Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Too many wrong mistakes

  1. #1
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    422

    Too many wrong mistakes

    Ur SLs information (27/7 14.20):
    Kårstalinjen: Ersättningsbuss mellan Lindholmen-Kårsta pga dåligt solkurva


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 664

    Sv: Too many wrong mistakes

    Aj då! Borde förstås ha varit "felaktig solkurva".


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 130

    Sv: Too many wrong mistakes

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Ur SLs information (27/7 14.20):
    Kårstalinjen: Ersättningsbuss mellan Lindholmen-Kårsta pga dåligt solkurva
    Det är kanske onödigt att skriva dålig solkurva när det räcker med solkurva, eftersom om den orsakar inställda tåg är den per definition dålig.

    Nu verkar folk inte så rädda för onödiga ord, i alla fall om de själva uttalar dem, eftersom det nu i denna tråd redan skrivits nästan 50 ord i onödan.


  4. #4
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    422

    Sv: Too many wrong mistakes

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det är kanske onödigt att skriva dålig solkurva när det räcker med solkurva, eftersom om den orsakar inställda tåg är den per definition dålig.

    Nu verkar folk inte så rädda för onödiga ord, i alla fall om de själva uttalar dem, eftersom det nu i denna tråd redan skrivits nästan 50 ord i onödan.
    Tror snarare att informatören i värmen tvekat mellan "solkurva" och "dåligt spårläge". Eller fått hjälp med ordfyllnad?
    Står f.ö. fortfarande så, en timme senare.

    Senast redigerat av Klas Mårtensson den 2018-07-27 klockan 14:26:00.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    jun 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Too many wrong mistakes

    Fråga 1: Vem lägger ut denna typ av info på SL:s hemsida? SL själva, ARRIVA eller Trafikbestämmarverket? Hur kommuncseras detta mellan aktörerna?

    Fråga 2: Vad definerar en solkurva så mycket att trafiken måste stoppas? Avvikelse från normenlig såvidd? Antal mm ? Etc etc ... Eller en visuell och skenbar (oj ! ) bedömning?

    Jag vet ganska så lite om tåg och järnväg, bara så ni vet ...


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 664

    Sv: Too many wrong mistakes

    Citat Ursprungligen postat av Rolf Nordin Visa inlägg
    Fråga 1: Vem lägger ut denna typ av info på SL:s hemsida? SL själva, ARRIVA eller Trafikbestämmarverket? Hur kommuncseras detta mellan aktörerna?

    Fråga 2: Vad definerar en solkurva så mycket att trafiken måste stoppas? Avvikelse från normenlig såvidd? Antal mm ? Etc etc ... Eller en visuell och skenbar (oj ! ) bedömning?

    Jag vet ganska så lite om tåg och järnväg, bara så ni vet ...
    1: Det gör trafikentreprenören, i detta fall Arriva (känns väldigt sydeuropeiskt att skriva det med stora bokstäver då det inte är en förkortning). Det finns en lista med påbjudna uttryck, men det är inte förbjudet att göra smärre skrivfel.

    2: Bedömningen görs primärt utifrån yrkeskunskap. Kraftigt förenklat kan man säga, att om den som upptäcker solkurvan inte bedömer att felet är tillräckligt obetydligt, så stoppas trafiken tills underhållsentreprenören (inställelsetid 1-2 h) besiktigat spåret och fattat "slutgiltigt" beslut.

    Spårvidden är det sällan något fel på. Återigen med en förenkling, så kan man säga att det som är stoppande är oftast om spåret ligger för mycket fel i sidled (kan bl a orsaka problem med hinderfrihet eller med kontaktledningen), har för tvära kurvor eller andra väsentliga fel.

    (Det kan i praktiken också bli mer eller mindre trafikstopp om en beslutad hastighetsnedsättning inte hunnit signaleras på korrekt sätt eftersom det då blir låg hastighet på en lång sträcka så att tidtabellen havererar.)

    Senast redigerat av JDS den 2018-07-27 klockan 15:07:22.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Too many wrong mistakes

    Sedan kan man ju undra lite kring rubriken "Too many wrong mistakes" är motsatsen 'Too few correct mistakes'?

    Det hade kanske varit bättre att ha haft rubriken 'För många misstag' på svenska, såvida inte trådstartaren har engelska som modersmål.


  8. #8
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    422

    Sv: Too many wrong mistakes

    Citat Ursprungligen postat av Western Pacific Visa inlägg
    Sedan kan man ju undra lite kring rubriken "Too many wrong mistakes" är motsatsen 'Too few correct mistakes'?

    Det hade kanske varit bättre att ha haft rubriken 'För många misstag' på svenska, såvida inte trådstartaren har engelska som modersmål.
    Eller citationstecken omkring:
    Citatet från Yogi Berra:
    https://www.goodreads.com/quotes/862...wrong-mistakes


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 664

    Sv: Too many wrong mistakes

    Citat Ursprungligen postat av Western Pacific Visa inlägg
    Sedan kan man ju undra lite kring rubriken "Too many wrong mistakes" är motsatsen 'Too few correct mistakes'?

    Det hade kanske varit bättre att ha haft rubriken 'För många misstag' på svenska, såvida inte trådstartaren har engelska som modersmål.
    Men då hade inte meddelandets karaktär framgått lika tydligt. Det är ju just tautologin/dubbelnegationen som är poängen här! Ain´t nothing strange to me, eller vad man nu skulle säga...


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 901

    Sv: Too many wrong mistakes

    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Tror snarare att informatören i värmen tvekat mellan "solkurva" och "dåligt spårläge". Eller fått hjälp med ordfyllnad?
    Står f.ö. fortfarande så, en timme senare.
    Förmodligen först skrivet "dåligt spårläge", när detta skulle ändras till "solkurva" ersatte detta ord enbart "spårläge".


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Too many wrong mistakes

    och nu informerar Roslagsbanan på sl.se "Österskärslinjen: L28: Vi har strömlöst mellan Djursholms Ösby och Roslags Näsby pga och kör endast enkelspår. Detta pga strömavbrott. Vi har kraftiga förseningar." Även på Kårstalinjen är det enkelspårsdrift pga strömavbrott, och Näsbyparkslinjen är helt inställd av samma orsak. Den dåliga solkurvan tycks i varje fall ha rätat ut sig


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 130

    Sv: Too many wrong mistakes

    Apropå SL språk så nämnde jag i ett inlägg att jag såg i SL:s elektroniska tunnelbaneskyltar följande text:

    "Resenärer till/från Stockholm City hänvisas till Stockholm Södra(Mariatorget), Stockholm Odenplan eller Solna (Solna centrum)."

    Det kunde vara OK på pendeltågsstationer, men inte på tunnelbanestationer där jag såg texten.
    Jag menar om man ska från Mariatorget till en plats nära Stockholm City (själva stationen är avstängd) så går man inte till Stockholm Södra och sen blir informerad åka tunnelbana från Mariatorget.
    Och om man är i T-centralen och ska till en plats nära Stockholm City så går man. Man tar sig inte till Stockholm Södra, Stockholm Odenplan eller Solna station.
    Det är typiskt en skrivbordsorder som missuppfattats. Den ska bara upp i pendeltågsstationer.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •