Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ej valbar?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ej valbar?

Jag har fått anledning eller om så ser det möjlighet att resa med tåg mellan Hallsberg och Lund söndagen den 26 augusti. Kul tänkte jag och den sträckan låter ju enkel att boka men så lätt var det inte. Den givna sträckan med TiB till Mjölby och sedan X2000 eller motsvarande till Lund var inte helt enkel. X2000 gick bara till Osby, byte till buss och sedan ett nytt X2000 mellan Hässleholm och Lund. Hanterbart men lät lite osäkert så jag kikade på att annat alternativ som dessutom var lite snabbare. IC-loktåg från Hallsberg till Göteborg och sedan X3000 till Lund. På Internetbokningen stod det av någon anledning "Ej valbar" och jag trodde att det var något enkelt fel men det var det inte. Trafikverket håller tydligen inne med alla tidtabeller någonstans på eller hela den aktuella sträckan och det går inte att boka någon biljett överhuvudtaget av den anledningen. Enligt SJ Kundtjänst har Trafikverket ambitionen att släppa tidtabeller senast 1 månad innan men det var igår det. Känns ju sisådär och lätt att man börjar fundera på andra resealternativ när Trafikverket lägger sig som en våt filt över all persontrafik på järnväg i Sverige.
    Mvh/Alex

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ej valbar?

Just nu så får jag "Ej Valbar" i morgon lördag avgångar 10:24, 11:24 och 12:24 från Norrköping (testade även från Nässjö) till Stockholm Södra.

Det verkar gälla ´alla´SJ Snabbtåg, lördag och söndag. Från måndag så går det boka igen.

Är det något strul med X2000? Edit: Eller är det "spårfelet" som gjort att man stängt av tågen för bokning?

Jag funderar, om man stängt av bokningen för X2000 hela helgen så kanske det blir kaos på söndag när platserna på Snälltåget tagit slut (jag tänker på alla som ska söder om Nässjö).

Senast redigerat av pml den 2018-07-27 klockan 16:45:33.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Brukar stå ej valbar om det pågår underhåll på linjen. Skulle gissa att turen är inställd men om det inte var någon underhåll skulle tåget avgått den tiden. Står 0 byte på ej valbara avgångar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

En snabb koll visar att de flesta X2000(alla?) inte är bokningsbara lördag+söndag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt Text-tv har SJ utfärdat ett säljstopp för X2000 under helgen beroende på problem med luftkonditioneringen, som inte klarar av de höga temperaturerna. Information just nu: https://www.svt.se/svttext/tv/pages/112.html

Samma nyhet nu även i Expressen: https://www.expressen.se/nyheter/var...lja-biljetter/

Senast redigerat av ÅkeB den 2018-07-27 klockan 20:28:02.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Finns även utan text-tv:
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...rund-av-varmen

Det är tydligen för mycket begärt att SJ ska informera om detta på sin egen hemsida när man säljstoppar alltihop...

Tillägg: I skrivande stund tittade jag på framsidan, i bokningen enligt tråden, i trafikinfon för Stockholm C samt nyhetsrummet.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-07-27 klockan 21:05:09.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det var min tanke också. Varför skriver man inte kort och enkelt vad det kan handla om när man får meddelande "ej valbar " . Då hade iallafall jag gillat läget.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Det var min tanke också. Varför skriver man inte kort och enkelt vad det kan handla om när man får meddelande "ej valbar " . Då hade iallafall jag gillat läget.
    Jag håller med om att det vore bättre att blänkaren överst på första-sidan handlade om detta säljstopp, och inte om att City öppnades igår (som visas just nu).

Sen finns informationen till viss del, men SJ själva visar inte all information på sin egen webbsida.
    Går du till https://www.tagbokningen.se/#/ och kollar på ett snabbtåg Norrköping - Stockholm södra, så är texten "Ingen biljett tillgänglig" (vilket jag tycker är ett bättre svar) och om man expanderar förbindelsen ser man ett rött varningstecken, och för man musen över detta, så visas texten "Säljstopp pga trafikstörning", vilket inte är en perfekt beskrivning, men som är den spärrmöjlighet som använts för att stoppa ytterligare försäljning.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •