Ur SLs information (27/7 14.20):
Kårstalinjen: Ersättningsbuss mellan Lindholmen-Kårsta pga dåligt solkurva
Ur SLs information (27/7 14.20):
Kårstalinjen: Ersättningsbuss mellan Lindholmen-Kårsta pga dåligt solkurva
Aj då! Borde förstås ha varit "felaktig solkurva".
Det är kanske onödigt att skriva dålig solkurva när det räcker med solkurva, eftersom om den orsakar inställda tåg är den per definition dålig.
Nu verkar folk inte så rädda för onödiga ord, i alla fall om de själva uttalar dem, eftersom det nu i denna tråd redan skrivits nästan 50 ord i onödan.
Fråga 1: Vem lägger ut denna typ av info på SL:s hemsida? SL själva, ARRIVA eller Trafikbestämmarverket? Hur kommuncseras detta mellan aktörerna?
Fråga 2: Vad definerar en solkurva så mycket att trafiken måste stoppas? Avvikelse från normenlig såvidd? Antal mm ? Etc etc ... Eller en visuell och skenbar (oj ! ) bedömning?
Jag vet ganska så lite om tåg och järnväg, bara så ni vet ...![]()
1: Det gör trafikentreprenören, i detta fall Arriva (känns väldigt sydeuropeiskt att skriva det med stora bokstäver då det inte är en förkortning). Det finns en lista med påbjudna uttryck, men det är inte förbjudet att göra smärre skrivfel.
2: Bedömningen görs primärt utifrån yrkeskunskap. Kraftigt förenklat kan man säga, att om den som upptäcker solkurvan inte bedömer att felet är tillräckligt obetydligt, så stoppas trafiken tills underhållsentreprenören (inställelsetid 1-2 h) besiktigat spåret och fattat "slutgiltigt" beslut.
Spårvidden är det sällan något fel på. Återigen med en förenkling, så kan man säga att det som är stoppande är oftast om spåret ligger för mycket fel i sidled (kan bl a orsaka problem med hinderfrihet eller med kontaktledningen), har för tvära kurvor eller andra väsentliga fel.
(Det kan i praktiken också bli mer eller mindre trafikstopp om en beslutad hastighetsnedsättning inte hunnit signaleras på korrekt sätt eftersom det då blir låg hastighet på en lång sträcka så att tidtabellen havererar.)
Senast redigerat av JDS den 2018-07-27 klockan 15:07:22.
Sedan kan man ju undra lite kring rubriken "Too many wrong mistakes" är motsatsen 'Too few correct mistakes'?
Det hade kanske varit bättre att ha haft rubriken 'För många misstag' på svenska, såvida inte trådstartaren har engelska som modersmål.
Eller citationstecken omkring:
Citatet från Yogi Berra:
https://www.goodreads.com/quotes/862...wrong-mistakes
och nu informerar Roslagsbanan på sl.se "Österskärslinjen: L28: Vi har strömlöst mellan Djursholms Ösby och Roslags Näsby pga och kör endast enkelspår. Detta pga strömavbrott. Vi har kraftiga förseningar." Även på Kårstalinjen är det enkelspårsdrift pga strömavbrott, och Näsbyparkslinjen är helt inställd av samma orsak. Den dåliga solkurvan tycks i varje fall ha rätat ut sig
Apropå SL språk så nämnde jag i ett inlägg att jag såg i SL:s elektroniska tunnelbaneskyltar följande text:
"Resenärer till/från Stockholm City hänvisas till Stockholm Södra(Mariatorget), Stockholm Odenplan eller Solna (Solna centrum)."
Det kunde vara OK på pendeltågsstationer, men inte på tunnelbanestationer där jag såg texten.
Jag menar om man ska från Mariatorget till en plats nära Stockholm City (själva stationen är avstängd) så går man inte till Stockholm Södra och sen blir informerad åka tunnelbana från Mariatorget.
Och om man är i T-centralen och ska till en plats nära Stockholm City så går man. Man tar sig inte till Stockholm Södra, Stockholm Odenplan eller Solna station.
Det är typiskt en skrivbordsorder som missuppfattats. Den ska bara upp i pendeltågsstationer.