF/TTJ.
    Göran Kannerby menar att för att kontrollbekräftelse ska anses föreligga måste signalerna gå till "stopp" vid t ex växeluppkörning. I så fall är inga mekaniska semafor anläggningar kontrollbekräftade.
    Finns det en sådan skillnad mellan begreppen förregling och kontrollbekräftelse?
    Egentligen inte. TTJ definierar "kontrollbekräftad växel" så här: "växel, vars rätta läge och låsning bekräftas för föraren genom ”kör” i en huvudsignal (eller motsvarande tekniskt körbesked)." SÄO definierade på sin tid så här: "Förreglad växel = växel, vars rätta läge och låsning kontrolleras genom ”kör” från en huvudsignal."

Däremot så är det kanske så att förregling historiskt har ansetts föreligga redan genom att växel-läget kontrolleras för att möjliggöra att signal ställs i "kör" (kombinerat med att växeln låses) medan modernare ställverk kräver kontinuerlig kontroll av att växeln ligger rätt. Historiskt går detta naturligtvis tillbaka på manuell tågvägsinspektion som utförs innan signal ställs till "kör" men om växeln sedan låses behöver den inte hållas under uppsikt.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Enligt 2009 års linjebok (senaste för mig tillgängliga) saknades kontrollbekräftelse även i Dorotea, Slagnäs, Sorsele, Svenstavik, Vilhelmina och Äsarna. Undantag ärvda från SJ.
    Där fanns fram till 1959 års säo en särskild, enklare obevakat-form, främst för rälsbusståg på sidolinjer. Den kallades "spiskörning" efter tecknet i tidtabellsboken (Fylld, liggande rektangel). "Klumpen" för ´normal´obevakad körning kallades just "klump".

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kjell Aghult Visa inlägg
    Enligt 2009 års linjebok (senaste för mig tillgängliga) saknades kontrollbekräftelse även i Dorotea, Slagnäs, Sorsele, Svenstavik, Vilhelmina och Äsarna. Undantag ärvda från SJ.
    Där fanns fram till 1959 års säo en särskild, enklare obevakat-form, främst för rälsbusståg på sidolinjer. Den kallades "spiskörning" efter tecknet i tidtabellsboken (Fylld, liggande rektangel). "Klumpen" för ´normal´obevakad körning kallades just "klump".
    Vad gick "spiskörning" ut på då, enkelt beskrivet?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Ungefär detta (Har inte grunddokumentet):
    1) Genomfartsspårets växlar och sidoskydd (Spårspärrar etc) skulle vara låsta i rätta lägen (Men alltså ej kontrollbekräftade).
    2) Infartssignalen/erna behölls i "stopp" och fick passeras utan tillstånd. Föraren skulle dock kontrollera växellägena i genomfartsspåret. Jag vill minnas med sth 20.
    I 1952 års graf finns "spiskörning" för vissa rälsbusståg i t ex Dala-Floda, Sillerud, Grönskåra och Finsjö.

Tveksamt i systemet ansågs vara den reguljära stoppassagen utan tillstånd. Några stationer Limmared-Falkenberg (T-semaforer) godkändes 1957 för obevakad körning utan signalberoende. Exempel Uddebo och Vinberg. Här användes den normala "klumpen", semaforen ställdes på "dubbelt kör" och föraren var veterligen inte ålagd
    växelkontroll. Sth 40 p g a oförreglade växlar.

Långt tillbaka sägs "spiskörning" ha förekommit även vid vissa privatbanor, t ex i Timsfors och Yxenhult på SSJ.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag gissar att Du menar en s k OK16-anläggning. Jag bara läst om dem, ej sett dem i verkligt bruk. Vill gärna veta mer om nyckelanvändningen.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Ställbocken i Moskosel påminner mycket om den som beskrivs i figur 120 på sidan 133 i SJH 325.1 Signalteknisk handbok från 1968 (tillhörande text även på sidan 132.) Se sidorna 6 och 7 i den här filen: https://www.ekeving.se/t/sthb/SH_127-134.pdf som finns på Gunnar Ekevings webbplats.
    Med hjälp av Signalhandboken ovan och de olika K-nycklarnas profiler försökte jag identifiera de olika positionerna. Låt mig veta om nedanstående påståenden är korrekta:

- Bägge nycklarna till vänster är K11, för upplåsning av spårspärrar(?)
    - I mitten sitter de två K1-nycklarna för växlarna (kan dock bara se profilen på den ena, men förmodar att de är likadana)
    - Till höger uppåt är K16-nyckeln och nedåt är K14 för obevakad körning.

Fråga: vad gör K1-nyckeln till höger som har en kedja på sig?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hmmm...

Linjalen verkar ha tre lägen: a, ao (obevakad, på bilden) och b. Borden den inte också ha ett fjärde läge: ingen tågväg?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders_W Visa inlägg
    Hmmm...

Linjalen verkar ha tre lägen: a, ao (obevakad, på bilden) och b. Borden den inte också ha ett fjärde läge: ingen tågväg?
    Kan inte det läget finnas baserat på att linjalen förs åt vänster från nuvarande läge? Då kan ingen kör-signal ställas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Linjalen är dragen så långt åt vänster som det går. Det sitter små skruvskallar på linjalen som fungerar som ändstopp.

Mvh Fredrik

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den får Du automatiskt!
    Om Du lägger ställer båda vingarna i stopp, tar ut en K-nyckel, så kan Du inte göra något annat.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •