Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

  1. #1

    Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

    De senaste dagarna har det varit problem på Malmbanan i trakterna av Murjek efter åskväder som lett till transmissionsfel, och dessa problem har fortsatt även idag. Dessa kom dock samtidigt att leda till ett problematiskt läge på stationen i Gällivare som uppkom då det långa nattåget 93 skulle samsas med ytterligare ett par kortare tåg inom en kort tidsrymd.

    Bangården i Gällivare har sedan ombyggnaden ett plattformsspår som är uppdelat i en kortare södra del, spår 1a, och en längre norra del, spår 1b där även sommarens långa nattåg ryms. Nattåget 93 annonseras dock normalt till spår 1a och hänger därför alltid över med ett antal vagnar in på spår 1b under uppehållet. Därmed kan inte något annat tåg komma in under uppehållet och nattåget har i försenat läge mer än en kväll denna sommar försenat Inlandsbanans ankommande tåg från Östersund. Man kan tycka att nattåget bör annonseras till spår 1b så att det i händelse av störningar på det eller annat tåg inte står i vägen och låser hela plattformen, men så är inte fallet. Än så länge har det bortsett från förseningar för Inlandsbanan inte vållat några större problem. Fram tills ikväll då ytterligare ett tåg gav sig in i leken...




    Ett par godståg på spår 3 och spår 4 inväntar vidare färd söderut, och vittnar om att trafikläget på Malmbanan inte är riktigt som vanligt.





    Vid 20.10-tiden kom Norrtågs tåg 7154 in söderifrån omkring 80 minuter sent.





    Här började situationen nu bli komplicerad. Tåget togs in till ordinarie spår 1b, men på spår 1a ryms inte hela det nattåg som ändå annonseras dit och nu var i antågande norrifrån.





    Ett av godstågen fick i alla fall ge sig av söderut direkt efter att persontåget kommit in.





    Vid spår 1b var det ingen stress hos Norrtåg, och trots att plattformen inte skulle räcka för nattåget med detta tåg stående här så såg det nu ändå ut att bli möte.





    Mycket ritktigt, några minuter senare rullade nattåg 93 in norrifrån, till en början på spår 2.





    Så snart nattåget kommit in i norra änden kunde Norrtåg rulla vidare. Nattåget hade dock behövt den för just dessa tåg anpassade långa plattformen på spår 1b och inte den korta på spår 1a som man nu mycket sakta rullade in mot.





    Smått förundrade resenärer undrade nog lite när deras vagn skulle komma in till plattformen.





    Några vagnar kvar utanför plattform, och här torde loket redan vara framme vid mellansignalen strax bortanför plattformsänden.





    Tåget fick nu dra förbi signalen och rullade vidare så långt att även bakänden gick förbi huvuddvärgen som begränsar spår 1a i norr. Därmed var det klart att det skulle bli backning tillbaka in på plattformen, men resenärerna följde förstås med tåget ner mot södra plattformsänden.





    Strax gick det dock upp även för dem att promenaden söderut visserligen gav lite motion, men knappast förde dem närmare sina vagnar som nu rullade tillbaka norrut mot stationshuset.





    Nu hade växeln vid stationshuset lagts om så att även en bit av plattformsspåret 1b kunde användas.





    Här stod nu nattåget och blockerade plattformens båda delar, som vanligt då spår 1a är ordinarie spår för tåget. Problemet var nu att Inlandsbanan skulle rulla in inom tio minuter och att nattåget skulle stå kvar en knapp halvtimme så att resenärerna fick möjlighet att inhandla mat innan färden fortsatte mot det transmissionsfel som ställt till problem vid Murjek.





    I södra änden fanns nu gott om plats till signalen från loket.





    Fem minuter senare var nästa del av knuten ett faktum då Inlandsbanan rullade in från Östersund, på spår 2 som saknar plattform.





    Nattåget hade backats in ungefär en vagnslängd förbi huvuddvärgen i södra änden av spår 1b, så fram till den gick det naturligtvis inte att få tågväg för Inlandsbanans tåg.





    Hade man tagit in Norrtågs tåg på spår 1a hade nattåget hamnat på spår 1b och Inlandsbanan hade enkelt kunnat fortsätta in på spår 1a här. Nu blev det i stället hyttbyte och växling in till plattformen för att släppa av resenärerna.





    Efter att ha varit uppe och vänt på spåret mot Koskullskulle återvänder Y1:an här söderut, och denna gång vid plattform.





    Vagnen växlades fram ända till nattågets bakre ände.





    Två tåg vid plattformen i Gällivare som båda behövde växlas in till sina positioner. Synd när en betydligt enklare lösning bör ha kunnat användas för att utnyttja den nya bangårdens fulla potential.





    För Y1 1356 med förare var det nu dags för växling till uppställningsplatsen för natten, en växling som nu innehöll ett riktningsbyte extra mot normalt.





    Strax efter klockan 21 fick nattåget körsignal söderut och kvällens tågföringsknut på Gällivare bangård var upplöst.


    Kvällens problem hade säkert flera orsaker som samverkade, men nog borde det vara enklare att hantera en uppkommen situation om långa tåg annonseras till den långa plattformen och korta tåg till den korta? Om Norrtågs tåg från början hade spårändrats från 1b till 1a hade problemet lösts genom att nattåget fick stanna på spår 1b (där det nog borde stanna) varefter Inlandsbanans tåg kunde rulla in på spår 1a. Så hade jag hoppats att den nya bangården skulle kunna fungera. Vågar man möjligen hoppas på en förbättring efter kvällens händelse?

    David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

    Det blev ju ett riktigt kul reportage från lite vardag i norr.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    165

    Sv: Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

    Härligt reportage och fina bilder David.

    Kom och åk tåg på Björnsjö Marknad i morgon och på söndag och du så vill.


  4. #4
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

    En bra dokumentär från järnvägen

    Och mycket bra upplägg med text och bilder
    snyggt och pedagogiskt visade i ordningsföljd.


  5. #5
    Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Sv: Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

    Det fanns ett förslag på "spår 0" i Gällivare i samband med diskussionerna inför ombyggnaden, men det ratades med motiveringen att det skulle inte hända att tre persontåg skulle vara inne i Gällivare samtidigt, så det skulle bara vara en onödig kostnad.


  6. #6

    Sv: Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Det fanns ett förslag på "spår 0" i Gällivare i samband med diskussionerna inför ombyggnaden, men det ratades med motiveringen att det skulle inte hända att tre persontåg skulle vara inne i Gällivare samtidigt, så det skulle bara vara en onödig kostnad.
    Som vi kan se här behöver det inte ens vara tre tåg inne samtidigt för att det ska kunna bli problem, det räcker med att det är tre tåg inom kort tid för att det ska kunna köra ihop sig.

    Ett spår 0 hade kunnat vara bra, men i brist på det får man väl dra lärdom av den här händelsen och se till att använda befintliga spår på ett bättre sätt. Vi får ju vara glada över att det blev två plattformslägen med växlar mellan i alla fall!

    David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 900

    Sv: Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

    Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Som vi kan se här behöver det inte ens vara tre tåg inne samtidigt för att det ska kunna bli problem, det räcker med att det är tre tåg inom kort tid för att det ska kunna köra ihop sig.

    Ett spår 0 hade kunnat vara bra, men i brist på det får man väl dra lärdom av den här händelsen och se till att använda befintliga spår på ett bättre sätt. Vi får ju vara glada över att det blev två plattformslägen med växlar mellan i alla fall!
    Ja, detta exempel visar ju vikten av att göra spårval baserat på den aktuella situationen och inte primärt baserat enbart på ordinarie spåranvändningsplan.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, detta exempel visar ju vikten av att göra spårval baserat på den aktuella situationen och inte primärt baserat enbart på ordinarie spåranvändningsplan.
    Fast är det inte så att den ordinarie spåranvändningsplanen bör skapas så att den är robust och kan hantera trafikstörningar utan att det skapas problem.
    T.ex. alltid ta in korta tåg till den korta delen och långa tåg till den långa delen.
    Eller ger det problem, t.ex. att tåget just innan det stannar går i en växelkurva och att resenärer som står eller är på väg till dörren riskerar att ramla?


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 239

    Sv: Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

    Trevligt litet minireportage från verkligheten
    Nu handlar det ju inte om så korta tidsperioder"här uppe"så även om IB tåget fick backa hann ju alla med.../Ulf


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 900

    Sv: Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast är det inte så att den ordinarie spåranvändningsplanen bör skapas så att den är robust och kan hantera trafikstörningar utan att det skapas problem.
    T.ex. alltid ta in korta tåg till den korta delen och långa tåg till den långa delen.
    Eller ger det problem, t.ex. att tåget just innan det stannar går i en växelkurva och att resenärer som står eller är på väg till dörren riskerar att ramla?
    Att ta in korta tåg till den korta delen borde egentligen vara oproblematiskt, den ligger ju dessutom närmast stationshuset. Däremot är det tveksamt om man alltid ska ha de långa tågen till att stanna längst norrut (den långa plattformsdelen), det kommer att upplevas som omotiverat när det inte finns något tåg på den södra (korta) delen.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Att ta in korta tåg till den korta delen borde egentligen vara oproblematiskt, den ligger ju dessutom närmast stationshuset. Däremot är det tveksamt om man alltid ska ha de långa tågen till att stanna längst norrut (den långa plattformsdelen), det kommer att upplevas som omotiverat när det inte finns något tåg på den södra (korta) delen.
    Ja, det är ju en rimlig invändning.
    Men, det är väl då man får väga den mot risken för att det vid en störning blir så att det skall in ett till tåg på korta delen, och att man missar att ändra spåranvändningen i tid.

    Fast med ett långt tåg så är det ändå några resenärer i sista (eller första) vagnen som ändå kommer att ha långt till stationshuset.
    Det är förstås konstigare att ta in en enda Y1 långt bort.


  12. #12

    Sv: Vådan av att annonsera tåg till ett för kort spår [22 bilder]

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Att ta in korta tåg till den korta delen borde egentligen vara oproblematiskt, den ligger ju dessutom närmast stationshuset. Däremot är det tveksamt om man alltid ska ha de långa tågen till att stanna längst norrut (den långa plattformsdelen), det kommer att upplevas som omotiverat när det inte finns något tåg på den södra (korta) delen.
    Det finns naturligtvis delar av plattformen vid spår 1b som ligger långt från stationshuset, men samtidigt finns huvuddvärgen i södra änden av spår 1b (det långa) betydligt närmare stationshuset än motsvarande huvuddvärg i norra änden av spår 1a (det korta). Jag är inte heller så säker på, för att ta ett exempel, att dagens annonsering av södergående nattåg 93 till spår 1a är så uppskattad av alla dem (det händer varje kväll) som går med tung packning långt söderut på plattformen vid spår 1a för att sedan när tåget kommer finna att deras vagn hamnar lika långt åt andra hållet in på spår 1b sett från stationshuset.

    David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •