Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Drönarfilm | Alvesta station | 2018-07-27

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Drönarfilm | Alvesta station | 2018-07-27

Hej

Igår var jag ute på vad som synes skulle bli en "omöjlig" resa(reseberättelse kan komma senare). Denna resa inkluderade bland annat ett byte i Alvesta där jag kunde flyga lite drönare.

Så här är en klassisk överflygning av en klassisk järnvägsknut

https://youtu.be/rRpKRUD6L24

Med vänlig hälsning, Ossian Olsson

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Drönarfilm | Alvesta station | 2018-07-27

Snyggt, en fråga. Har spåret med alla lastbryggorna (för Posten) spelat ut sin roll, nyfiken litet på användningen. Vill minnas att det uppmärksammades stort när det invigdes.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Spännande och snygg film som vanligt! Alvesta verkar ha kvar en hel del kapacitet kvar för uppställning av vagnar. Det ser ut som det är gamla "Gudrunvagnar" som står i norra delen av bangården. Stämmer det eller är det vagnar kopplade till VIDAs transporter? Det står trots allt 4 postvagnar vid terminalen vilket bör tyda på en viss aktivitet där. Varför står COOP-tåget uppställt i Alvesta med ett TMX-lok framför sig? Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Snyggt, en fråga. Har spåret med alla lastbryggorna (för Posten) spelat ut sin roll, nyfiken litet på användningen. Vill minnas att det uppmärksammades stort när det invigdes.
    Om inget ändrats nyligen används det fortfarande, norrgående posttåg brukar stanna till vid 18/19-tiden, södergående gissningsvis tidigt på morgonen.

Alvesta är numera en av postens brevterminaler, ursprungligen hanterade den även paket, men denna hantering är för närområdet flyttad till trakten av Växjö flygplats, trafikförsörjd helt via gummihjul.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Spännande och snygg film som vanligt! Alvesta verkar ha kvar en hel del kapacitet kvar för uppställning av vagnar. Det ser ut som det är gamla "Gudrunvagnar" som står i norra delen av bangården. Stämmer det eller är det vagnar kopplade till VIDAs transporter? Det står trots allt 4 postvagnar vid terminalen vilket bör tyda på en viss aktivitet där. Varför står COOP-tåget uppställt i Alvesta med ett TMX-lok framför sig? Mvh/Alex
    VIDA brukar ha vagnar uppställda på flera olika ställen i Alvesta, så jag vågar en gissning på att det är deras.

Coop-vagnarna är de som ska växlas in i Coop-tåget. De dras ut till sjö-sidan strax innan tåget ankommer, varefter utbyte av vagnar sker med tågloket, därefter körs de således utbytta vagnarna tillbaka till utgångsspåret.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Många frågor! Virkesvagnarna hör nog ihop med Vida. De fyra postvagnarna står på ett sidospår vid kaj. Om det inte ändrat sig nyligen har Alvesta fyra posttåg vardagar, varav ett kopplar till vagnar på bangården och tre stannar på spår 1 för lastning/lossning, ev i kombination med växling. COOP-tåget har på sydgång växling i Alvesta, Mz-loket är växelloket.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Många frågor och många svar. Tack!

Ursäkta också att det blev ett skrivfel i värmen. Det ska förstås vara ett TMZ (Mz) lok och inget annat.

Jag trodde att Coop-tåget gick som heltåg utan växling Bro-Helsingborg. Har COOP någon terminal i närheten av Alvesta? För ett antal år sedan hade man ju en terminal i Grevaryd som sedan togs över av Biltema och nu står oanvänd (tror jag). Användes även som stor virkesterminal efter Gudrun

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Coop-tågen går faktiskt till Malmö nu och lastas/lossas med den nya portalkranarna som Jernhusen installerat på godsbangården!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Ursäkta också att det blev ett skrivfel i värmen. Det ska förstås vara ett TMZ (Mz) lok och inget annat.

Jag trodde att Coop-tåget gick som heltåg utan växling Bro-Helsingborg. Har COOP någon terminal i närheten av Alvesta? För ett antal år sedan hade man ju en terminal i Grevaryd som sedan togs över av Biltema och nu står oanvänd (tror jag). Användes även som stor virkesterminal efter Gudrun
    Växjö har väl Coop en stor distributionsterminal i?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Växjö har väl Coop en stor distributionsterminal i?
    Jo, även om det numera inte sker i COOPs egen regi.
    Räppe - hjärtat i verksamheten
    Alwex Intermodal

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •