Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Finns timmerlastplatsen i hällefors kvar idrift?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns timmerlastplatsen i hällefors kvar idrift?

Hej jag undrar om någon här vet om timmerlastplatsen i hällefors är idrift idagsläget? Och lastas det ut något timmer?

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Finns timmerlastplatsen i hällefors kvar idrift?

Citat Ursprungligen postat av Eric larsson Visa inlägg
    Hej jag undrar om någon här vet om timmerlastplatsen i hällefors är idrift idagsläget? Och lastas det ut något timmer?
    Det finns i alla fall tåg från Hällefors till Grums upplagda i T18 och även beställda i T19 så den borde vara i drift.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja den är i full och storskalig drift och här lastar Stora Enso/Trätåg ut stora mängder timmer, massaved och bränsleflis. Timmer går i första hand till Gruvöns sågverk. Massaved till Gruvöns och Kvarnsvedens bruk. Bränsleflisen har än så länge gått till Värtans värmeverk i Stockholm.
    Fram till 2007/2008 lastade man ut massaved och timmer i liten skala på stationsområdet men den nuvarande terminalen ersatte denna hantering helt och hållet för Trätåg. TÅGAB sköter växlingen från stationen ner till terminalen vars anslutningsspår inte är elektrifierat. TÅGAB har också en del transporter med massaved och timmer men huvuddelen ska ligga på Hector Rail i normalfallet. Green Cargo kör bränsleflisen.

Mvh/Alex

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tänk om alla svar här på Postvagnen var lika bra!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för vänlig kommentar!

Bifogar en bild på TÅGABs små slitvargar som sköter det mesta av växlingen i Hällefors (Trätågterminalen och Ovako Steel).

Mvh/Alex

Ps. Hittade också en bild från november 2007 då terminalen var nyinvigd. 202 var då i orange målning. Ds.

Senast redigerat av Alex den 2018-07-27 klockan 10:25:53.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hellefors bryggeri?

En annan Hälleforsfråga:

- Använder Hellefors Bryggeri fortfarande järnvägstransporter?

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hellefors bryggeri?

Så här skriver Hellefors Bryggeri på sin egen hemsida:

"Hellefors gynnsamma geografiska läge och tillgång till järnvägsspår ända in på husknuten, innebär att vi har exceptionellt goda möjligheter att begränsa utsläppen från transporter."

Vi får hoppas att de lever som de lär. Jag har tidigare genom åren sett både vagnar vid och växling till Bryggeriet men de senaste åren har jag inte riktigt koll.

Senast redigerat av Alex den 2018-07-27 klockan 10:32:53.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hellefors bryggeri?

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Så här skriver Hellefors Bryggeri på sin egen hemsida:

Hellefors gynnsamma geografiska läge och tillgång till järnvägsspår ända in på husknuten, innebär att vi har exceptionellt goda möjligheter att begränsa utsläppen från transporter.

Vi får hoppas att de lever som de lär. Jag har tidigare genom åren sett både vagnar vid och växling till Bryggeriet men de senaste åren har jag inte tänkt så mycket på saken.
    Man tillverkar (eller snarare tappar) bland annat Coop:s EVM-vatten, det gick tidigare i vagnslast till Bro. Men nu går det väl inga vagnslasttåg till Bro?

/TKO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •