Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Alliansen fryser betalning

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Alliansen fryser betalning

    Stängningen av Stockholm City och Stockholm Odenplan har fått Alliansen att reagera.

    Rulltrappehaveriet verkar vara "droppen som fick bägaren att rinna över" för de styrande i Stockholms läns landsting. Det haveriet kombinerat med att Trafikverket verkar ha släppt igenom fuskbygge samt slarvat med krav och kontroll samt att utlovad kapacitetshöjning inte uppfyllts leder till att Alliansen i Stockholms läns landsting stoppar betalning för Citybanan.
    https://www.svd.se/alliansen-vi-frys...l-trafikverket

    Senast redigerat av Western Pacific den 2018-07-26 klockan 19:34:48.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 800

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av Western Pacific Visa inlägg
    Stängningen av Stockholm City och Stockholm Odenplan har fått Alliansen att reagera.

    Rulltrappehaveriet verkar vara "droppen som fick bägaren att rinna över" för de styrande i Stockholms läns landsting. Det haveriet kombinerat med att Trafikverket verkar ha släppt igenom fuskbygge samt slarvat med krav och kontroll samt att utlovad kapacitetshöjning inte uppfyllts leder till att Alliansen i Stockholms läns landsting stoppar betalning för Citybanan.
    https://www.svd.se/alliansen-vi-frys...l-trafikverket
    Ja, jag föreslog i princip samma åtgärd baserat på tidvis stillastående rulltrappor i Alvesta. Självklart ska man få det man betalar för, utebliven leverans eller brister i den medför självklart i motsvarande grad sänkt betalningsplikt.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Så hela förloppet fram till haveriet är redan klarlagt och ansvaret utrett? Tänk om Trv stänger Citybanan pga utebliven betalning?


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 800

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Så hela förloppet fram till haveriet är redan klarlagt och ansvaret utrett? Tänk om Trv stänger Citybanan pga utebliven betalning?
    Då får de Transportstyrelsen på sig!


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 561

    Sv: Alliansen fryser betalning

    När skulle nästa betalning av dessa återstående 180 miljoner ske då? Vid månadsskiftet eller?


  6. #6
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    103

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Då får man hoppas att Trafikverket stänger spåren för SL då som man gör med andra aktörer som inte kan betala för sig.

    Att kapaciteten inte uppnår landstingsalliansen önskedrömmande kan ju knappast Trafikverket lastas för.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 116

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Då får man hoppas att Trafikverket stänger spåren för SL då som man gör med andra aktörer som inte kan betala för sig.

    Att kapaciteten inte uppnår landstingsalliansen önskedrömmande kan ju knappast Trafikverket lastas för.
    Vet inte om Trafikverket vill stänga av trafiken för den största operatören bara för att det är en domstolstvist om leverans och betalning.
    Domstol hamnar det väl i om ingen ger med sig.
    Media blir väl inte så positiva då, och inte postvagnen heller.

    Eftersom Trafikverket är en myndighet kan SL av domstol begära inhibtion, alltså att en myndighetsåtgärd avvaktas tills saken retts ut på riktigt i domstol. Juristerna får att göra i alla fall.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-07-27 klockan 08:45:50.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 473

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Då får man hoppas att Trafikverket stänger spåren för SL då som man gör med andra aktörer som inte kan betala för sig.
    Som jag förstår betalar MTR banavgifterna och en åtgärd som ovan saknar grund.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 473

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Så hela förloppet fram till haveriet är redan klarlagt och ansvaret utrett? Tänk om Trv stänger Citybanan pga utebliven betalning?
    Jag förstår att du gladeligen betalar fullt pris även vid defekt leverans. Någon grund för att stänga Citybanan finns inte.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Enligt debattartikeln beror problemen med rulltrapporna på "konstruktionsfel". Är detta verkligen klarlagt?

    Och vad är det för pengar som SLL tänker hålla inne? Är det betalning för entreprenadarbeten som Trafikverket utfört för landstingets räkning?
    (Om så är fallet undrar jag varför slutbetalning inte redan är gjord - stationerna har ju varit i drift i över ett år nu...)

    /TKO


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 800

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Och vad är det för pengar som SLL tänker hålla inne? Är det betalning för entreprenadarbeten som Trafikverket utfört för landstingets räkning?
    (Om så är fallet undrar jag varför slutbetalning inte redan är gjord - stationerna har ju varit i drift i över ett år nu...)

    /TKO
    Citybanan är delfinansierad av bl a SLL. Om fullgod leverans inte sker är det rimligt att inte heller betala hela den överenskomna summan.

    Jag uppfattar det däremot som att Trafikverket inte som motåtgärd har möjlighet att innehålla sina leverans, detta eftersom de genom JNB med tillhörande dokument upplåter banan för trafikering åtminstone under 2018 och 2019.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Citybanan är delfinansierad av bl a SLL. Om fullgod leverans inte sker är det rimligt att inte heller betala hela den överenskomna summan.

    Jag uppfattar det däremot som att Trafikverket inte som motåtgärd har möjlighet att innehålla sina leverans, detta eftersom de genom JNB med tillhörande dokument upplåter banan för trafikering åtminstone under 2018 och 2019.
    SLL:s medfinansiering avsåg enbart de två stationerna - och där endast de delar som enligt gränsdragningslistan är Trafikverkets. Eftersom detta redan är byggt undrar jag fortfarande varför TRV inte fått pengarna, men det ingick kanske i överenskommelsen att en del skulle betalas i efterhand?

    Dessutom lät TRV utföra byggnadsarbeten på stationerna avseende de delar som ägs av SLL - även här borde betalning redan ha erlagts. Men staten/TRV har kanske snällt nog gett landstinget kredit? (Det är i detta "paket" som rulltrapporna ingår...)

    För övrigt krävde oppositionen redan i vintras att SLL skulle innehålla banavgifterna - men då tyckte inte Tamsons & Co att det var ett konstruktivt förhållningssätt. Men nu är det ju snart val!

    /TKO


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 473

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    SLL:s medfinansiering avsåg enbart de två stationerna - och där endast de delar som enligt gränsdragningslistan är Trafikverkets. Eftersom detta redan är byggt undrar jag fortfarande varför TRV inte fått pengarna, men det ingick kanske i överenskommelsen att en del skulle betalas i efterhand?

    Dessutom lät TRV utföra byggnadsarbeten på stationerna avseende de delar som ägs av SLL - även här borde betalning redan ha erlagts. Men staten/TRV har kanske snällt nog gett landstinget kredit? (Det är i detta "paket" som rulltrapporna ingår...)

    För övrigt krävde oppositionen redan i vintras att SLL skulle innehålla banavgifterna - men då tyckte inte Tamsons & Co att det var ett konstruktivt förhållningssätt. Men nu är det ju snart val!
    Man skriver "att frysa återstående betalningar för Citybanan till staten och Trafikverket". Vilket jag uppfattar som betalningar avseende annat än banavgifterna.

    Att man i vintras inte innehöll banavgifterna var ett rimligt beslut. Eftersom det väl då inte fanns någon brist i leveransen, d v s det gick att i stort köra de tåg man ville köra.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    58

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Då får man hoppas att Trafikverket stänger spåren för SL då som man gör med andra aktörer som inte kan betala för sig.

    Att kapaciteten inte uppnår landstingsalliansen önskedrömmande kan ju knappast Trafikverket lastas för.
    Att nya rulltrappor inte skall behöva stängas för rostskador efter bara ett år är knappast önskedrömmande utan ett självklart krav.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    563

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Valpropaganda = skyll på regeringen = S. Läste att alliansen ville att befolkningen i övriga Sverige från norrland i norr till skåne i söder skulle vara med och betala notan för hela citybane bygget och så har man löst problemet genom SKATTESÄNKNING för 08.orna. 08 samma som riktnummret för till och fråntråds telefoner.
    Var med på Tunnelrun före öppningen och kan intyga att tunneln inte behövs eftersom man kan jogga genom tunneln på mindre än en timme.
    Ska vi lantisar vara med och betala är mitt förslag att man lägger ner tunneln så slipper vi som inte använder tunneln vara med och betala.
    08;or använder vi lantisar av när vi vill vara snälla mot 08:or och inte kalla den delen av befolkningen för femfemmor!


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    700

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Valpropaganda = skyll på regeringen = S. Läste att alliansen ville att befolkningen i övriga Sverige från norrland i norr till skåne i söder skulle vara med och betala notan för hela citybane bygget och så har man löst problemet genom SKATTESÄNKNING för 08.orna. 08 samma som riktnummret för till och fråntråds telefoner.
    Var med på Tunnelrun före öppningen och kan intyga att tunneln inte behövs eftersom man kan jogga genom tunneln på mindre än en timme.
    Ska vi lantisar vara med och betala är mitt förslag att man lägger ner tunneln så slipper vi som inte använder tunneln vara med och betala.
    08;or använder vi lantisar av när vi vill vara snälla mot 08:or och inte kalla den delen av befolkningen för femfemmor!
    Ett mycket förvirrat inlägg som inte har så mycket med trådens ämne att göra. Att Citybanan, som är ett statligt projekt, betalas till största delen av staten är rätt naturligt och inget Alliansen hittat på. Precis som stockholmarna betalar för järnvägstunnlar i Malmö, biltunnlar i Göteborg och järnvägar i Norrland. Vilket problem som skulle lösts och vilken skattesänkning du tänker på får du gärna precisera. För övrigt är landstingsskatten i Stockholm bland Sveriges högsta.

    Hur din joggningstid kan vara ett argument mot tunneln får du gärna precisera mer eller menar du att 200 000 plus ska jogga till jobbet varje dag och få från förorter som ligger en till två mil från Stockholm city?

    Din slutkläm på inlägget säger väl mer om dig och din brist på argument.


  17. #17
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    103

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av Alexander Lukas Visa inlägg
    Att nya rulltrappor inte skall behöva stängas för rostskador efter bara ett år är knappast önskedrömmande utan ett självklart krav.
    Sen var det ju det där med läsförståelsen. Läs artikeln. Läs mitt svar. Och tänk en gång till om det fortfarande är att det är undvikande av stopp i rulltrapporna jag menar är önsketänkande.

    Det kan ju vara så att jag menar den kapacitet som Tramsons menar man blivit lovad, är ett önsketänkande från hans och hans allianskompisars partier.

    Sen tycker jag också att ett landsting som haft extrema problem med andra rulltrappor efter att driften privatiserades för några år sen ska ligga väldigt lågt när man klankar ner på rulltrappor, för rätt vad det är så kommer det visa sig att det är underhållsentreprenören som är skyldig till problemen.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Sen var det ju det där med läsförståelsen. Läs artikeln. Läs mitt svar. Och tänk en gång till om det fortfarande är att det är undvikande av stopp i rulltrapporna jag menar är önsketänkande.

    Det kan ju vara så att jag menar den kapacitet som Tramsons menar man blivit lovad, är ett önsketänkande från hans och hans allianskompisars partier.

    Sen tycker jag också att ett landsting som haft extrema problem med andra rulltrappor efter att driften privatiserades för några år sen ska ligga väldigt lågt när man klankar ner på rulltrappor, för rätt vad det är så kommer det visa sig att det är underhållsentreprenören som är skyldig till problemen.
    Eftersom jag startade tråden, så har jag läst artikeln. Jag ställer mig lite frågande till ditt framlyftande av ordet önsketänkande med tanke på att det i artikeln står:
    "... För det tredje kräver vi att en åtgärdsplan upprättas, med tillräckliga resurser och tidsplan för en färdigbyggd och fungerande Citybana enligt vad som utlovats, överenskommit och som stockholmarna har betalat för. Detta inte enbart vad gäller berörda stationer, utan även frågor som rör exempelvis utlovad tågkapacitet, anslutande spår samt signalsystem. … "
    Om något har utlovats och överenskommits så är det inte önsketänkande.

    Sedan försöker du vända uppmärksamheten mot andra rulltrappor, som är långt äldre än ett år, och de problem som varit där. Det är en helt annan sak som inte har med Citybanan att göra.

    För Citybanan tyder felen efter ett år på att det är missar gjorda vid upphandling och artikeln pekar på att det verkar vara dålig uppföljning och acceptans av en leverans och installation som går sönder efter ett år. Om det rört sig om en enda rulltrappa kunde det kanske ha varit slarv i tillverkning så att delar som inte skulle ha godkänts kommit med i tillverkningen, men då samma fel finns på flera rulltrappor så är det allvarligt och om avtalet med leverantören är proffsigt skrivet så är det en garantifråga.
    Den föreslagna utredningen borde få visa om och var det skett fel i upphandling samt accept av leverans och om leverantören inte levererat vad som beställts.

    Senast redigerat av Western Pacific den 2018-07-28 klockan 15:32:42.

  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 318

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av Western Pacific Visa inlägg
    Eftersom jag startade tråden, så har jag läst artikeln. Jag ställer mig lite frågande till ditt framlyftande av ordet önsketänkande med tanke på att det i artikeln står:
    "... För det tredje kräver vi att en åtgärdsplan upprättas, med tillräckliga resurser och tidsplan för en färdigbyggd och fungerande Citybana enligt vad som utlovats, överenskommit och som stockholmarna har betalat för. Detta inte enbart vad gäller berörda stationer, utan även frågor som rör exempelvis utlovad tågkapacitet, anslutande spår samt signalsystem. … "
    Om något har utlovats och överenskommits så är det inte önsketänkande.

    ...
    För Citybanan tyder felen efter ett år på att det är missar gjorda vid upphandling och artikeln pekar på att det verkar vara dålig uppföljning och acceptans av en leverans och installation som går sönder efter ett år. Om det rört sig om en enda rulltrappa kunde det kanske ha varit slarv i tillverkning så att delar som inte skulle ha godkänts kommit med i tillverkningen, men då samma fel finns på flera rulltrappor så är det allvarligt och om avtalet med leverantören är proffsigt skrivet så är det en garantifråga.
    Den föreslagna utredningen borde få visa om och var det skett fel i upphandling samt accept av leverans och om leverantören inte levererat vad som beställts.
    Eftersom de undertecknande politikerna inte ställer något direkt krav på Trafikverket, utan ställer ett antal krav på regeringen och infrastrukturministern, och att det råkar vara val om mindre än 2 månader, så bör man nog se debattinlägget (för det är inte en artikel) till viss del som ett inlägg i valdebatten.

    Jag vet inte allt och har inte läst allt utan försöker se vad man vet säkert.

    Om det hade utlovats och överenskommits högre kapacitet (för hela sträckan SL vill köra pendeltåg) så borde det väl räcka med att SL begär tåglägen.
    Så, risken finns att Tamsons (och/eller SLL) misstolkat en del uttalanden om kapacitet (det är väl så att Citybanan själv klarar mer trafik än vad som går att släppa ut på de banor den ansluter till), och i så fall är det nog önsketänkande.

    Det nämns i debattinlägget "som Stockholmarna betalat för", men det är i främsta hand alla svenska betalare av statlig skatt som stått för detta, via Trafikverket. Tamsons säger också att han står på skattebetalarnas sida, men om Trafikverket får ökade kostnader så är det väl skattebetalarna som får stå för de.

    Angående rulltrapporna förstår jag ännu mindre, men först måste väl leverantör och underhållsleverantör (ifall de är olika) undersöka och beskriva vad som hänt. Dessutom har ju SL tagit in opartisk resurs som deltar i dessa undersökningar.
    Först därefter kan man som du säger avgöra OM det fanns fel vid leveransen, och vilka dessa var, samt om det finns andra fel som inte berör leveransen. Även om du i din text får det nästan låta att det är klart felbeställt (eller fellevererat).
    Av debattinlägget verkar ju inte ansvaret redan utretts, och det är korrekt att det bör utredas, men jag tycker att utredningen först bör göras av de närmast ansvariga (SL, Otis, ev. underhållsleverantör). Innan det är gjort tycker jag det är för tidigt att försöka utkräva politiskt ansvar (eller kräva ministerstyre).


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 561

    Sv: Alliansen fryser betalning

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eftersom de undertecknande politikerna inte ställer något direkt krav på Trafikverket, utan ställer ett antal krav på regeringen och infrastrukturministern, och att det råkar vara val om mindre än 2 månader, så bör man nog se debattinlägget (för det är inte en artikel) till viss del som ett inlägg i valdebatten.

    Jag vet inte allt och har inte läst allt utan försöker se vad man vet säkert.

    Om det hade utlovats och överenskommits högre kapacitet (för hela sträckan SL vill köra pendeltåg) så borde det väl räcka med att SL begär tåglägen.
    Så, risken finns att Tamsons (och/eller SLL) misstolkat en del uttalanden om kapacitet (det är väl så att Citybanan själv klarar mer trafik än vad som går att släppa ut på de banor den ansluter till), och i så fall är det nog önsketänkande.

    Det nämns i debattinlägget "som Stockholmarna betalat för", men det är i främsta hand alla svenska betalare av statlig skatt som stått för detta, via Trafikverket. Tamsons säger också att han står på skattebetalarnas sida, men om Trafikverket får ökade kostnader så är det väl skattebetalarna som får stå för de.

    Angående rulltrapporna förstår jag ännu mindre, men först måste väl leverantör och underhållsleverantör (ifall de är olika) undersöka och beskriva vad som hänt. Dessutom har ju SL tagit in opartisk resurs som deltar i dessa undersökningar.
    Först därefter kan man som du säger avgöra OM det fanns fel vid leveransen, och vilka dessa var, samt om det finns andra fel som inte berör leveransen. Även om du i din text får det nästan låta att det är klart felbeställt (eller fellevererat).
    Av debattinlägget verkar ju inte ansvaret redan utretts, och det är korrekt att det bör utredas, men jag tycker att utredningen först bör göras av de närmast ansvariga (SL, Otis, ev. underhållsleverantör). Innan det är gjort tycker jag det är för tidigt att försöka utkräva politiskt ansvar (eller kräva ministerstyre).
    Har inte SLL en företagsledning/förvaltning som hanterar löpande utgifter? De fyra undertecknarna av debattartikeln/insändaren har väl inte hand om bankkontona och sitter och väljer vilka räkningar som ska betalas?

    Senast redigerat av Ville den 2018-07-28 klockan 16:30:48.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •