Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Hopsvetsade fönster

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Hopsvetsade fönster

På Krösatåg Syd är i princip alla öppningsbara fönster hopsvetsade. Någon A/C fungerar nästan aldrig så det är bastu för både resenärer och personal. Frågade tågvärden vänligt om orsaken till detta tilltag. Han visste inte men trodde det berodde på säkerhetsskäl så ingen skulle kunna hoppa ut. Jag tillåter mig att tvivla. Det går möjligtvis att trycka ut ett spädbarn genom fönstret på en X11.

Ännu en upplevelse som solkar ned järnvägens möjlighet att framstå som ett modernt transportmedel. Jag lider med järnvägen.

Robert
    Fripassagerare

Sv: Hopsvetsade fönster

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    På Krösatåg Syd är i princip alla öppningsbara fönster hopsvetsade. Någon A/C fungerar nästan aldrig så det är bastu för både resenärer och personal. Frågade tågvärden vänligt om orsaken till detta tilltag. Han visste inte men trodde det berodde på säkerhetsskäl så ingen skulle kunna hoppa ut. Jag tillåter mig att tvivla. Det går möjligtvis att trycka ut ett spädbarn genom fönstret på en X11.

Ännu en upplevelse som solkar ned järnvägens möjlighet att framstå som ett modernt transportmedel. Jag lider med järnvägen.
    Dom är inte ihopsvetsade, dom är låsta med popnit på utsidan. Anledningen är att folk inte ska öppna fönstren när ACn fungerar och på så vis släppa ut all kyla.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Dom är inte ihopsvetsade, dom är låsta med popnit på utsidan. Anledningen är att folk inte ska öppna fönstren när ACn fungerar och på så vis släppa ut all kyla.
    Ok. Det var tågvärden som upplyste om att de var hopsvetsade så ingen skulle kunna hoppa ut. Att A/C fungerar är så sällsynt så de kanske inte borde köra med låsta fönster :) Värsta upplevelsen hittills var dock i en UA2 på ett SJ Snabbtåg och där är det ju inte särskilt öppningsbart :)

Har tågpersonalen tillgång till verktyg på X11 så de kan ta bort popnitarna alla de gånger tågets A/C inte fungerar? Tänket kring detta elände är så järnväg. Hur stavas kundfokus? :)

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2018-07-27 klockan 17:35:22.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Troligtvis planerar man inte att köra utan fungerande AC och som sagt är AC och öppna fönster ingen bra kombo.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Troligtvis planerar man inte att köra utan fungerande AC och som sagt är AC och öppna fönster ingen bra kombo.
    Men om nu AC inte fungerar ? Och fungerar det så öppnar väl ingen fönster ? Borde väl räcka med en dekal att undvika öppna fönster plus kanske något lås icke så helt permanent.

Robert
    Fripassagerare

Ok. Det var tågvärden som upplyste om att de var hopsvetsade så ingen skulle kunna hoppa ut. Att A/C fungerar är så sällsynt så de kanske inte borde köra med låsta fönster :) Värsta upplevelsen hittills var dock i en UA2 på ett SJ Snabbtåg och där är det ju inte särskilt öppningsbart :)

Har tågpersonalen tillgång till verktyg på X11 så de kan ta bort popnitarna alla de gånger tågets A/C inte fungerar? Tänket kring detta elände är så järnväg. Hur stavas kundfokus? :)
    Nej vi har inga borrmaskiner på våra och jag tvivlar på att Krösa har det på sina.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

X11 har som redan sagts A/C och i salongerna brukar den oftast fungera på de vagnar vi i Krösa Nord främst använder. Däremot saknas A/C i X14 och där står alla fönster öppna nu i värmen. Jag tror inte någon resenär försvunnit ut den vägen...

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    X11 har som redan sagts A/C och i salongerna brukar den oftast fungera på de vagnar vi i Krösa Nord främst använder. Däremot saknas A/C i X14 och där står alla fönster öppna nu i värmen. Jag tror inte någon resenär försvunnit ut den vägen...
    Vill gärna tillägga att tågvärden var mycket sympatisk trots att han svarade knasigt om orsaken till stängda fönster. Svetten rann om honom men han hjälpte trots det ett utländskt par att kliva av och köpa biljett i automaten i Osby. De visste inte att möjlighet saknas att köpa ombord. Riktigt stiligt gjort av honom.

Passagerare Roy Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Hur kan man ha sådan löjlig övertro till tekniken/det lokala underhållet att man popnitar ihop de öppningsbara fönstren?? Det rimliga hade ju varit någon sorts fyrkantslås som personalen vid behov kan låsa upp. Håller med, ännu en black om foten på den moderna järnvägen...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att sätta in ett riktigt lås kräver ju konstruktionsarbete osv och är mycket dyrare, det är inte realistiskt alla gånger. Popnit är ändå en reversibel lösning, skulle man vid felsökning på AC:n konstatera att den inte går att fixa snabbt så är det enkelt för reparatören att borra ur popnitarna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Att sätta in ett riktigt lås kräver ju konstruktionsarbete osv och är mycket dyrare, det är inte realistiskt alla gånger. Popnit är ändå en reversibel lösning, skulle man vid felsökning på AC:n konstatera att den inte går att fixa snabbt så är det enkelt för reparatören att borra ur popnitarna.
    Enklast av allt tycker jag är sätta upp en liten dekal att fönstret ska hållas stängt följt av något om att AC inte fungerar med öppet fönster. Så ligger det i resenärernas intresse att hålla stängt. Tills AC ramlar ihop och då,öppnar man...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ok. Har tågpersonalen tillgång till verktyg på X11 så de kan ta bort popnitarna alla de gånger tågets A/C inte fungerar? Tänket kring detta elände är så järnväg. Hur stavas kundfokus? :)
    Verktyg? Att ta bort popnitar är komplicerat:
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...-Hjälp-snabbt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Enklast av allt tycker jag är sätta upp en liten dekal att fönstret ska hållas stängt följt av något om att AC inte fungerar med öppet fönster. Så ligger det i resenärernas intresse att hålla stängt. Tills AC ramlar ihop och då,öppnar man...
    Nja, riktigt så fungerar inte folk. Utan snarare så kliver man på vagnen när den t ex stått en stund med öppna dörrar så att det blivit lite varmare inne, och så tycker man usch vad varmt det är här, och om det då sitter en dekal som säger att vagnen har AC så tänker man att den är nog trasig och så öppnar man fönstren, och sen är de öppna resten av dagen.

Senast redigerat av JDS den 2018-07-28 klockan 07:39:37.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Roy Mårtensson Visa inlägg
    Hur kan man ha sådan löjlig övertro till tekniken/det lokala underhållet att man popnitar ihop de öppningsbara fönstren?? Det rimliga hade ju varit någon sorts fyrkantslås som personalen vid behov kan låsa upp. Håller med, ännu en black om foten på den moderna järnvägen...
    Nej, det är "black om foten" att inte se till att grundfunktionerna fungerar. Istället för att fundera över nödrutiner. För egen del har vi haft en löjlig övertro på att A/C i bilen ska fungera. Och det har den gjort i drygt 10 år.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

För över 15 år sen jobbade jag som tågvärd i dessa X11, då (som bekant) som Pågatåg i Skåne. Jag vill minnas att de f.d. öppningsbara fönstren faktiskt var försedda med fyrkantslås, men hade trots detta svetsats/limmats/pluggats/popnitats fast i samband med upprustningen i mitten av 90-talet när AC installerades. Helst hade man nog velat byta ut fönstren helt till icke-öppningsbara och jag har för mig att man gjorde det på något enstaka tågsätt, men det ansågs väl onödigt eller för dyrt... Och JA, det hände redan för 15+ år sen att AC:n inte fungerade...
    AC:n i förarhytterna minns jag f.ö. var väldigt känslig och det bildades lätt isproppar som slog ut hela aggregatet, varför det var förbjudet att ha aggregatet igång annat än i ledande hytt. Ville man vara snäll mot föraren kunde man gå in i bakhytten och sätta igång AC:n några minuter före hyttbyte, det brukade uppskattas.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    För egen del har vi haft en löjlig övertro på att A/C i bilen ska fungera. Och det har den gjort i drygt 10 år.
    Det är väl ungefär så länge den brukar fungera innan den lägger av.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är väl ungefär så länge den brukar fungera innan den lägger av.
    Finns inga tecken på det. Men den och annat underhålls naturligtvis enligt instruktionsboken. Inget hoppas över med motiveringen att säkerheten har företräde.

Robert
    Fripassagerare

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Finns inga tecken på det. Men den och annat underhålls naturligtvis enligt instruktionsboken. Inget hoppas över med motiveringen att säkerheten har företräde.
    Underhåll på AC i bilen? Det är väl inget underhåll på det?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Du ser, det finns ingenting att hoppa över!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vet inte, jag får väl kolla serviceprotokollen. Hur som helst fungerar det om man följer instruktionerna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •